8 isteni fogás, ami változókorban erősen javasolt: a hormonrendszert is védik
A menopauza idején fellépő tünetek enyhítésében az étrendnek is szerepe van.

babsaláta
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A klimax akár éveken át tartó időszakában és azt követően a nők jelentős részének számos kellemetlen tünettel meg kell küzdenie: a hormonális egyensúly felborulása erős tünetekkel társulhat, a vérzés megszűntével pedig a betegségek kockázata is nő.

A változókor három szakaszt ölel fel: a változások előzményeként fellépő premenopauza, amelynek során az ösztrogénszint még a normál tartományban ingadozik, a progeszteronszint kissé csökken, apróbb jelzések árulkodnak csak róla, például a mell érzékenyebbé, a hüvely szárazabbá válhat, a libidó csökkenhet. Akad, aki ezt az időszakot tünet nélkül vészeli át. Ezt követi az erősebb tünetekkel járó, hormonális hullámzásokkal teli perimenopauza, amelyben már menstruációs zavarokkal, elmaradt vérzésekkel, hőhullámokkal kell számolni. Majd az utolsó menstruációt követően, a menopauza időszaka után az alacsony ösztrogénszinttel járó posztmenopauza, amikor a szervezet újra megtalálja egyensúlyát.

Étrend a menopauza tüneteinek enyhítésére

A hormonális ingadozás tehát teljesen természetes folyamat, ám az életmódtényezők ilyenkor is fontos szerepet játszanak: a cél a tünetek enyhítése, illetve a klimaxot követő időszak kockázatainak csökkentése. A testtömeg normalizálásával, a megfelelő tápanyagok biztosításával lehetséges egyrészt a tünetek, így a hőhullámok, az alvászavarok enyhítése, a kedélyállapot javítása, másrészt a kockázatok mérséklése: a magas vérnyomás, az inzulinrezisztencia, a szívbetegségek, a csontritkulás rizikójának csökkentése. 

Cikkünk Aradvári-Szabolcs Mariann, Dr. Mák Erzsébet és Végvári Viktória Menopauza – Változó kor – változó szükséglet című kötete bővített, új kiadása alapján készült.

szakacskonyv

A változókorról keveset beszélünk, egy kicsit a tabutémák közé tartozik. Éppen ezért sokszor félinformációk, téves képzetek keringenek róla, pedig így vagy úgy mindenkit érint az életkor előrehaladtával. Ebben a kötetben nemcsak szakszerű és közérthető ismereteket kapunk a változókorról, vagy más néven a menopauzáról, hanem egészen új megközelítésben, mégpedig a táplálkozástudomány felől.

Három tapasztalt és elhivatott dietetikus elhatározta, hogy a témát átfogóan kifejtik, és kiegészítik olyan ételek receptjeivel, amelyek jótékonyan és szelíden enyhítik a változókorral járó kellemetlen tüneteket.


Kiadja a Boook Kiadó Kft.

Ára 5090 forint.

Az étrendben fontos szerepet kapnak többek között az antioxidáns- és fitoösztrongén-tartalmú élelmiszerek, melyek a hormonrendszert támogatják, így a szója vagy a lenmag, a hüvelyesek, a gabonák, álgabonák, a szívvédő növényi olajok, a citrusfélék, a káposzta- és hagymafélék, az almatermésűek, a szellemi frissességet is védő bogyósok. Továbbá az alvássegítő tripoftánt tartalmazó olajos magvak, sovány húsok, zöldségek, a csontritkulás megelőzéséhez szükséges kalciumban gazdag sajtok, tejtermékek, magvak, illetve az aszalt gyümölcsök is. 

Az Aradvári-Szabolcs Mariann, dr. Mák Erzsébet és Végvári Viktória Menopauza – Változó kor – változó szükséglet című könyve számos ízletes, egészséges és a menopauza idején kiemelten hasznos ételötletet ad az ember számára.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük