Ha ennél nagyobb a derékbőség, nő a szívbetegség és a diabétesz kockázata: nem elég a BMI az egészség szempontjából
A BMI mellett a derékbőség is nagyon fontos mutató, ami rávilágíthat bizonyos egészségügyi kockázatokra.

derékbőség vizsgálata
Ez is érdekelhet
    • 29
    • 30
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
beauty and style
Top olvasott cikkek

A testtömegindex, vagyis a BMI egyre-másra előkerül, ha az optimális testsúlyról és az egészségről van szó. Köztudott, hogy a túlsúly számos betegség rizikófaktora, napjainkban egyre több embert, köztük fiatalokat is érint a metabolikus szindróma, amit elhízás, magas vérnyomás, magas vércukorszint, illetve inzulinrezisztencia és kóros vérzsírértékek jellemeznek.

Egyes vizsgálatok szerint a BMI-nél is fontosabb adat a derékbőség, amely a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának valószínűségével mutat szoros kapcsolatot.

Mi a baj a BMI-vel?

A testtömegindexszel a magasságot és a testsúlyt figyelembe véve állapítható meg, hogy egy adott egyén súlya milyen kategóriába esik, sovány, normál, túlsúlyos vagy az elhízottság különböző fokozataiba sorolható. Számításához a kilogrammban mért testsúlyt el kell osztani a testmagasság négyzetével. Az egyszerű módszert számos kritika érte, bár a legtöbben nem vitatják hasznosságát, felhívják a figyelmet a gyengeségeire is: nem derül ki belőle a testösszetétel, azaz a zsír és az izom aránya, nem számol az életkorral, pedig egy idősebb személy testzsírszázaléka ugyanakkora BMI mellett jellemzően magasabb, mint egy fiatalabbé, illetve azt sem veszi figyelembe, hogy hol halmozódott fel a felesleg, milyen a testalkat, holott például a hasi zsír az elhízás egyik legveszélyesebb fajtája.

Önmagában tehát helytelen lenne az egészséggel kapcsolatos következtetéseket levonni a testtömegindexből, annak ellenére, hogy szélsőséges értékeknél természetesen gyanakvásra ad okot. A szakemberek szerint viszont fontos a BMI kiegészítése egyéb tényezőkkel, például a testzsírszázalékkal, a testzsír eloszlásával, a genetika, illetve az adott kórképre vonatkozó egyéb kockázati tényezők meglétével. Így például a szívbetegségek esetében egyebek mellett az is lényeges, hogy az érintett személy dohányzik-e, inaktív életet él-e, rendszeresen fogyaszt-e alkoholt, és kordában tartja-e a vérnyomását.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

A derékbőség kockázatos értékei

A derék, has környékén felszaporodó zsírpárnák növelik a valószínűségét a diabétesz és a szív-érrendszeri problémák kialakulásának, magas vérnyomáshoz, rossz koleszterinértékekhez, illetve légzési nehézséghez is vezethetnek. A megnövekedett derékbőség többnyire zsigeri vagyis viszcerális zsírfelesleget is feltételez, ami a szerveket veszi körül, a hasüregben tárolódik, és még a hormonális működést is befolyásolhatja. A zsigeri zsír akár normál BMI mellett is jelen lehet.

A derékbőséget állva, a törzs legkeskenyebb részén, a bordák alatt, közvetlenül a köldök felett kell mérni. Fontos, hogy kilégzést követően olvasd le a centiről a számot, a mérés közben ne tartsd vissza a lélegzetedet. Nők esetében a 80 centiméternél nagyobb érték meglétekor fokozott, 89 felett magas a kockázata az említett krónikus megbetegedéseknek, férfiaknál 92 és 102 centiméter, illetve az ezeknél nagyobb szám a kritikus érték.

Hogyan lehet megszabadulni a hasi zsírtól?

A hasi zsír lefaragásához nem elég pusztán felüléseket végezni, rendszeres testmozgásra és az étkezés átalakítására van szükség. Utóbbi esetében különösen fontos a feldolgozott, finomított szénhidrátokban gazdag élelmiszerek kerülése, a természetes és teljes értékű, rostokban bővelkedők előnyben részesítése. A fehérje segít a jóllakásban, a zöldségek tele vannak fontos tápanyagokkal, a vércukorszintre és az emésztésre is jó hatással lévő rostokkal. A szív- és érrendszeri betegségek, valamint a cukorbetegség már fennálló egyéb rizikótényezőinek monitorozására, így például a vérnyomás-, a vércukor- és a koleszterinértékek vizsgálatára, és ha indokolt, kezelésére is szükség van.

Ételek magas vérnyomás ellen

A vérnyomás csökkentésének érdekében nagy vonalakban a túlzottan fűszeres, sós és zsíros ételek elhagyása javasolt, a zöldségeket, gyümölcsöket, tengeri halakat és vitaminokban, illetve ásványi anyagokban gazdag magvakat tartalmazó étrend tartása ajánlott. Ennek megtervezéséhez érdemes dietetikus szakember segítségét igénybe venni.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük