A túlsúly egyik leggyakoribb hormonális oka: IR-rel sem lehetetlen a fogyás
Az inzulinrezisztencia oka és következménye is lehet az elhízás, mégis lehet ellene tenni!

cover-túlsúly-ok
Ez is érdekelhet

Folyton eltapsolja gyermeked a zsebpénzét? Van megoldás! (x)

Hosszabbítsd meg a nyarat SZÉP-kártyával! (x)

Bemutatták a Tháliában a világ leghíresebb krimijét (x)

beauty and style

A kockás még mindig sikkes viselet: elképesztően nőies lesz az összhatás, ha így viseled »

Julianne Moore hajszíne ellenállhatatlan: 6 nő, aki nem a szőke mellett döntött, és pont ezzel tűnt ki »

Jó néhány plusz kiló van rajta, és nem fél megmutatni: Barbie Ferreira büszke nőies vonalaira »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az inzulinrezisztencia oka és következménye is lehet a túlsúly, melytől megszabadulni igen nehéz, és csakis megfelelő, személyre szabott terápiával és nagy odafigyeléssel, kitartással lehet eredményeket elérni. Dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológusa hasznos tanácsokat adott arra vonatkozóan, hogy miként lehet fogyni akkor, ha valaki IR-rel küzd.

Az inzulinrezisztencia - IR - oka és következménye is lehet az elhízás. Az állapot esetén a kelleténél több inzulin termelődik, hogy segítse a glükóz beépülését a sejtekbe. Viszont az inzulinnak van egy olyan tulajdonsága, hogy segíti a zsírtartalékok képződését, valamint hozzájárul ahhoz, hogy a zsír a raktárakban is maradjon. Így tehát, amíg nem normalizálódik az inzulin mennyisége, a fogyás komoly akadályokba ütközik. Viszont szerencsére van megoldás a problémára!

Diéta

Az IR kezelésének első része az életmód-terápia, melybe a diéta és a mozgás tartozik. Nagyon fontos, hogy a beteg személyre szabott táplálkozást kövessen, melynek fő pillérei a következők: gyors/lassú felszívódású szénhidrátok megfelelő napszaki elosztása, a napi kalória- és CH-bevitel maximalizálása, a cukor és a finomított pékáruk, fehér liszt kiiktatása. Természetesen, hogy pontosan milyen diétára van szükség, azt az egyéni tényezők nagyban befolyásolják.

szoveg-inzulinrezisztencia-ok

Mozgás

Az életmód-terápia csakis rendszeres mozgással teljes, mely remekül kiegészíti a diétát. Fontos, hogy az illető ügyeljen a fokozatosságra, már csak azért is, mert ha valaki nagyobb súlyfelesleggel rendelkezik, a hirtelen megerőltető mozgás komoly gondokat okozhat. Amire ügyeljen, hogy a kardioedzések mellé iktasson be súlyzós gyakorlatokat is!

Tipp: ha valaki nagy súlyfelesleggel rendelkezik, kezdjen kiadós, közepes tempójú sétával, lift helyett használja a lépcsőt, gyalogoljon plusz egy megállót ahelyett, hogy a legközelebbinél szállna fel, kiránduljon a természetben!

Gyógyszer

Amennyiben az orvos szükségesnek tartja, az életmód-terápiát gyógyszeres kezeléssel szükséges kiegészíteni, mellyel javítani lehet a sejtek inzulinra való érzékenységét. Mellette érdemes szedni D-vitamint is, mely lényegében az egész hormonális rendszer működésére igen pozitív hatást gyakorol.

A cikk az ajánló után folytatódik

Gyógynövények

A gyógynövények igen sok betegség kiegészítő kezelésében fontos helyet kapnak - nincs ez másként IR esetén sem. Az egyik leghatásosabb a görögszénamag, mely csökkenti a vércukorszintet, növeli az inzulinérzékenységet, ráadásul késlelteti a glükóz felszívódását. Ezenkívül hasznos lehet napi egy csésze erdei szederlevél is, melyet gyakran ajánlanak prediabéteszes állapotokban és cukorbetegség esetén is. Külön jó oldala, hogy a menstruációs zavarokat is eredményesen lehet vele kezelni, ami sokszor előfordul IR fennállásakor is.

Stresszkezelés

Szinte nincs is olyan funkció, melyet ne befolyásolna a stressz. Egyrészt azért, mert ekkor az ember hajlamosabb egészségtelen ételekhez nyúlni, másrészt a stressznek komoly hormonális hatása van. Megemeli ugyanis - többek közt - a kortizol szintjét, mely amellett, hogy elősegíti a mellékvese kifáradását, megemeli az inzulin mennyiségét, így súlyosbítja az inzulinrezisztenciát. Éppen ezért az IR kezelésében nagy szerepet kap a megfelelő stresszkezelés, akár pszichológus bevonásával, akár meditációval, illetve új hobbi keresésével - tanácsolja dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa.

Ha még így sem mozdul a mérleg nyelve, és a beteg úgy érzi, mindent megtett, mindent betartott, akkor érdemes egyéb hormonzavarok után is kutatnia. Gyakori ugyanis, hogy az inzulinrezisztencia egyéb endokrin zavarokkal is együtt jár. Éppen ezért nézesd meg a pajzsmirigy funkcióit, az ösztrogén, progeszteron, prolaktin és kortizol szintjét is, mivel ezek eltérései is hozzájárulhatnak a súlygyarapodáshoz!

Étvágycsökkentő ételek

Ezek a természetes étvágycsökkentők segítenek, hogy lassabban éhezz meg fogyókúra közben.

Képek: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük