Előbb lesznek cukorbetegek, akik későn fekszenek, mint a korán kelők: nem az alváshiány miatt
Az éjszakázás tényleg befolyásolja az egészségi állapotot, akár cukorbetegség kialakulásához is vezethet.

éjjeli nassolás nyitó
Ez is érdekelhet

Most bárki segíthet a rászorulóknak - Augusztus végéig tart az élelmiszer-gyűjtő akció (x)

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra! (x)

Szakértelem és újító szemlélet az Ilcsinél (x)

beauty and style

Csodás ruhák, ha egyszerűbb polgári szertartást terveztek: mutatjuk a legjobb inspirációkat »

Előnytelen, durva sminkbakik, amiket véletlenül se kövess el: rémesen lerontják a megjelenést »

Kate Winslet karcsúsító öltözködési trükkjei: ez a titka a 44 éves színésznő tökéletes homokóra alkatának »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az éjjeli baglyok nagyon későn fekszenek, és igényeik szerint későn is kelnek fel, a reggeli pacsirták azonban korán kelnek, fekszenek. 

A napi rutint a bioritmus határozza meg, ami komolyan befolyásolja az étkezési szokásokat is - akik tovább fennmaradnak, több nassolnivalót és koffeint fogyasztanak. Ennek köszönhetően az éjszakázóknál nagyobb eséllyel alakul ki kettes típusú cukorbetegség vagy valamilyen szívelégtelenség. 

Az éjszakázás hatása

A Northumbria Egyetem kutatásában a korán kelők és a későn fekvők egészségi állapotát vizsgálták, és érdekes dolgokra bukkantak - akik sokáig talpon vannak, nagyobb eséllyel nyúlnak különböző édességek, gyorsételek és egyéb egészségtelen élelmiszerek után, mint a korán fekvők.

éjjeli nassolás 1
Fotó: YinYang / Getty Images Hungary

A jelenségre az előbb említett cirkadián ritmus, azaz a 24 órás belső óra hat, ami az étkezések, az alvás és az ébredés idejét is befolyásolja. Ez határozza meg, mennyire korán vagy későn fekszik valaki.

A cukorbetegség kialakulásának oka

A kutatók több korábbi tanulmányt összevetve arra a következtetésre jutottak, hogy szívbetegség és kettes típusú cukorbetegség alakulhat ki azoknál, akik éjjelente sokáig fennmaradnak. Ennek oka szerintük az, hogy egészségtelenebbül táplálkoznak, több alkoholt, cukrot, koffeint és gyorsételt fogyasztanak.

Ezenkívül jellemző rájuk a kutatók szerint, hogy kihagyják a reggelit, és csak valamikor később a nap folyamán pótolják az étkezést. Kevesebb gabonát, rizst és zöldségeket fogyasztanak, ritkábban esznek, de akkor nagy adagokat. Több koffeint, cukrot és rágcsálnivalót fogyasztanak az éjjeli ébrenlét érdekében, a kora reggel ébredők ezzel szemben inkább a gyümölcsöket, zöldségeket preferálják. Az életmódhoz társuló étkezési szokások magyarázzák a krónikus betegségek megnövekedett kockázatát.

A kockázat nő

A cukorbetegség kialakulásának esélye több mint a duplája az éjjeli baglyoknál, hiszen már eleve a későn étkezés is okozhatja. Ennek hátterében szintén a bioritmus áll, ami a szervezetben zajló glükóz és az anyagcsere-folyamatokra is hat. A glükóz szintje természetesen csökken a nap elejétől fogva, majd nap végére éri el a minimumot.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az éjjeli baglyok gyakran közvetlenül lefekvés előtt is bekapnak ilyen-olyan falatokat, ami megnöveli a glükózszintet alvás közben, ez pedig negatívan befolyásolhatja az anyagcserét.

Tiltólistás gyümölcsök cukorbetegeknek

Kialakult cukorbetegség esetén a magas glikémiás indexű gyümölcsöket csak nagyon kis mennyiségben, szigorúan beleszámolva a szénhidrátfogyasztásba, illetve lassan felszívódó szénhidrátokkal párosítva javasolt csupán fogyasztani.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük