Makacs pluszkilók, alvászavar és hőhullámok ellen: a Galveston-diéta a klimax idején nagyon jót tesz
Az étrend a gyulladás csökkentését és a túlsúly leadását célozza, ehhez három fő alapelvet fogalmaz meg.

galveston
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A változókorba lépve a nők számos változást tapasztalhatnak a testük működésében. Már jóval az utolsó menstruációt megelőzően, a perimenopauza idején éjszakai hőhullámok, alvás- és hangulatzavarok jelentkezhetnek, jellemző továbbá a lassuló anyagcsere miatti hízás is.

Alkati kérdés is, hogy ki hogyan vészeli át a kérdéses időszakot, a kellemetlenségek a hormonális átalakulás természetes következményei. Ugyanakkor a panaszok csökkentése jócskán könnyítheti az érintettek mindennapjait. A texasi születésű nőgyógyász, dr. Marie Claire Haver saját tapasztalatai segítségével alkotta meg a Galveston-diétát, amely kifejezetten a menopauzával együtt járó tünetek mérséklését célozza, fókuszában a makacs súlyfelesleg leadása áll.

A Galveston-diéta alapelvei

Dr. Maria Clare Haver eleinte a változókorban lévő páciensei panaszaival találkozott, közülük sokan leginkább az egyre csak szaporodó pluszkilók miatt aggódtak, amelyektől bármennyire is szerettek volna, sehogy sem tudtak megszabadulni. A szakember saját bevallása szerint éveken át azzal a tanáccsal látta el a hozzá fordulókat, hogy egyenek kevesebbet és eddzenek többet, mígnem ő maga is szembe kellett hogy nézzen a menopauzát kísérő kihívásokkal, és rájött, hogy az egyszerű, ám biztosnak tűnő módszer nem segít.

Új utakat keresett, táplálkozástudományi szakemberekkel egyeztetett, és a kalóriaszámolás helyett a tápanyagok minőségére, a szervezetben zajló gyulladásos folyamatok csökkentésére, valamint az étkezések időzítésére helyezte a hangsúlyt. Így hozta létre a Galveston-diétát, ami a megfogalmazása szerint egy „életre szóló étkezési terv”, nemcsak a fogyásban, hanem az egyéb tünetek leküzdésében is segíthet.

A fizetős programnak ma már több változata is elérhető, és bár hatásosságát a fogyás szempontjából általában nem vitatják, a szakemberek hangsúlyozzák, hogy a módszer nincs kellőképpen alátámasztva kutatásokkal. A túlsúly leadása valóban sarkalatos kérdés a változókorban, ugyanis a centrális, hasi hízás, ami ilyenkor különösen jellemző, növeli a szívbetegségek, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség rizikóját. A diéta három fő alapelve a következő:

Időszakos böjt

Az időszakos böjt (intermittent fasting) lényege, hogy az ember egy meghatározott időintervallumban viszi be az összes napi kalóriamennyiséget, a fennmaradó időben pedig böjtöl, a vízen, az ízesítetlen teán és kávén kívül semmit nem vesz magához. A Galveston-diéta esetében ez úgy néz ki, hogy 8 óra áll rendelkezésre az evésekhez, 16 óra pedig böjttel telik. Az intermittent fastingról számos egymásnak ellentmondó vizsgálat látott napvilágot az elmúlt években, az valószínűnek tűnik, hogy csökkenti a kalóriabevitelt, ami elősegíti a fogyást, de egyes kutatások szerint javítja a koncentrációt, és a szív egészségének megőrzését is támogathatja.

Gyulladáscsökkentő táplálkozás

A gyulladás a szervezet természetes védekezőrendszerének része, ám krónikussá válva egészségügyi kockázatot jelent, kapcsolatba hozták az elhízással, a szív- és érrendszeri betegségekkel, illetve daganatos állapotokkal is. A menopauza idején a hormonális változások miatt fokozódhat a gyulladás a szervezetben, a dr. Haver által kidolgozott program ennek csökkentését is célozza. A gyulladást fokozó élelmiszerek, finomított szénhidrátok, transzzsírok, olajban sült ételek kerülését, a gyulladáscsökkentőnek tartottak, például a bogyós gyümölcsök, az olajos magvak, olajos halak, a paradicsom és az olívaolaj fogyasztását ajánlja. Utóbbiak a mediterrán étrend alapját is képezik.

Zsírbevitel emelése

A Galveston-diéta alacsony szénhidrát- és magas zsírbevitelt javasol, az előírásai szerint eleinte a napi kalóriabevitel 70 százaléka zsírokból, 20 százaléka fehérjékből és a 10 százaléka szénhidrátokból származik. A későbbiekben az összetett szénhidrátok aránya emelhető.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ajánlott és kerülendő élelmiszerek

A Galveston-diéta nem ajánlja a hozzáadott cukrot, édesítőszereket tartalmazó élelmiszerek, innivalók fogyasztását, kerülendőnek minősíti a feldolgozott húskészítményeket, a finomított szénhidrátokat, olajban sült ételeket, az alkoholt, valamint az omega-6 zsírsavban gazdag olajokat. A jótékony fehérjeforrások közül kiemeli a sovány húsokat, a tojást, a lazacot, a tonhalat, a zsírok közül az olívaolajat, a kókuszolajat, a szezámmagolajat. A bogyós gyümölcsöket, az olajos magvakat, a keresztesvirágú és zöld leveles zöldségeket szintén javasolja.

A Galveston-diéta hatékonyságának alátámasztására további vizsgálódások szükségesek. Amit a szakértők szerint a nők megszívlelhetnek belőle, az leginkább az, hogy fontos a mértékletességre törekvés, valamint a teljes értékű táplálékok előnyben részesítése a feldolgozottakkal szemben. Az egészséges étkezés mellett a testmozgás is elengedhetetlen.

9 gyógyhatású növény a változókori panaszok ellen

A perimenopauza idején az életmód, az étrend és egyes gyógynövények is segíthetnek a panaszok, hőhullámok enyhítésében. Egyes növényekben ösztrogénszerű hatással rendelkező összetevők, úgynevezett fitoösztrogének, például izoflavonok, lignánok találhatók.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük