Cukorbetegség, rák és elhízás ellen
Mi az?
Sokat hallhattál már a teljes kiőrlésű gabonák egészségvédő szerepéről. Hogy fejtik ki hatásukat? Most megtudhatod!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A teljes kiőrlésű és a hántolatlan gabonafélék segítenek egészséged megőrzésében, és rendszeres fogyasztásukkal csökkenthető a krónikus betegségek kialakulásának kockázata. Segítségükkel megelőzhetőek a koszorúér-betegségek, egyes rákos elváltozások, de ma már arra is egyre több bizonyíték utal, hogy a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztása mellett az elhízás és a cukorbetegség kialakulásának valószínűsége is kisebb. Számos érv szól tehát amellett, hogy beépítsd őket mindennapi étrendedbe.

Cukorbetegség ellen

A kutatók fokozott inzulinérzékenységet tapasztaltak a teljes kiőrlésű gabonában gazdag étrendet követők esetében, mely hatás rontja a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának valószínűségét.

Egy amerikai átfogó egészségügyi kutatás - a Nurses’ Health Study - keretében végzett vizsgálat bizonyította, hogy a napi három adag teljes kiőrlésű gabonaféléből készült ételt fogyasztók körében 27%-kal csökkent a cukorbetegség kialakulásának rizikója. Az Amerikai Diabétesz Társaság - American Diabetes Association - 2002 óta hivatalosan is javasolja a teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztását a cukorbetegség kezelése során.

Rákbetegségek megelőzése

Kutatások szerint a teljes kiőrlésű gabonatermékeket rendszeresen fogyasztók között 10-40%-kal kisebb a hormonális rákbetegségek, például a mellrák kialakulásának kockázata. A legújabb tudományos eredmények rámutattak, hogy a növények természetes vegyületei közül jó néhánynak rákellenes hatása van. A hántolatlan gabonafélék számos növényi tápanyagot - fitoösztrogéneket, enzimgátlókat - tartalmaznak, emellett antioxidánsokban - például E-vitaminban - is gazdagok.

Statisztikai értelemben a teljes kiőrlésű gabonaféléket fogyasztók körében az emésztőrendszeri rákbetegség kialakulásának kockázata is igen alacsony. Mindazonáltal, ha a sejtekben a rákos elváltozás megindult, akkor a teljes kiőrlésű gabonatermékek hatása már csak minimális. Fogyasztásuk tehát az esetben inkább megelőző, és nem gyógyító céllal javasolt.

Elhízás ellen

Az amerikai Nurses' Health Study nevű kutatás 75 ezer 12 év feletti nőt vizsgálva arra az eredményre jutott, hogy a jelentős mennyiségű teljes kiőrlésű gabonaterméket fogyasztó nők testsúlya kisebb, mint azoké, akik nem esznek ilyen élelmiszereket. A jellemzően finomlisztet tartalmazó étrend tehát valószínűleg hozzájárul a testtömeg gyarapodásához. Azoknak a nőknek a szervezetében, akik ügyeltek arra, hogy napi étrendjük sok rostot és teljes kiőrlésű gabonafélét tartalmazzon, 49%-kal kevesebb volt annak a kockázata, hogy súlyfelesleg halmozódjon fel.

Emésztésserkentő

A rostos anyagok a tápcsatornán végighaladva roncsolják a bélfal hámbélését alkotó sejteket. Ennek a helyi sérülésnek a hatására a károsodott felszíni sejtek azonnal egy védő nyálkaréteget választanak ki, ami amellett, hogy védi magukat a sejteket is, a bél nedvesítése révén elősegíti a rostok továbbhaladását a tápcsatornában. Mindennek köszönhetően csökken a székrekedés, valamint a túlzott testsúlynövekedés kockázata.

Mennyi cukrot tartalmaz?

Néhány gabonatermék előállítása során a gyártók cukrot is hozzáadnak a termékhez. A reggeli gabonafélékkel elfogyasztott cukor átlagosan a teljes napi cukorfogyasztás kevesebb mint 10%-át teszi ki. Valójában a tejjel fogyasztott gabona mindössze 11% cukrot tartalmaz adagonként, ami kevesebb, mint jó néhány más reggeli étel, például a lekváros kenyér, a szirupos palacsinta vagy akár a narancslé cukortartalma.

Fontos gabonafélék

Kukorica

Napjainkban fedezték fel, hogy valamennyi gabonaféle közül a kukorica tartalmazza a legtöbb antioxidánst. Ennek köszönhetően segíthet a rák, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésében. Antioxidáns hatását a karotinoidok családjába tartozó, sárga színű zeaxantinnak köszönheti.

Zab

Szinte minden esetben teljes kiőrlésű formában kerül forgalomba. Nagyon ritka, hogy a zab korpáját és csíráját eltávolítanák a feldolgozás során. A zab béta-glukán rostokat tartalmaz, melyek igen hatékonyan csökkentik a koleszterinszintet. A legfrissebb kutatási eredmények arra is rámutattak, hogy a benne lévő avenantramid nevű antioxidáns védi a vérereket.

Árpa

Minden bizonnyal a legrégebben termesztett gabonafélék egyike. Az árpa rostjai még a zab rostjainál is hatékonyabban csökkentik a koleszterinszintet, így fogyasztásával megelőzhető a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásnak kockázata.

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

Promóció

Rozs

Ezt a növényt legtöbben a whiskey-gyártás révén ismerik, de fontos szerephez jut a különféle diéták során is. A rozskenyér fogyasztása hamar tartós teltségérzetet kelt, ezért a fogyni vágyók megfelelő tápláléka lehet.

Ezt is szeretjük