Az ülőmunka alig ismert káros hatása: még a rák kockázatát is megnövelheti
Nem elég napi fél óra mozgás a kutatók szerint!

szamitogep-ulomunka
Ez is érdekelhet

„A természetben értjük meg, kik vagyunk” – Grecsó Krisztián író az Erdei Vándortáborokról (x)

A 14 éves Endike beszélni kezdett (x)

Szorongás, elégedetlenség, magány – hogyan jutottunk el ide és hogyan léphetünk ki belőle?

Sári bíró - az idők változnak, de az emberek valójában nem (x)

Trendi új illat a világhírű Acqua Coloniától - Íme az egzotikus 4711 kölni (x)

beauty and style

Lágy és nőies hullámok hő nélkül: csak egy póló kell hozzá »

Nőies, elegáns és idén nagyon divatos: így viseld az angol csipkét »

Méregtelenít és felturbózza a kollagéntermelést: a noni igazi bőrszépítő szupergyümölcs »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Hazánkban a tüdőrák után a vastagbélrák a második legtöbb halált okozó daganatos megbetegedés: körülbelül évi ötezer haláleset írható a számlájára.

Megelőzésében jelentős szerep jut a rendszeres sportnak, ám egy új, torontói kutatás szerint ahhoz, hogy védő hatása érvényesüljön, többet kell mozogni annál, mint sokan hiszik, illetve más életmódbeli tényezőkön is változtatni kell.

A bélrák kockázatát is növeli

A bélrák gyakorisága elsősorban a rostszegény táplálkozás, valamint a mozgásszegény életmód számlájára írható. Szakértők szerint a mozgáshiány miatt a testben olyan rejtett gyulladások alakulhatnak ki, melyek fokozzák a bél alsó traktusában kialakuló daganatok esélyét.

Ráadásul a mozgásszegény életmód az anyagcsere-folyamatokat is lelassítja, az emésztés során visszamaradt salakanyagok így tovább tartózkodnak a bélrendszerben, növelve ezzel a különböző méreganyagok visszaszívódásának rizikóját.

Mennyi mozgással kompenzálhatod?

A rendszeres mozgás nemcsak a vázizmokra van jó hatással, de a zsigeri szerveket - így a beleket - is átmozgatja, illetve serkenti vérellátásukat. Ennek köszönhetően csökkenti a bélrák kockázatát. Sokan azonban úgy hiszik, hogy elegendő napi fél óra könnyű testmozgás ahhoz, hogy kompenzálják az ülő életmód hatását.

A cikk az ajánló után folytatódik

Kevés a napi fél óra

- Nem elég, ha napi 30 percet mozgunk, miközben 23 és fél órán ülünk vagy fekszünk. Ennél egyértelműen több, napi szinten végzett testedzésre van szükség - mondja dr. David Alter, a Torontói Egyetem egészséghálózatának kutatója, a tanulmány egyik szerzője.

Részesíts előnyben azokat a mozgásfajtákat, amelyek serkentik a zsigeri szervek vérellátását, ilyen például a jóga, a pilates, de a futás is jó választás lehet. Egy korábbi kutatás eredménye szerint legalább heti ötször egy óra edzés szükséges ahhoz, hogy hatékonyan vehesd fel a harcot a rák és az elhízás ellen. Elsőre soknak tűnhet az öt óra, de ha belegondolsz, hogy egy hét 168 órából áll, amiből 112-t biztosan ébren töltesz, talán le tudsz csípni belőle pár órát az egészséged érdekében.

- A bélrák elkerülése érdekében a rendszeres testedzés mellett fontos az üléssel töltött órák számának visszaszorítása. Kutatásunk eredménye rámutatott, hogy a fizikai aktivitás mellett más életmódbeli tényezőkön is változtatni kell - mondta dr. Alter.

Így csökkents tovább a bélrák rizikóját!

A rendszeres mozgás mellett fontos, hogy minimálisra csökkentsd a naponta üléssel töltött órák számát. Ha ülőmunkát végzel, igyekezz visszaszorítani a túlórák számát, illetve félóránként-óránként kelj fel pár percre, hogy kinyújtóztasd a tagjaidat, sétálj kicsit.

Annak érdekében, hogy az emésztést lassító, gyulladáskeltő salakanyagok minél gyorsabban távozhassanak a bélrendszerből, fontos, hogy elegendő mennyiségű rostot fogyassz. A táplálkozási szakemberek napi 30-40 gramm rostot javasolnak. Hogy az egyes élelmiszerek mennyi rostanyagot tartalmaznak, arról korábbi cikkünkben olvashatsz. Kerüld a vörös húsok, a félkész, tartósítószerben gazdag, rostszegény élelmiszerek fogyasztását!

Otthon lehetőleg minél kevesebbet ülj. Az esti sorozatot inkább nézd fekve, ha pedig olyan a reggelid vagy a vacsorád, hogy nem igényli a kés-villa együttműködését, nyugodtan fogyaszthatod állva is.

Ha tömegközlekedésen utazol, ne foglalj helyet, illetve érdemes egy-egy megállóval előbb leszállni a járműről, hogy annyival is többet sétálhass.

Jóga az egészségért

A feszültség oldásához és a hát egészségéért is bevethetők a jógapózok.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük