Amit az alvásszakértők soha nem tűrnének meg a hálószobájukban: meglepő, mi mindent felsoroltak
A jó alvás olyan tényezőkön is múlhat, amire sokan nem is gondolnának. Az alvásszakértők felsoroltak néhányat.

GettyImages-521815364
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Izgulás a másnapi megpróbáltatás miatt, feldúltság egy konfliktus következtében, dühösen csaholó kutya a szomszédban. Számos dolog okozhat kellemetlen éjszakát, és szinte törvényszerű, hogy az utána következő nap még a kávé dacára is ásítozós, stresszes és vontatott lesz.

Valószínűleg a legtöbb ember be tudna számolni hasonló élményekről. Sokan azonban úgy élik a mindennapjaikat, hogy fogalmuk sincs, valójában miért olyan fáradtak, dekoncentráltak és kialvatlanok, ha elvileg eleget, és zavartalanul is alszanak nap mint nap. Az okot fontos kideríteni, hiszen a hosszú távú rossz minőségű alvás nyomot hagy testen és lelken egyaránt: a Harvard Egyetem kutatói szerint emeli az elhízás esélyét, a New York-i és az Arizonai Egyetem tudósai szerint pedig hajlamosít a diabéteszre és a depresszióra is.

A rossz alvás lehetséges okai az alvásszakértők szerint

Pofonegyszerűsége miatt talán senki nem gondolna rá, de a kialvatlanság hátterében megbúvó probléma olykor nemes egyszerűséggel a hálószobában keresendő. Alvásszakértők szerint több olyan dolog is van, ami meghiúsíthatja a pihentető alvást: nemhiába, hogy ők soha nem tűrnék meg ezeket a helyiségben.

Rendetlenség - Az alvásszakértők sosem térnének nyugovóra egy rendetlen szobában, hiszen a kellemetlen környezet nem teremti meg a pihentető alváshoz szükséges komfortérzetet. Kent Smith, az American Sleep and Breathing Academy alvásszakértője külön felhívja a figyelmet a megfelelő gyakoriságú ágyneműcserére is. Korábbi cikkünkben írtunk róla, hogy mikor javasolt még az átlagosnál is gyakrabban gondoskodni róla.

Magas hőmérséklet - Abdulghani Sankari, a Wayne Állami Egyetem belgyógyászat, tüdőgyógyászat és alvásproblémák területén tevékenykedő orvosa szerint a túl magas hőmérséklet akadályozza az elalvást és a nyugodt pihenést. Sankari azt javasolja, hogy a hőmérséklet legyen alacsonyabb, a pizsama pedig minél könnyebb. A pontosabb, ideális éjszakai hőfokról korábbi cikkünkben  is írtunk.

TV, mobil és LED-lámpa - Az elektronikai eszközök képernyője által kibocsátott kék fény ősellensége a jó alvásnak, ahogyan azt az Old Dominion Egyetem professzora, Mariana Szklo-Coxe is véli. A szakértő szerint mindent, ami kék fényt bocsát ki, így a korábban cikkeinkben is említett mobiltelefont és a tévét is, ki kell zárni a hálószobából annak érdekében, hogy ne törhessék meg a cirkadián ritmust, vagyis a test belső órájának működését. Semmilyen kék fényt kibocsátó dolgot nem érdemes a hálóban tartani, még egy LED-égős éjjeli lámpát sem.

A cikk az ajánló után folytatódik

Éjszakai fény - Bár senki sem gondolná, de még egy éjjeli fényforrás is okozhat rossz éjszakákat: ahogyan Abhinav Singh, az Indiana Sleep Center alvásszakértője figyelmeztet, szintén felboríthatja a már említett cirkadián ritmust.

Kedvencek - Az állatok a barátaink és a társaink, de nem valók a hálószobába - mondja Roy Raymann, a Sleep Score Labs elnöke. Ugyan felmerülhetnek higiéniai aggályok is, a szakértő két további nyomós indokkal is szolgált. Szerinte a mocorgó, játszani vágyó kedvencek tudattalanul is megzavarhatják az ember álmát. Egy beazonosítatlan allergia esetén pedig kellemetlen fizikai tüneteket is kiválthat a közvetlen közelségük és párnára tapadt szőrzetük, ugyancsak nehezítve a pihenést.

Melyik a legjobb alvópóz?

Az alvásspecialista szerint az egyik alvópóz jobb és egészségesebb a többinél: a következő cikk elárulja, melyik.

Ezt is szeretjük