Természetes étvágycsökkentő, gátolja a zsírsejtek kialakulását: a rozmaring 3 fogyókúrás hatása
A rozmaringnak számos jótékony hatása ismert, amik a fogyókúrás folyamatokat is támogatják.

GettyImages-912894058
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A rozmaring, latin nevén Salvia rosmarinus története több ezer éves. Már az ókori görögök is ismerték gyógyhatásait, és az ájurvédikus gyógyászatban is alkalmazzák a gyógynövényt.

Változatos módokon használható, illóolaját vízbe csepegtetve lazító, nyugtató hatású fürdő készíthető, de a rozmaring ételek ízesítésére is alkalmas, és gyógyteaként is elkortyolható. Vérkeringést serkentő tulajdonságai miatt élénkíti a memóriát, a májműködést és az emésztést is támogatja.

Befolyásolja a zsíranyagcserét

Egy 2010-ben végzett kutatásban a rozmaring leveleiből kinyert kivonatot vizsgálták magas zsírtartalmú eledeleket fogyasztó egereknél. Az egyik csoport 50 napon keresztül kapott a rozmaringkivonatból, a másik egyáltalán nem. Előbbiek testzsírszázaléka jelentősen csökkent.

GettyImages-1055274104

Ezzel alátámasztották, hogy a rozmaring hatóanyagai gátolhatják az elhízást, és a zsírmáj kialakulását is. Később, 2014-ben férfiak és nők körében is végeztek felmérést a rozmaring gyógyászati felhasználásáról. Három csoportra osztották a kísérlet résztvevőit, egyikük 2 gramm, másikuk 5 gramm, harmadikuk pedig 10 gramm porított rozmaringlevelet kapott 4 héten keresztül. Mindegyik dózisnál csökkent a résztvevők vérzsírszintje, legjobban azoknál, akik a legtöbb porított rozmaringot kapták meg. Antioxidáns tulajdonságainak hála sejtvédő tulajdonságát is felfedezték, hatékony a lipidperoxidáció fehérjekárosító hatása ellen. Emellett bizonyítottan gátolja a magas zsírtartalmú ételek következtében történő elhízást, hatóanyagainak hála lebonthatja a zsírokat, és támogatja, hogy energiává alakuljanak.

Étvágy- és vércukorszint-csökkentő hatású

A magas vércukorszint nagyon káros az egészségre nézve, befolyásolja a vesék, a szív, az idegrendszer működését is. Kutatások bizonyították, hogy a rozmaringban található vegyületek csökkenthetik a vércukorszintet. Egy 2022-ben publikált, friss tanulmány szerint a növényben található karnozinsav elősegíti a zsírsejtek inzulinérzékenységét, ennek a felfedezésnek akár még a diabétesz és az inzulinrezisztencia kezelésében is hasznát lehet venni a jövőben.

A növény karnozinsavat és a rozmarinsavat tartalmaz, melyek inzulinszerű hatással bírnak a vércukorszintre, fokozzák a glükóz felszívódását az izmokban és a zsírsejtekben. Kiegyensúlyozott vércukorszint mellett megelőzhető a szénhidrátéhség, ennek köszönhető a rozmaring étvágycsökkentő és teljesítőképesség-növelő hatása.

Támogatja az emésztést

Fogyasztása az emésztést is támogatja, segít fenntartani a bélbaktériumok egészséges egyensúlyát, és csökkenti a gyulladásokat a benne lévő rozmaringsav. Az egészséges mikrobiom, bélflóra pedig bizonyítottan elősegíti a fogyási és anyagcsere-folyamatokat.

A cikk az ajánló után folytatódik

Rozmaringtea készítése

Rozmaringteát bárki készíthet magának otthon. Ha gyógyító teaként fogyasztanád, akkor 2-3 percen keresztül kell főzni egy teáskanálnyi szárított rozmaringlevelet 2 deciliter vízben. Ilyenkor kissé kesernyéssé válik az íze, ahogy kioldódnak belőle a hatóanyagok. 

A másik verzió, ha napindító, frissítő italként fogyasztanád, akkor nagyjából 85 fokos vízben kell a rozmaringleveleket 3-4 percig ázni hagyni, majd leszűrni. Naponta egy-két csésze teánál nem tanácsos többet inni.

Mellékhatások, kockázatok

Mérsékelt fogyasztása mellett a rozmaring nem okoz gondokat, de túlzó mértékben különböző mellékhatásokat, émelygést, hányást, görcsöket és akár epilepsziás rohamot is okozhat.

GettyImages-1355353361

Fogyasztás előtt javasolt kikérned a kezelőorvosod véleményét. Magas vérnyomásban szenvedők, várandós vagy szoptató nők számára nem javallott a fogyasztása.

A 8 legerősebb fogyókúrás fűszer

Egyes fűszerek növelhetik a nyugalmi kalóriaégetést.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük