6 élelmiszer, amit sose fogyassz lefekvés előtt: fokozzák a savtermelést, megakadályozzák a pihentető alvást
A vacsorát nem kell kihagyni, az viszont nem mindegy, hogy mit eszel, mielőtt ágyba bújsz.

nő eszik hűtő
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vacsora időpontjáról, szükségességéről és tartalmáról is megoszlanak a vélemények. Vannak diétázók, akik az elhagyására esküsznek, mások nem javasolják, hogy bárki is üres gyomorral hajtsa álomra a fejét.

Abban a legtöbben egyetértenek, hogy a túlevés semmiképp sem jó ötlet, hiszen könnyen a pihenés rovására mehet. A szakemberek szerint bizonyos élelmiszereket jobb elhagyni, ha a nyugodt, kielégítő alvás a cél, márpedig az kell, hogy legyen, hiszen annak hiánya az egész következő napra rányomja a bélyegét.

Ételek, amiket kerülj lefekvés előtt

A napközbeni rohanás miatt sokan esnek abba a hibába, hogy a kapkodós, gyakran szegényes étkezéseket este, az otthon nyugalmában próbálják bepótolni, és így vacsorára nagyobb mennyiséget fogyasztanak, ráadásul olykor össze-vissza. Napjainkban hódít a házhoz rendelés, valamint a nassolás az esti kikapcsolódást jelentő sorozatnézés alatt. Ez jelentős kalóriabevitelhez vezethet a késő órákban, ami nemcsak az optimális testsúly tartását nehezíti meg, hanem az alvást is, ami az egészséges élet és a megfelelő nappali teljesítmény alapfeltétele.

A jó alváshigiéniáról egyre többet hallani. Ez sok mindent foglal magába, a kényelmes, csendes hálókörnyezeten és a kialakult ritmuson túl például a lefekvés előtti okos táplálékválasztást is. Miket érdemes kerülni, hogy minél pihentetőbb legyen az éjszaka?

Nehéz, zsíros fogások

Tapasztalatból a legtöbben már tudják, hogy a nehéz, zsíros, olajban sült ételek után bizony nem egyszerű elaludni, ezek valósággal megfekszik a gyomrot, bezavarhatnak az emésztésbe, és gondoskodhatnak az álmatlan éjszakáról. Tipikusan ide tartoznak az egyébként népszerű gyorséttermi fogások. Hasonló okból a nagy adagok sem javasoltak, a gyomor terhelése fokozza a savtermelést, és a nyelőcső irányába préseli a savat, ami sokaknak komoly problémát jelent, hiszen a reflux egyre elterjedtebb kellemetlenség. A betegséggel élőknek lefekvés előtt 2-3 órával érdemes vacsorázniuk.

Rejtett koffein

Kevesen hörpintenek fel az ágyba bújás előtt egy jó erős feketekávét, esetleg energiaitalt, ám nem csak ezekben van koffein, számos élelmiszer tartalmazza az összetevőt. Itt is igaz az, amit a tudatosan étkezők már biztosan elsajátítottak, hogy muszáj átfutni a címkéket.

A teában általában van koffein, hacsak nem kifejezetten mentes termék, és a csokoládéval, valamint a kólával sem árt vigyázni. 

Cukros finomságok

A vércukorszint éjszakai ingadozása akár fel is ébresztheti az érintetteket. A vacsora gyanánt fogyasztott, finomított cukrokban bővelkedő finomságok erőteljesen megemelhetik a vércukorszintet, ami aztán az éjszaka során le is eshet, ilyenkor egyebek mellett izzadás jelentkezhet. Az inzulinrezisztenciával és diabétesszel élőknek különös figyelmet kell fordítaniuk a vacsorájukra. Előbbieknek általában azt ajánlják, hogyha túl sok idő telne el az utolsó étkezés és a lefekvés időpontja között, egyenek egy kevés lassú felszívódású szénhidrátot a vércukorszintjük stabilizálása érdekében.

Fűszeres ételek

Egyes erőteljesen fűszeres ételek megemelhetik a testhőmérsékletet, és gyomorégést is előidézhetnek. Mindkét tényező nehezítheti az elalvást. A refluxos betegeknek nappal sem ajánlottak a túlzottan fűszeres, csípős táplálékok, amelyek a savtól károsodott nyálkahártyát irritálják, este pedig kifejezetten tiltólistásak, a nehéz fogásokkal együtt, ugyanis vízszintes testhelyzetben egyébként is többnyire rosszabbodnak a tünetek. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A nyugodt alvás záloga

A mandarin-, narancs esszencia, kamilla-, levendula-, és szantál illóolaj keveréke gondoskodik arról, hogy lágy, nyugodt hangulat uralkodjon a hálószobában, vagy akár a babaszobában is.

További információkat itt találsz.

 

Promóció

Magas víztartalmú ételek

Az illemhelyiség éjszakai látogatása igencsak felébreszti az embert, fel kell kelni az ágyból, kibotladozni a mosdóig, lámpát kapcsolni. Bár a hidratálás az egészség alapvető feltétele, a lefekvés előtti nagy mennyiségű folyadékfogyasztás könnyen megbosszulhatja magát. A magas víztartalmú élelmiszerek választását is jobb átgondolni ilyenkor, ide tartozik például a dinnye, az uborka vagy a zeller.

Alkohol

Egy sör vagy egy pohár bor este segíthet a gyorsabb elalvásban, nyugtató hatása van, ami a relaxáció érzését kelti. Ugyanakkor az alkoholfogyasztás, különösen, ha nem alkalmi egy-két pohárkáról van szó, ronthatja az alvásminőséget, és rövidítheti a pihenés időtartamát is, ez a személyes érzékenységtől és a mennyiségtől nagyban függ. Az alkohol bezavar az alvási ciklusba, lecsökkenti a kezdeti mély alvás, a REM-alvás arányát. A légzéskimaradásokkal járó alvási apnoe tüneteit is negatívan befolyásolhatja, mivel ellazítja a torok izmait, zavart légzési epizódokhoz vezethet, és jelentősen felerősítheti a horkolást is, még azoknál is, akiket nem diagnosztizáltak a betegséggel. 

10 étel gyomorégés ellen

A gyomorégés okai különbözőek lehetnek: gyakran egyszerűen a túlevés vagy az éhgyomorra fogyasztott savas ételek okozzák, de akár baktériumfertőzés is állhat a háttérben, amikor is mielőbb orvoshoz kell fordulni. A diéta azonban rengeteget javít az ember állapotán.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük