Finom és természetes immunerősítők a konyhából: a legjobb antioxidáns-források listája
Az őszi hónapokban érdemes minél több antioxidánsokban gazdag élelmiszert fogyasztani, hogy az immunrendszer ellenállóbb legyen.

antioxidáns kaja
Ez is érdekelhet

A mérték a lényeg: tévhitek a szénhidráttal kapcsolatban (x)

Szárnyal a budapesti VictoriaShop! (x)

Turbózd fel a halfogyasztásod idén ősszel! (x)

Frissítsd fel a karácsonyi dekorációt rózsaarannyal! (x)

Nézd meg, honnan érkezik a reggeli kávé a poharadba

Tasnádi Bence színész jóképű, tehetséges és lázadó – Akárcsak Mozart, akit játszik

beauty and style

Csak pár kulcsdarab kell a mindig sikkes és nőies öltözékhez: nyújtják az alakot és karcsúsítanak »

Ezeket edd rendszeresen a teltebb, rugalmasabb arcbőrért: minden megvan bennük, ami segíti a feszességet »

Rebel Wilson rátalált az egészséges fogyás receptjére: remek formában van a 40 éves színésznő »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az egészség megőrzése, az immunrendszer erősítése, a stressz negatív élettani hatásainak csökkentése mindig fontos, de vannak helyzetek, időszakok, amikor ez különösen sokat számíthat.

Gyakran lehet hallani a szervezetben keletkező szabad gyökökről, amelyek nagy mennyiségben sejtkárosító hatásúak. Például stressz, dohányzás, betegségek hatására ezek mennyisége megemelkedhet, ilyenkor kerülnek képbe az antioxidánsok, amelyek visszafoghatják őket. A szervezet is termel antioxidánsokat, de idős korban ezek hatásfoka, mennyisége csökkenhet. Sok esetben érdemes ezeket pótolni. 

Mik az antioxidánsok, és miért hasznosak?

A szervezetnek az elfogyasztott táplálék energiává alakításához oxigénre van szüksége. Ennek hiányában nem tudna életben maradni. A tápanyagok energiává alakítása, elégetése, illetve a keletkező energia elraktározása során oxidációs termékek, úgynevezett szabad gyökök is keletkeznek.

A szabad gyökök nagy mennyiségben sejtkárosító hatásúak - akár daganatok kialakulásához, érelmeszesedéshez is vezethetnek -, így ennek ellensúlyozására a szervezet ezeket semlegesítő antioxidáns hatású vegyületeket is termel. 

A keletkező szabad gyökök mennyisége megnőhet például stressz, dohányzás, betegségek hatására. Idős korban pedig a szervezet termelte belső antioxidánsok hatásfoka, mennyisége csökkenhet. Mindkét esetben felborul a rendszer, és külső antioxidánsokra lehet szükség az egyensúly visszaállításához. 

Milyen elem, vegyület számít antioxidánsnak, és melyek ezek forrásai? 

Rengeteg antioxidáns hatású anyag van a természetben. Ezek egyrészt olyan vegyületek, főként enzimek, melyeket a szervezet saját maga termel. Másrészt pedig olyan anyagok, melyeket kívülről, az étrenddel viszünk be.

antioxidáns 2
Fotó: Brian Hagiwara / Getty Images Hungary

Az élelmiszerekben megtalálható legfontosabb antioxidánsok a következők:

  • C-vitamin - forrásai: zöldpaprika, saláták és egyéb zöldségfélék, citrusfélék, kivi, friss gyümölcsök, savanyított káposzta, petrezselyem, csipkebogyó.
  • Karotinfélék, ezek egy része az A-vitamin elővitaminja - forrásai: élénksárga, piros és zöld színű zöldségek, gyümölcsök, például paradicsom, kukorica, sárgarépa, sütőtök, paraj, brokkoli.
  • E-vitamin - forrásai: növényi olajok, gabonafélék csírája, leveles zöldségek, de takarmánytól függően a hús, tojás, máj is tartalmazhatja.
  • Színanyagok, mint a flavonoidok, antociánok - forrásai: piros bogyós gyümölcsök, vörösbor, kakaó, kávé, tea.
  • Szelén - forrásai: halak, húsok, belsőségek, teljes értékű gabonák.
  • Cink - forrásai: máj, hús, tojás, hüvelyesek.

Az ősz számos friss, szezonális finomságot kínál, érdemes betárazni az idénygyümölcsökből és -zöldségekből, és akár lekvárok, szendvicskrémek, szószok formájában, akár mirelitként eltenni belőlük a téli, tavaszi időszakra. De ha nincs lehetőség rendszeresen piacra járni, hasznos lehet azokra fókuszálni, amik nem romlanak meg pár nap alatt. Ilyen a kukorica, sárgarépa, és a hidegebb időszak beköszöntével a savanyított káposzta, csipkebogyó, illetve egész évben a növényi olajok, kakaó, teljes értékű gabonák. De ezek olyan termékek is lehetnek, amelyek hozzáadott antioxidánsokat tartalmaznak, és nem romlandóak.

A cikk az ajánló után folytatódik

Immunvédelem a természet erejével

Az Immunarom illóolaj-keverék 100% tiszta és természetes, bevizsgált kemotípusú illóolajokból készült, diffúzorba párologtatáshoz vagy szaunázáshoz ajánljuk.

Az erdeifenyő, a madagaszkári kámforfa és a niaouli a legerőteljesebb vírusölő, nyákoldó és immunerősítő illóolajok közé tartoznak. Mellettük megtalálható a keverékben a sárgafenyő, amely erőteljes fizikai és pszichés görcsoldó hatású, tüdőt tisztító és a tüdőt energiáit gyógyító olaj. Összetevői közül a populáris aromaterápia legnépszerűbb illóolaja, a teafa is megtalálható, mely baktérium- és gombaölő, általános fertőtlenítő hatású.

Ha szeretnéd az egészséged megőrizni, válaszd a természet patikáját!

Tudj meg róla többet!

Promóció

Mire érdemes figyelni az antioxidánsok fogyasztásával kapcsolatban?

Ahogy a felsorolt forrásokból látszik, antioxidáns-vegyületek nem csak a zöldségekben és a gyümölcsökben vannak. A vegyes, kiegyensúlyozott étrend tudja biztosítani a sokrétű tápanyagbevitel mellett az étrendi antioxidánsok megfelelő fogyasztását is. De bármennyire sok pozitív hatása is van az antioxidánsoknak, túlzott mennyiségben fogyasztva egészségkárosítóak lehetnek. Túlzott bevitel élelmiszerekkel nem lehetséges, étrend-kiegészítőkkel igen. Emiatt nem javasolt a nagy dózisú antioxidáns vitaminok, különösen E, A szedése. 

A 10 legjobb zöld leveles zöldség: tele vannak antioxidánsokkal, és finoman elkészíthetők

A zöld leveles zöldségeket érdemes beépíteni az étrendbe, mivel a szervezetnek nélkülözhetetlen vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazzák, így számos egészségügyi előnnyel bírnak.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük