4 hatékony módszer a leggyakoribb fogbetegségek ellen
Fogaid egészségének megőrzéséhez többre van szükség alapos és rendszeres fogmosásnál.

Ez is érdekelhet

Nemzetközi ízélményekkel vár a budapesti ÁRKÁD (x)

Az élet és szerelem diadala - egy rendkívüli, igaz történet Párizsból (x)

Mozdony Matiné, a mozdonyok fesztiválja (x)

beauty and style

Andie Macdowell lánya ugyanolyan szép, mint édesanyja: a 24 éves Margaret Qualley színésznőként bontogatja szárnyait »

Egyszerű ételek, amik felgyorsítják az öregedést: a reggeli pirítósban sem bízhatunk »

Sikkes és nőies: mutatjuk a legszebb virágmintás blúzokat, árral, lelőhellyel »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ragyogó fehér fogakkal és megnyerő mosollyal jó benyomást tehetsz a környezetedre. Ennek eléréséhez természetesen a legalapvetőbb dolog a megfelelő szájhigiénia. Lehetőleg minden étkezés után moss fogat, ha azonban erre nincs lehetőséged, legalább rágózz - így helyreállíthatod az egészséges pH-értéket, mely segít ellensúlyozni a szájban termelődő savak roncsoló hatását. Bár a helyes fogmosás óriási szerepet játszik a szuvasodás és az ínybetegségek megelőzésében, önmagában nem mindig elegendő. Az olyan tényezők is meghatározzák a fogak és az íny állapotát, mint az étrend, az életmód és az örökletes tulajdonságok.

Kerüld a szénhidrátot!

A szuvasodás elsősorban a gyermekek fogait veszélyezteti, de ez nem jelenti, hogy a felnőttek védettek a betegséggel szemben - bár húsz év felett a szuvasodás kockázata csökken.

A fogszuvasodás katalizátorai a szájban maradt ételrészecskék. Ha ezeket fogmosással, fogselyemmel eltávolítod, a lepedékképződést könnyen meggátolhatod. Bár a széles körben elterjedt nézet szerint a fogszuvasodás legfőbb okozója a cukor, valójában minden szénhidrát ellenségnek tekintendő, mert más élelmiszerekhez képest könnyebben alakulnak savvá.

A fogszuvasodás kialakulását tehát minimalizálhatod, ha csökkented a napi szénhidrátbevitelt. Természetesen nem helyes az étrendedből teljesen kiiktatnod, illetve mesterséges édesítőszerekkel helyettesítened a cukrokat. Reálisabb módja a szénhidrátbevitel csökkentésének, ha ritkábban - naponta legfeljebb ötször - fogyasztasz cukros, szénhidráttartalmú ételeket, és odafigyelsz arra, hogy mit nassolsz a főétkezések között.

Az elmaradhatatlan fluor

Előfordulhat, hogy bármennyire követed is a fogápolásra vonatkozó előírásokat, és betartod az egészséges étrend szabályait, egyszerűen genetikailag hajlamos vagy a fogszuvasodásra. Fogaid akkor sem lesznek sokkal erősebbek és ellenállóbbak, ha radikálisan csökkented napi szénhidrátfogyasztásodat. Ilyen esetben muszáj kihasználnod a fluorid előnyeit.

Belsőleg alkalmazva, valamint fluoridtartalmú fogkrémek formájában egyaránt csökkenti a fogszuvasodás előfordulásának gyakoriságát. Mivel a fluoridkoncentráció az élelmiszerek többségében az optimális szint alatt van, tanácsos magas fluoridtartalmú ásványvíz fogyasztásával bejuttatnod a szervezetedbe. Ha pedig úgy döntesz, hogy fluoridtartalmú táplálékkiegészítőket szedsz, mindenképpen beszéld meg fogorvosoddal a megfelelő dózist. A fluorid túladagolása ugyanis fogaid elszíneződéséhez és a felületükön megjelenő egyenetlenségek kialakulásához vezethet.

Tudtad?
A fluoriddal dúsított ivóvíz kérdése mind a mai napig viták forrása. A világ sok országában kezelik fluorral az ivóvizet, de nagyon sokan tiltakoznak ez ellen, mondván, akaratuk ellenére őket ne gyógyszerezzék. Bár az illetékesek nem tudnak mindig egyetértésre jutni abban, hogy milyen koncentrációban alkalmazzák a fluoridot, tény, hogy az ivóvíz fluoridtartalma a fogszuvasodás - valamint a csontritkulás - előfordulását jelentős mértékben csökkenti.

Propoliszt a fogaknak!

Harminc éves kor felett elsősorban a periodontitis, vagyis a fog körüli szövetek gyulladása okoz foghullást. Valójában ebben a korcsoportban az összes elveszített fog 80%-a ínybetegség következménye.
A periodontitis a fog körüli, a fogat tartó szöveteket támadja meg: a csontot, az ínyt és a gyökérhártyát. Hosszú, lassú lefolyású betegség: eleinte fájdalommentes, később azonban krónikus gyulladásként jelentkezik, mely roncsolja az ínyt és a fogat tartó csontot is.

A megfelelő fogápolás mellett hatékony megelőzési módszer a propoliszos fogkrém használata is. A méhek által termelt anyag jótékony egészségügyi hatásait már az egyiptomiak is ismerték, mára pedig számtalan tudományos kutatás bizonyította, hogy több mint 150 biológiailag aktív anyagot tartalmaz.

Ennek köszönhetően fiatalít, bizonyos fokú védelmet biztosít a daganatos betegségekkel szemben is, valamint gyulladásgátló hatásának köszönhetően megoldást jelenthet a fogágybetegségek ellen. Nem csupán fogkrém formájában alkalmazhatod a propoliszt. Létezik már méhpempőkapszula és propolisztinktúra is. Utóbbival közvetlenül is ápolhatod a gyulladt ínyt.

Vitamint gyulladás ellen!

Bár az ínybetegségek legfőbb okozója a lepedék, a baktériumok és a nem megfelelő fogmosás, más tényezőket is számba kell venni, melyek befolyásolják az íny egészségét. Fontos szerepe van az étrendnek, a dohányzásnak - mely C-vitamint von el a szervezetből -, a stressznek - mivel gyengíti az immunrendszert -, de a terhesség során bekövetkező hormonális változások is könnyen előidézhetik a problémákat.

Ha meg akarod előzni az ínybetegségek kialakulását, illetve visszafordítanád a folyamatot, fontos a vitaminpótlás. Elsősorban a C-vitamin segít abban, hogy megerősítsd az immunrendszeredet, és szervezeted könnyebben leküzdhesse a gyulladást. Fogyassz sok citrusfélét, zöldpaprikát, csipkebogyóteát - mindegyikük gazdag C-vitamin-forrás.

Egyes kutatások szerint az E-vitamin is hasznos lehet a fogínybetegségek megelőzésében. Védi a fehérvérsejtek sejtmembránjait, így segít a gyulladások leküzdésében. Elsősorban a növényi zsírok és olajok - margarin, napraforgóolaj -, a gabonacsírák, a spenót és az olajos magvak - például a diófélék - tartalmaznak sok E-vitamint.

Cikkünk Mandy Collins A szép fog című könyve alapján készült.

A fogorvostudomány és a szájhigiénia mai technikáival a szájápolás már többet jelent a fogmosásnál és a fogselyemhasználatnál. A kötet jó tanácsokkal szolgál a megfelelő fogorvos kiválasztásához, és eloszlatja azokat a félelmeket, melyek az általános fogorvosi eljárásokat övezik. Külön fejezet szól a gyermekek fogainak ápolásáról, többek között a fogzásról és a kicsik egészségneveléséről. Ez a tájékoztató jellegű könyv a terhességnek és egyes betegségeknek a fogak és az íny állapotára gyakorolt hatásait is számba veszi.

Kiadja a Hajja és Fiai.
A könyv ára 3200 forint.
A könyvet itt rendelheted meg.
Ezt is szeretjük