A legrosszabb módszer, ha munkahelyi vitába keveredsz - Hogy jöhetsz ki a problémás helyzetből?

Ha két munkatárs között kirobbant a háború, akkor gyakran a többieket is belekeverik. Mit szabad, és mit tilos ilyenkor tenni?

Munkahelyi konfliktusok kezelése
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Nemcsak a családban és a párkapcsolatokban, de a munkahelyeken is elkerülhetetlenek a konfliktusok. Gyakran előfordul, hogy az emberek véleménye eltér, mást szeretnének, máshogy képzelik el a megoldást, vagy esetleg az is, hogy néhányan nem jönnek ki jól egymással.

Nem könnyű akkor sem a helyzet, ha nem te és egy munkatársad között alakult ki nézeteltérés, hanem két kollégád között robban ki a háború. Ekkor ugyanis a legtöbbször másokat is igyekeznek belekeverni, ami igen kellemetlen és problémás helyzetekbe sodorhat. Hogy a lehető legjobban járj, és semmilyen negatív hatással ne legyen se rád, se a karrieredre a veszekedés, nagyon oda kell figyelned arra, hogy mit teszel. A legtöbben a legrosszabb módszert vetik be a szituáció kezelésére.

Munkahelyi konfliktusok: amit sose tegyél!

Az egymásra mérges munkatársak gyakran megpróbálják elérni, hogy a saját pártjukra állítsák a többieket, méghozzá úgy, hogy kibeszélik, szidják a másikat, és igyekeznek meggyőzni a kollégákat, hogy nekik van igazuk. Sokan belemennek ilyenkor a játékba, és oldalt választanak, azonban ez az, amit egyenesen tilos lenne tenni. Így ugyanis belekeveredhetsz az egészbe, része leszel a konfliktusnak, ez pedig további gondokat szülhet. Nem beszélve arról, hogy rossz színben tüntethet fel a munkatársak és a főnök szemében is. Pletykásnak, problémásnak titulálhatnak, ez pedig akár a karrieredre is rossz hatással lehet. Maradj inkább semleges, ne adj igazat senkinek, és légy diplomatikus.

Szintén nem ajánlott leülni velük hármasban, és megpróbálni megoldani a felmerülő gondokat, mert így egy hatalmas veszekedés közepén találhatod magad, amiből már nem kerülhetsz ki jól, és, amit neked kell majd megoldanod.

Hallgasd meg őket!

Anna Raineri karrier-tanácsadó szerint, bár hangsúlyoznod kell, hogy szeretnél kimaradni a konfliktusból, nem kell teljesen elutasítani a kollégákat. A legjobb, amit ilyenkor tehetsz, hogy meghallgatod őt. Az emberek gyakran csak arra vágynak, hogy elpanaszolhassák a gondjaikat, azt, ami bántja őket, kibeszéljék magukból a problémákat, és megnyugodhassanak, majd továbbléphessenek. Ha engeded, hogy hozzád forduljanak, az még közelebb vihet titeket egymáshoz, azonban fontos figyelned arra, hogy még véletlenül se állj senki pártjára.

Hogy reagálj?

De akkor mégis, mit szabad mondani, ha az egyik fél megosztja veled a veszekedés részleteit és a saját véleményét? A legjobb, ha csak az együttérzésedet fejezed ki, és azt, hogy számíthat rád, ha segítségre, beszélgetőpartnerre van szüksége. „Sajnálom, hogy így alakult a dolog”, „Megértem, valóban nehéz helyzet”, „Próbálj lehiggadni, és elfelejteni az egészet” - ezek, és az ezekhez hasonló, semleges tanácsok jó megoldásnak bizonyulnak, és megnyugtatják a másikat, valamint érzékeltetik vele az empátiát. Ha pedig mindenáron azt akarja elérni, hogy igazat adj neki, a következő reakció lesz a leghelyénvalóbb: „Sajnálom, tudom, hogy úgy érzed, megbántottak, de én nem foglalhatok állást, hiszen mindkettőtökkel együtt dolgozom. Ezt a helyzetet nektek kettőtöknek kell megoldanotok”.

Jó ötlet a közös problémamegoldás?

Tanácsokat adni csak nagyon óvatosan érdemes, és ajánlott megkérdezni előtte a másikat, hogy szeretné-e meghallgatni az ötleteidet a megoldásra. Ha rábólint, akkor is leginkább csak rávezető kérdésekkel javasolt kezdeni, melyek segítenek rámutatni a probléma gyökerére, arra, hogy fajult el ennyire a dolog, és arra is, hogy melyik fél mit csinált rosszul. A beszélgetés során lehet, hogy magától is rájön majd néhány dologra a kolléga, de, ha a javaslataidra lenne szükség, akkor is inkább csak óvatosan, feltételes módban próbálj ötletelni. A „Mi lenne, ha…” kezdetű kérdések tökéletesek erre az esetre.

Ha azonban egyre csak durvul a helyzet, és már mások munkáját is akadályozza, hátráltatja a konfliktusuk, akkor nincs más módszer, közölni kell velük, hogy, ha így folytatják tovább, és nem simítják el a dolgot, muszáj lesz szólni a felettesüknek. Ha pedig tényleg nem oldják meg így sem, vagy a HR-es, vagy a főnök segítségét kell kérni. Ekkor viszont jobb, ha több ember fordul hozzá egyszerre, és nem te viszed majd el egyedül a balhét.

Mit tehetsz, ha boldogtalan vagy a munkahelyen?

Nem érzed jól magad a munkahelyeden, felmondani azonban nem tudsz, vagy nem szeretnél? A kutatók és a pszichológusok szerint néhány apró, jelentéktelennek tűnő változtatás, tevékenység is képes egy kicsit feldobni a hangulatodat, új energiával feltölteni, motiváltabbá tenni, illetve a munkahelyi légkört is javítani. A következő apróságokat mindenképpen iktasd be a napi rutinodba az irodában, ha boldog akarsz lenni.

Boldogtalan vagy a munkahelyeden? 10 dolog, amit meg kell tenned, ha nem akarsz felmondani

Nézegess képeket!

Elolvasom

Képek: Getty Images.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük