Szűnni nem akaró hátfájás? A leggyakoribb ok a gyógymasszőr szerint

1. rész

Az ülőmunka közbeni rossz tartáson érdemes tudatosan javítani.

Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A hátfájás leggyakoribb oka a tartáshiba, ami idővel gerincbántalmakhoz, végtagzsibbadáshoz, nyaki fájdalmakhoz, migrén kialakulásához és számos más egészségügyi problémához vezethet.

A berögzült szokásokon nem lehet egyik napról a másikra felülkerekedni. Cikksorozatunk első részében Farkas Lehel gyógymasszőr abban segít, hogyan javíthatsz az ülésmódon - a későbbiekben a járást és a fekvést vesszük górcső alá.

Fontos az ülésmód tudatosítása

A technológiai fejlődés egyre inkább arra kényszeríti az embert, hogy kényelmesen dolgozzon, a legtöbb esetben ülve.

Azonban a kényelem nem mindig jár együtt az egészséggel, a testtudatos figyelemmel. Az ülőmunka okozta hát- és derékfájások, egyéb degeneratív elváltozások a gerincben ennek a kényelemnek tudhatóak be.

Rövidülő izmok, torzuló ízületek

Az ember anatómiai felépítése arra lett kitalálva, hogy mozogjon - a lehető legkevesebb időt kellene eltöltened egy helyben ülve, állva és fekve. Ezek közül a legkárosabb az ülés. A statikus mozdulatlanság miatt az izmok megrövidülnek, görcsössé válnak, ezáltal az ízületek torzulnak.

Örökmozgó gyerekek

Egészséges gyerekeknél megfigyelheted, hogy állandóan izegnek-mozognak - lóbálják a lábukat, ide-oda csúszkálnak, nyújtózkodnak -, nem képesek megmaradni egy helyben. Ennek egyszerű magyarázata van: ők még ösztönösen érzik, hogy nem tesz jót testüknek az egy helyben való ülés.

Görnyedten ülsz? 6 bevált ötlet, amivel javíthatsz a tartásodon

Nézegess képeket!

Elolvasom

Sok szülő vagy tanár a hiperaktivitásra fogja, ezért a gyermeket felszólítja, hogy maradjon nyugton. Ez téves, rendkívül hibás cselekedet. A hiperaktivitás kialakulása összefüggésben áll azzal, hogy a gyermeket állandóan rendreutasítják, visszafojtják benne a mozgás iránti igényt. A ki nem mozgott energiák idővel robbanásszerűen törnek ki a gyermekből, illetve később a felnőttből.

A helyes tartás ülés közben

Az iskolai évek során azonban megtanulod, hogyan kell a tanórákon nyugton maradni, később a munkahelyen pedig akár fél napokat is mozdulatlanul töltesz. Ha irodai munkát végzel, rendkívül fontos, hogy ügyelj a helyes tartásra. Tested súlya ülés közben leterheli a gerincedet, a porckorongokat, ám képes vagy a porckorongokra mért terhelés mértékét csökkenteni - így elkerülheted a derékfájást vagy más eredetű gerinc megbetegedést.

Először is figyeld meg tested helyzetét: ha valahol fájdalmat, zsibbadást érzel, vagy egyszerűen nem jó a közérzeted ülés közben, kövesd a tested utasításait: állj fel, járkálj, nyújtózz kicsit.

Milyen széked van?

A szék nagymértékben meghatározza, hogy mennyire vagy képes kivédeni az ülőmunka okozta károsodást. Lehetőleg egyénre szabottan állítható széket használj: fontos, hogy szabályozható legyen a magassága, valamint a székkel együtt képes legyél fordulni, tehát csavaró mozdulatokat végezni.

Mindez fontos, mert a térdeknek magasabban kellene lennie, mint a csípőnek, ezzel csökkenthető a gerincre háruló terhelést. Ezt egy zsámollyal is megoldható, amennyiben nem tudsz állítani a szék mélységén-magasságán. Jó választás lehet még a térdeplőszék is, amelynél a felsőtest súlyának terhe nem a gerincoszlopra, hanem a térdekre tevődik.

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist, médiaszemélyiség lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal? Hogyan lehet feldolgozni az életünkben felmerülő elakadásokat? Miért káros, ha mindig arra fókuszálunk, hogy mindenki szeressen bennünket? Hogyan békéljünk meg saját tökéletlenségünkkel? 

Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Az úgynevezett fit labda is sokat segíthet, időnként cseréld le az irodai széket erre. Ülj rá, és apró ugráló, lovagló mozdulatokkal lazítsd ki a gerincedet. Mindez tehermentesíti a porckorongokat, felfrissülhetsz. Néha el is feküdhetsz rajta, nemcsak a hátadra, hanem akár hasra is. Az ilyen eszközökről bővebben olvashatsz korábbi cikkünkben.

A panaszok orvoslása

Kattints az alábbi videóra, ha szívesen megismernél egy holisztikus módszert a hátfájás orvoslására!

Így ülj!

Ülés közben ne csavarodj ki, csavart és görnyedt testhelyzetbe ne ragadj bele, mert az rendkívül kedvezőtlenül hat a gerincre. A válladat húzd hátra, a fejedet, állcsúcsodat tartsd természetesen, ne biccentő vagy felfüggesztő állapotban, hanem a kettő közötti tartományban legyen.

A hátad akkor egyenesedik ki kellő mértékben, ha a válladat kihúzod. Figyelj oda, hogy a végtagok párhuzamosak legyenek, az egyik váll ne legyen lejjebb vagy feljebb, mint a másik. 30-60 percenként állj fel, járkálj, nyújtózkodj. Az íróasztal melletti helyes testtartásról további információkat találsz korábbi cikkünkben.

Ezt is szeretjük