A túl sok rost fogyasztása is káros lehet: mikor érdemes visszavenni belőle?
A rostfogyasztás terén is érdemes tartani a mértékletességet, máskülönben káros hatásai is lehetnek.

GettyImages-1305811767
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az élelmi rostokról nem állíthatjuk, hogy általában véve jók minden betegségre, de tulajdonságaik szerint a különböző típusaik egyes kórállapotok megelőzéséhez vagy sikeres kezeléséhez hozzájárulhatnak.

Több-kevesebb élelmi rostot minden növényi alapanyag tartalmaz, így a változatosság és a napi több adag elfogyasztása tűnik jó stratégiának. Étrendünk legyen a lehető legszínesebb, fogyasszuk napi rendszerességgel a természetes rostforrásokat! A kiegyensúlyozott étrend összeállításához kiváló iránymutatást találunk a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által kidolgozott OKOSTÁNYÉR táplálkozási ajánlásban.

Minden betegségben jót tesz a rostbevitel?

Az élelmirost-bevitelre is igaz a fokozatosság és mértékletesség elve. Rostszegény táplálkozást folytatóknál még egészséges emésztőrendszer esetén is panaszokat okozhat egy nagyobb adag rostdús étel. A kiegyensúlyozott táplálkozás rosttudatos alapanyag-válogatással biztosítja az egészséget támogató, élelmi rostban gazdag étrendet.

GettyImages-1341310327

Sokaknak az átlagosnál érzékenyebb az emésztőrendszere - a panaszok egy részén segíthet a rostbevitel óvatos növelése, más tünetek - legtöbbször átmenetileg - rosszabbodhatnak is. Az emésztőrendszert érintő akut vagy krónikus megbetegedések étrendjében, illetve egyéni érzékenység esetén kerülni kell a panaszt okozó élelmirost-forrásokat, és érdemes kisebb adagokra bontani a napi bevitelt. Elhúzódó kórállapotok esetén a személyre szabott étrend összeállításához érdemes dietetikus szakember segítségét kérni.

Extrém magas rostbevitel lehetséges hátrányai

A kisgyermekek emésztőrendszere folyamatosan érik, így a hozzátáplálás során és az első évek étrendjének kialakításában érdemes követni az ajánlásokat. Minél több prebiotikus hatású természetes rostforrás szerepeljen a kisgyermek étrendjében, ám az extrém magas rosttartalmú élelmiszerek kerülendők.

A cikk az ajánló után folytatódik

A túlzott rostbevitel, főleg elégtelen folyadékfogyasztás esetén a felnőtteknél is székrekedést, szélsőséges esetben bélelzáródást okozhat. Rostkivonat fogyasztásakor, mint az útifűmaghéj, az inulin, a béta-glükán, a glükomannán, pontosan betartandók a folyadékbevitelre vonatkozó előírások az esetleges fulladásveszély elkerülésére.

Egyes rosttípusok túlzott bevitele esetén elképzelhető a kalcium felszívódását gátló hatás, így ismert csontritkulás esetén ritkábban fogyasszunk száraz hüvelyeseket, búzakorpát, illetve parajt, sóskát, zellert, míg a többi rostforrás minél változatosabban szerepeljen az étrendben.

Tele vannak rostokkal, azonnal serkentik az emésztést

A rostban gazdag ételek segítik az emésztést, ezért napi szinten ajánlott fogyasztani őket.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük