Botrány: elhallgattatták a kutatókat, akik igazat írtak

Döbbenetes dolgok maradtak titokban

Kiderült, ki fizetett a kutatásokért, melyek sokakat megvezettek.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Csaknem száz befolyásos egészségügyi és orvosi szervezet kutatóintézeteiről derült ki, hogy szponzoraik közt számon tartják a Coca-Cola Co. és PepsiCo vállalatokat. Az érintettek közt olyan intézetek neve is felbukkant, mint az American Heart Association, az American Diabetes Association és a Prevention oldala.

Az összefüggésekre két, a Bostoni Egyetemen dolgozó kutató tanulmánya vetett fényt. Az információk szerint a cukros termékek eladására épült ipar számos területen igyekszik befolyásolni a sajtóját. Ez akadályozza az elhízás és cukorbetegség terjedésének megfékezését.

Mely szervezetek érintettek?

A tanulmány szerzői 96 szponzorált, nagy befolyással bíró szervezetet azonosítottak, melyeket 2011 és 2015 között a Coca-Cola vagy PepsiCo támogatott. Ebben az időszakban a kutatók azt is kimutatták, hogy 29 különböző szabályozás bevezetése ellen lobbiztak ugyanezek a cégek az egészségügyi szervezeteken keresztül sikeresen. Ezek mindegyike a cukros üdítők fogyasztásának csökkentését célozta volna meg.

A két gigantikus multit tömörítő American Beverage Association szervezete a tanulmányra írt reakciójában kifejtette, hogy a vállalatok mindössze szeretnék hozzátenni a maguk részét az egészségügyhöz. Maga a Coca-Cola és a PepsiCo nem adott ki más választ. A szintén érintett, szívegészséggel foglalkozó American Heart Association állítása szerint az együttműködés célja egy mindkét fél számára kedvező egészséges megoldás felfedezése, ám azt tagadta az intézet, hogy tanulmányaik adatait befolyásolta volna, honnan teremtették elő a kutatók számára szükséges pénzt.

Az érintett további szervezetek között számos intézet a cukorbetegség, az elhízás és a szívbetegségek megelőzésével foglalkozik, így különösen meglepő, hogy az ezek egyik legfőbb okának tartott cukorról szóló tanulmányokkal kapcsolatban ilyen támogatást fogadtak el.

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A tanulmány és a sajtó nyomására az American Beverage Association megígérte, hogy nem fizet többé táplálkozás-szakértőknek azért, hogy a Twitteren szót emeljenek a cukros üdítőkre kivetett plusz adók miatt. A Coca-Cola hasonló ígéretet tett: a vállalat nem fizet többé egészségügyi szakértőknek azért, hogy pozitívan tüntessék fel.

A kutatók emellett arra is kitértek, hogy egyes adományok a kutatók elhallgattatását célozták meg. 2010-ben például a Save the Children, akik korábban rendszeresen támogatták a cukros üdítők árára kivetett plusz adók bevezetését, 5 millió dollárt kapott a Coca-Colától. A Save the Children ugyan tagadja, hogy ez befolyásolta volna őket, ennek ellenére az adomány megérkezését követően nem álltak ki többé korábbi nézeteik mellett.

Megdöbbentő előzmények

A tanulmány arról is beszámolt, hogy a helyzet mintegy 50 évvel ezelőtt még súlyosabb volt. Akkor ugyanis a cukoripar befolyása odáig terjedt, hogy szinte minden fentebb említett egészségügyi problémáért a zsírfogyasztást tették felelőssé a médiában. Jó példa erre a Harvard egy erősen támogatott tanulmánya, amely a szívbetegségek legfőbb okaként a koleszterin- és szaturáltzsír-fogyasztást határozza meg, míg a cukorról szót sem ejt.

A New England Journal of Medicine-ben megjelent tanulmány évtizedekre befolyásolta az elhízás és a szívbetegségek megelőzésére hozott törvényeket, melyek mind a zsírfogyasztás csökkentését célozták meg. A The New York Times részletesen beszámolt a ferdítés következményeiről.

Ehhez nagyon hasonló történések játszódtak le 2015 augusztusában, amikor a Coca-Cola anyagi és logisztikai segítséget biztosított a Global Energy Balance Network nonprofit szervezetnek, akik innentől az étrend és a cukorfogyasztás jelentősége helyett kifejezetten a mozgáshiányt hangsúlyozzák az elhízás felelőseként. A GEBN-en keresztül a Coca-Cola 4 millió dollárral támogatta, hogy ezek a kutatási projektek megszülessenek.

A kutatás háttere

A tanulmányt Daniel Aaron, a Bostoni Egyetem egy orvostanhallgatója és  Michel Siegel állította össze. A munkát Aaron kezdeményezte, akit meglepett, hogy milyen sok egészségügyi rendezvényen láthatja a multik támogatását. Arra azonban, hogy ilyen sok minden derül ki, maga sem számított.

Munkájukat segítette Cristin Kearns, aki a Kaliforniai Egyetem számára derítette fel azt az 50 éves levelezést, amely egyértelműen megmutatja, mekkora befolyással bírtak akkor a cukorra építkező cégek a kutatásokra.

A kutatók a helyzetet a dohánygyárak régi befolyásához hasonlítják, melyek szintén sokáig elkerülték, hogy termékeik egészségtelensége közfigyelmet kapjon. A tőlük származó kutatási támogatást, az úgynevezett dohánypénzt azonban ma már a legtöbb szervezet visszautasítja. Remélhetőleg hasonló hozzáállás alakul ki hamarosan a cukoripar nyújtotta támogatás kezelésében is.

Ezt is szeretjük