Ezért fájhat a derék reggel! A reumatológus elmondja
Nem csupán a rosszul megválasztott matrac felelhet a reggelre kialakuló derékfájásért.

Ez is érdekelhet

Második Esély a Procter and Gamble segítségével (x)

Kirándulnál egyet a családdal vagy csak fitten tartanád magad? Esetleg bebringáznál a munkahelyedre? Válaszd a Riverside 500-at! (x)

Mádai Vivien, Ördög Nóra és Tatár Csilla a Triumph tavaszi kampányában tündökölnek (x)

Tavaszi feltöltődés Burgenlandban (x)

beauty and style

Újra divatos a 90-es évek kedvenc hajgumija, de nem mindegy, hogy viseled »

A legszebb pink rúzsok tavaszra: a babától az élénk rózsaszínig »

Ashley Graham igazi csinibaba: a hatvanas években is kitűnt volna szépségével »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Sokaknál az egész napos ülőmunka vagy éppen a megterhelő fizikai tevékenység hatására jelentkezik a derékfájás, míg más inkább az ébredést követően tapasztalja.

Ha te az utóbbiak táborát erősíted, az alábbiakban dr. Zsiska Beáta reumatológus magyarázatát és tanácsait olvashatod.

Két gyakori probléma a reggeli derékfájás mögött

Stressz okozta izomfeszülés

- Az egyik a stressz, aminek következtében nem tudod ellazítani az izmokat alvás közben sem. Ez nemcsak derékfájás, hanem vállpanaszok esetén is gyakori probléma. Ha ritkán váltasz testhelyzetet, feszíted az izmokat, a keringés is lassabb lesz, hamarabb savasodnak el az izmok, nem tudnak regenerálódni - ami az alvás fő célja lenne. Ilyenkor a reggeli ébredésnél sokkal nyúzottabb lehetsz, mint amikor este lefeküdtél. Mindez pedig csökkenti a fájdalom- és toleranciaküszöböt is - magyarázza dr. Zsiska Beáta.

A porckorongok nem tudnak regenerálódni

- A másik ok teljesen élettani. Vízszintes helyzetben a porckorongokra kisebb nyomás nehezedik, ilyenkor diffúzió során veszik fel a környezetükből a működésükhöz szükséges folyadékot és tápanyagokat. Ha azonban nem nyugodt az alvás, feszesek az izmok, akkor a porckorongokon is nagyobb a nyomás, így csak részben zajlanak le ezek az élettani folyamatok. Kevesebb tápanyagot kapnak, így állapotuk is hamarabb romlik. A kevesebb folyadéktól rugalmatlanabbak lesznek, így könnyebben is szakadnak, megnő a porckorongsérv kialakulásának esélye.

Miért csak reggel fáj?

- A folyadékpótlás rendkívül fontos a szervezet helyes működése szempontjából. Egészséges viszonyok mellett a megfelelően bevitt folyadék semmilyen panaszt nem okoz. Ugyanakkor kialakulóban lévő porckorongbántalom esetén, ha a porckorongok este megfelelően feltöltődtek folyadékkal és tápanyaggal, akkor több helyet foglalnak el a csigolyák között, így egy előboltosult porckorong hamarabb nyomhat reggel ideggyököt vagy okozhat merevséget. Pár óra múlva ezek a panaszok csökkennek, mert a gravitáció, így a felsőtest nyomása elkezdi kipréselni a folyadékot a porckorong állományából - tudjuk meg dr. Zsiska Beátától.

Ennek a folyamatnak az eredményeképpen a nap során a porckorongok mérete is kisebb lesz, és szabadabban mozog a gerinc. A nap további részében tehát már kevésbé nyomódnak a porckorong körüli képletek. Ez a gravitáció hatására bekövetkező folyamat magyarázza azt is, hogy reggel 1-2 centiméterrel magasabbak vagy, mint este.

Így szüntesd meg a reggeli derékfájást!

Először is fontos, hogy valamilyen számodra megfelelő stresszoldó technikát találj. A relaxáció sokat segíthet, és jó szolgálatot tehet a masszázs is - ilyenkor nemcsak a problémás területeket kell kezelni, hanem az egész testet. Hosszú távon azonban a személyiség építése, illetve a megfelelő önismeret hozhat eredményt - előfordulhat, hogy ebben érdemes pszichológus vagy kineziológus segítségét kérned.

- Fontos, hogy a reggeli órákra ne iktass be intenzív mozgást, ilyenkor inkább egy könnyű, átmozgató jellegű torna segíthet. A komolyabb edzést pedig inkább délutánra, estére időzítsd - javasolja dr. Zsiska Beáta.

Ezt is szeretjük