A pánikbetegség tünetei és természetes kezelése
A gyógyszeres kezelés és a pszichoterápia mellett egyes természetes gyógymódok is sokat segíthetnek.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Időről időre mindenkinek vannak szorongásos érzései, ez azonban egyeseknél súlyos pszichés betegséggé válhat. A pánikbetegség meglepően gyakori egészségügyi probléma: a népesség mintegy 10%-a legalább egyszer átesett ilyen rohamon, illetve szembekerült ezzel a problémával élete során.

A pszichoterápia és a gyógyszeres kezelés mellett bizonyos ásványi anyagok és a gyógynövények is segíthetnek a betegség leküzdésében.

Mi is az a pánikbetegség?

A szorongás vagy nyugtalanság teljesen természetes reakció, ha valamilyen veszélyessé váló helyzetbe kerülsz. A veszélyt érzékelve a testben olyan hormonok termelődnek, melyek a szervezetet felkészítik a védekezésre. Az izmok megfeszülnek, a légzés és a szívverés szaporábbá válik.

Ha ez a vészreakció minden nyilvánvaló veszély nélkül létrejön, pánikbetegségről beszélünk. A betegség hosszútávon kimerültséget és a koncentrálóképesség gyengülését vonja maga után, emellett fejfájást, emésztési problémákat és vérnyomás-emelkedést okoz. Ez a neurózistípus olyan hirtelen és váratlanul jelentkező súlyos tüneteket produkál, hogy akár a szívinfarktus gyanúja is felmerülhet.

Gyakori tünetek

  • Alvászavar.
  • Szédülés, szájszárazság.
  • Erős félelem, depresszió.
  • Szívdobogásérzés, szapora légzés.
  • Szokatlan izzadás, hidegrázás, hőhullámok.
  • Anginás roham - melyet mellkasi fájdalom jelez.

Mi okozza?

A tudósok azt gondolják, hogy a pánikbeteg emberek idegrendszere a stresszre túlzott reakcióval válaszol, és nyugalmi állapotába a normálisnál hosszabb idő alatt tér vissza. A pszichés probléma kialakulhat valamilyen felkavaró élmény nyomán - baleset, válás vagy halál -, de esetenként semmilyen azonosítható kiváltó ok nem áll mögötte.

A pánikbetegek egészséges anyagcseréje is megváltozhat. Tudományos vizsgálatok azt mutatják, hogy a pánikbetegségben szenvedők vérében az átlagosnál magasabb a tejsav szintje - ez az az anyagcseretermék, mely az izmokban az oxigén hiányában történő cukorlebontáskor jön létre. Más kutatók szerint a betegség a túlzott stresszhormontermelés következménye.

A táplálékkiegészítők hatása

Fontos, hogy a szorongásos tünetekre, illetve a pánikbetegségre szedett gyógyszereket ne cseréld le gyógynövényekre vagy természetes kiegészítőkre.

Továbbá tájékoztasd az orvosodat róla, hogy milyen kiegészítő gyógymódokat alkalmazol. A gyógynövényeket elsősorban natúrboltokban vásárolhatod meg.

Vitaminok és ásványi anyagok

A pánikbetegséggel küzdő embereknek kalciumot - napi kétszer 500 mg-ot -, magnéziumot - napi kétszer 250 mg-ot - és B-vitamint tartalmazó, összetett készítményeket is ajánlanak a szakértők. Ez utóbbiból érdemes a B-vitamin-komplexet választanod - mely az összes fontosabb B-vitamint tartalmazza -, és fogyassz belőle minden reggel egy tablettát. Ezek a tápanyagok fontosak az idegrendszer egészséges működéséhez, különösen ahhoz szükségesek, hogy az agy elegendő ingerületátvivő anyagot állítson elő.

Mámorborskivonat

Bizonyos esetekben a receptre kapható gyógyszerek mellett igen hasznosak a gyógynövénykészítmények, melyek nem váltanak ki függőséget, és nem okoznak mellékhatásokat. Több vizsgálat szerint a mámorbors - más néven káva - kivonatának hatékonysága vetekszik a receptre kapható gyógyszerekével. Enyhíti a szorongásos tüneteket: az idegességet, a szédülést és az erős szívdobogást. Napi két-három alkalommal vegyél be 250 mg kivonatot.

Macskagyökér és orbáncfű

Az orvosi macskagyökér altató hatású kivonata kis dózisban nyugtató hatást fejt ki. Akkor érdemes kipróbálnod, ha a mámorbors kivonata nem használ.

Alvásproblémák esetében még akkor is érdemes egyszeri éjszakai adag macskagyökeret - 250-500 mg - bevenned, ha napközben mámorborskivonatot szedsz. Az orbáncfű akkor lehet hasznos, ha a szorongás érzetéhez depresszió is társul. Ez utóbbi hatására egy hónapot is várnod kell, a többi kiegészítő azonnal hat. Fogyassz belőle naponta háromszor 300 mg kivonatot.

Mit tehetsz még?

  • Hagyj fel a koffein-, alkohol- és túlzott cukorfogyasztással - ezek mindegyike fokozhatja a tüneteket.
  • Tornázz mindennap! A mozgás elősegíti a tejsav lebontását, hatására jó közérzetet biztosító vegyületek - endorfinok - szabadulnak fel a szervezetben, és nő a szervezet oxigénfogyasztása.
  • Járj társaságba, oszd meg másokkal is problémádat!

Cikkünk a Reader's Digest Vitaminok, gyógynövények, ásványi anyagok című könyve alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

copf lany
  • pánikbetegség
  • pszichoszomatikus

A pánikbetegség 6 jellemző tünete

no szomor
  • menstruáció
  • női egészség

A menstruációs panaszok lelki háttere

Ezt is szeretjük