5 dolog, ami hasi hízáshoz vezethet: a viszcerális zsír növeli a szívbetegség és a diabétesz kockázatát is

A hasi hízás nemcsak esztétikai probléma, hanem komoly veszélyforrás is egyben, amit több dolog is okozhat.

Hasi hízás okai
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Retikül
Top olvasott cikkek

A hol lassabban, hol gyorsabban gyarapodó kilók általában kellemetlenül érintik az embert. A mérlegen látott szám, a régebbi ruhák szűkebbé, kényelmetlenebbé válása mind-mind bosszúságra adnak okot. Ennél is nagyobb probléma azonban, hogy a túlsúly számos egészségügyi kockázatot rejt, amelyek által jelentősen rontja az életminőséget, az életkilátásokat is.

Különösen igaz ez a deréktájt, illetve a has környékén felrakódó zsírpárnákra, ugyanis a hasi, viszcerális zsír egy sor súlyos betegségre, például a szív- és érrendszeri problémákra és a 2-es típusú cukorbetegségre hajlamosít.

A hasi hízás egészségkárosító tényező

A szakemberek a hasi zsírnak két fő típusát különböztetik meg: a szubkután, azaz a bőr alatti zsír az, amire rá is lehet fogni, ez alkotja például az úszógumit. A viszcerális, vagyis a zsigeri zsír az ember fontos szerveit veszi körül, a hasüregben tárolódik, és aktívnak is nevezik, mert jócskán beleszól például a hormonális működésbe. Eredeti rendeltetése szerint védi a szerveket, ám felszaporodása közel sem veszélytelen. A kétfajta hasi zsír gyakran kéz a kézben jár, a megnövekedett derékbőség általában zsigeri zsírfelesleget is feltételez, még akár normál testtömegindex (BMI) mellett is. A Medical News Today szerint nőknél például a 89 centiméternél nagyobb derékbőség már valószínűsíti a viszcerális zsír felhalmozódását is.

Így aztán a növekvő pocakra, az egyre nehezebben begombolható nadrágokra nem érdemes legyinteni, mert az nem csak esztétikai problémát és kényelmetlenséget jelent. A hasi, zsigeri zsírt többek között összefüggésbe hozták a magas vérnyomással, a szívrohammal, a stroke-kal, a koszorúér-betegséggel, a légzési problémákkal és az idő előtti halálozással is. Növeli az inzulinrezisztencia kockázatát, ami idővel 2-es típusú cukorbetegséggé alakulhat át, illetve a metabolikus szindróma esélyét, ami tulajdonképpen egy tünetegyüttes, magas vérnyomással, 2-es típusú cukorbetegséggel, elhízással és magas koleszterinszinttel jár. A megelőzéshez fontos tudni, hogy milyen tényezők vezethetnek a viszcerális zsír felszaporodásához.

Hasi hízáshoz vezető okok

A hasi hízásban a genetikán, a mozgásszegény életmódon és az emelkedett kalóriabevitelen kívül más, gyakran figyelmen kívül hagyott tényezők is szerepet játszanak.

Nem megfelelő étrend

A nem megfelelően összeállított, finomított szénhidrátokban gazdag, rostokban, fehérjében szegény étrend hízáshoz vezethet, csökkenti a szervezet zsírégető képességét, lassítja az anyagcserét. Ráadásul a finomított szénhidrátok rövid időre lakatnak jól csupán, gyorsan megemelik a vércukorszintet, ami aztán rövid időn belül le is esik, újra éhségérzetet okozva. A teljes kiőrlésű gabonák, valamint a fehérje segítenek a jóllakásban.

A különösen a gyorsételekben gyakori transzzsírok szintén fokozhatják a hasi zsír kialakulásának valószínűségét. Nem szabad megfeledkezni a cukros üdítőitalokról és a gyümölcslevekről sem, ezek is komoly kalóriabevitelt jelentenek és vércukorszint-emelkedést okoznak anélkül, hogy teltségérzetet alakítanának ki.

Túlzott alkoholfogyasztás és dohányzás

A túlzott alkoholfogyasztás számos problémát okozhat, negatívan befolyásolja a máj működését, és a testsúlygyarapodásért is felelőssé tehető. Például azért, mert fokozza az éhségérzetet, a nassolás utáni vágyat, ráadásul sok kalóriát tartalmaz, amit az ember észrevétlenül visz be a szervezetébe. Nem véletlen, hogy a diétázóknak kifejezetten ajánlják az alkohol kerülését. A káros szenvedélyeknél maradva megemlítendő, hogy a dohányzás és a hasi zsír, a centrális hízás között is találtak kapcsolatot.

Stressz

Stresszes szituációkban a szervezet kortizolszintje nő, ami hatással van a vérnyomás, a szív- és érrendszer mellett az anyagcserére is. A tartósan emelkedett kortizolszint áll a Cushing-szindróma hátterében, amelynek kifejezetten jellegzetes tünete a banyapúp mellett a centrális típusú, hasi hízás - itt írtunk róla bővebben. A krónikussá váló stressz hízáshoz vezethet, már csak azért is, mert sokan ilyenkor hajlamosak öntudatlanul is az evéshez fordulni némi megnyugvásért, figyelemelterelésért.

Alvásproblémák

A kielégítő alvás hiánya egyebek mellett a hormonrendszer felborulásához, sőt egyes megfigyelések szerint érzelmi evéshez vezethet, ami a stressznél tárgyaltakhoz hasonló, több kalória fogyasztásával jár. A rossz minőségű alvás rontja az inzulinérzékenységet, hozzájárul a magas, illetve az ingadozó vércukorszinthez.

A cikk az ajánló után folytatódik

Lehangoltság? Nyerd vissza az életkedved!

Ha tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek érezzük magunkat, és nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segít az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer javítja a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

A Remotiv extra vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

Életkor

A kor előrehaladtával a legtöbben megtapasztalják, hogy egyre nehezebb kordában tartaniuk a testsúlyukat. Ez egyebek mellett annak köszönhető, hogy idővel lassul az anyagcsere, és nehezebbé válik a mozgás. Fogy az izomtömeg, ami a szervezet kalóriafelhasználásának sebességét is csökkenti. Nőknél a hasi hízást az ösztrogén alacsonyabb szintje is előidézheti.

Hogyan lehet megszabadulni tőle?

Mi sem egyszerűbb! Legalábbis elméletben. A káros szokások leépítése mellett a stresszkezelésre, a fizikai aktivitásra és a tudatos étkezésre érdemes helyezni a hangsúlyt. A kardio-mozgásformák mellett az izomépítést szolgáló, inzulinérzékenységet fokozó súlyzós edzést is ajánlott beiktatni. Az étkezések megtervezésében dietetikus szakember tud segíteni, de az előre készülés is sokat nyom a latban. Ha az ember maga készíti össze az ebédjét, uzsonnáját, kevésbé valószínű, hogy gyorsételhez, nassolnivalókhoz folyamodik.

10 reggeli, ami hosszan eltelít

A rostban, fehérjében, egészséges zsírokban gazdag reggelik segítenek a vércukorszint stabilan tartásában, hosszú távon teltségérzetet biztosítanak, ezért cukorbetegségben érintettek számára is fogyaszthatók, de a diétázóknak is nagy segítséget nyújtanak.

10 reggeli, ami nem emeli hirtelen a vércukrot: cukorbetegek is fogyaszthatják

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük