Fogyásnál fontosabb, mint a kalória, a zsír vagy a szénhidrát: sokan mégsem figyelnek rá

Kutatók állapították meg a fogyókúrás tápanyagbevitel vizsgálatakor, hogy mennyire fontos.

etel meroszalaggal
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Fogyást csakis akkor tudsz elérni, ha kevesebb kalóriát viszel be, mint amennyit a szervezeted a létfenntartás és a mozgás során felhasznál, így rákényszerül, hogy a hiányt saját zsírtartalékaiból fedezze. A megfelelő étrend összeállítása mégis többről szól a kalóriák számolásánál.

A kiegyensúlyozott étrend nemcsak a fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok céloknak megfelelő elosztásáról szól. A kalóriák és makrotápanyagok forrása legalább annyira fontos, mint maguk a mennyiségek.

Fogyókúrás tápanyagbevitel

Az Obesity Reviews elhízással foglalkozó tudományos magazin hasábjain egy friss tanulmány foglalkozott azzal, miként befolyásolják az édesített italokból bevitt kalóriák az egészséget. A kutatók megállapítása szerint különösen a cukros üdítők hatnak negatívan.

egeszseges etelek no
Fotó: RossHelen / Getty Images Hungary

Az adatokat 22 különböző amerikai egyetem tudósai vizsgálták. Az összegzésből egyértelműen kiderült, hiába tartalmaz egy közepes méretű burgonya és 340 milliliter cukrozott üdítő ugyanannyi kalóriát. A keményítővel, vagyis szénhidrátokkal teli krumpli sokkal egészségesebb és laktatóbb választás.

Míg az üdítő a megállapítások szerint a kardiovaszkuláris betegségek kockázatát növeli, addig a burgonya fogyasztása mellett szól, hogy rostokat, káliumot és vitaminok egész sorát tartalmazza, ami az italból abszolút hiányzik. Érdemes tehát minél inkább tápanyaggazdag ételekkel feltölteni az étrendet.

A kutatás szerzői azt is leszögezték, hogy nincsenek hizlaló vagy karcsúsító ételek. Az energia-egyensúlynak megfelelően mindenből lehet annyit enni, hogy abból tartalékot képezzen a szervezet. Az igazi különbséget az egyes élelmiszerek tápanyagtartalma jelenti. Minél több tápanyagot biztosít egy étel minél kevesebb kalória bevitele mellett, annál valószínűbb, hogy jól illeszkedik egy diétába. A mennyiség mellett azonban a tápanyagok sokszínűségére is figyelni kell, így például a jellemzően kalóriadús zsírokra és a velük együtt érkező zsírban oldódó vitaminokra is szükség van.

A cikk az ajánló után folytatódik

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist, médiaszemélyiség lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal? Hogyan lehet feldolgozni az életünkben felmerülő elakadásokat? Miért káros, ha mindig arra fókuszálunk, hogy mindenki szeressen bennünket? Hogyan békéljünk meg saját tökéletlenségünkkel? 

Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Ezzel szemben durván megnövelik a hízás kockázatát az olyan kalóriák, melyek mellett szinte semennyi értékes tápanyag sem érkezik. A fruktózzal, szirupokkal, aromákkal ízesített üdítő elhanyagolható mennyiségű vitamint, ásványi anyagot tartalmaz, sőt, nincs benne fehérje és rost sem, ezért annyira káros. A tanulmány szerint akkor is jobban jár a szervezet, ha ugyanennyi kalóriát biztosító sajtot vagy joghurtot visz be a diétázó.

A zsírok kérdésére szintén kitért a tanulmány. A többszörösen szaturálatlan zsírok - chiamag, olajos magvak, növényi olajok - sokkal pozitívabb hatást fejtettek ki, mint a telített zsírok, melyek a vörös húsban fordulnak elő legnagyobb mennyiségben. Mindegyik zsír mégis 1 grammban 9 kalóriát tartalmaz.

A kutatás szerzői remélik, hogy írásuk fényt vet a táplálkozástudomány látszólagos ellentmondásaira, hiszen csaknem valamennyi ételről lehetett már azt is olvasni, hogy fogyaszt, és azt is, hogy hizlal. A kalóriatartalom és a tápanyagok mennyiségének, valamint minőségének arányát is figyelembe véve kielégítőbb, egészségesebb étrendek kialakítására nyílna lehetőség.

Brutálisan hizlalnak

A következő ételeket a többség úgy eszi, hogy nem is tudja róluk, mennyire hizlalnak. A legrosszabb, hogy emellett a stressz szintjét is növelik!

Brutálisan hizlaló táplálékok, amiktől csak stresszesebb és éhesebb leszel

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük