Csökken a testzsírszázalék, felgyorsul a fogyás: napi plusz 1000 lépés nagyon sokat számít
Már napi plusz ezer lépés is rengeteget számít a zsírégetési folyamatok beindításában, derült ki egy friss kutatásból.

GettyImages-579134520
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy nemrég publikált tanulmány szerint akár már plusz ezer lépés is jelentősen felgyorsíthatja a zsírégetési folyamatokat. Az átfogó tanulmány során 6 és 24 hónapon át vizsgálták a résztvevők testében bekövetkező változásokat.

A mozgás bármilyen formájáról is legyen szó, elengedhetetlen részét képezi a fogyásnak. Szakértők egyöntetű véleménye, hogy legalább napi 30 perc mérsékelt vagy 15 perc intenzív mozgás beiktatása nemcsak az elhízás ellen válik be, hanem egészségmegőrző hatással is bír.

A lépésszámlálóval végzett kutatás

A 2022-ben közzétett kutatásban többségében nők vettek részt, az átlagéletkoruk 50 +/- 10 év, a testtömegindexük pedig nagyjából 33 BMI volt, tehát jelentős részük az elsőfokú elhízás kategóriájába tartozott. Közülük 6 hónapon keresztül 299, és 24 hónapon át 134-üknél végeztek DEXA-mérést, mely a csont- és lágy szövetek, izmok sűrűségét nézi, és a testzsíreloszlásukat is vizsgálták CT készülékkel.

GettyImages-1132586038

A lépésszámláló adatai szerint átlagosan 6644 lépést tettek meg egy nap a kísérlet alanyai, a mozgás mértékéből fakadó változásokat 582 főnél 6 hónapon keresztül vizsgálták, 256 résztvevő eredményeit pedig 24 hónapon keresztül nézték. A lépésszámlálóval végzett kísérlet szoros összefüggéseket mutatott a testzsírszázalékkal, a testtömeggel, a derékkörfogattal és a zsíreloszlás mértékének csökkenésével.

Napi plusz 1000 lépés

Észrevették, hogy minden 1000 lépés/nap növekedés a testtömeg jelentős csökkenésével járt a kiindulási értékhez képest, akár 6 hónapon, akár 24 hónapon keresztül vizsgálták az adatokat. A hasi zsírcsökkenés, a bőr alatti zsírszövet tömegének a megváltozása szintén erős kapcsolatot mutatott a lépésszámok növekedésével, ahogy a derékkörfogat is jelentős mértékben redukálódott azoknál, akiknél több lépést jelzett a készülék egy nap.

A legtöbbet  azok a résztvevők  veszítettek a testtömegükből a 24 hónap alatt , akik  a legnagyobb mértékben  növelték  a lépésszámot , míg akik idővel csökkentették azt, a kísérlet végére az eredeti súlyukra tértek vissza.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az étrend és a lépések kapcsolatát is megvizsgálták. Akik főleg zsír- és fehérjebevitelen alapuló diétát követtek, azoknak nagyobb mértékben csökkent a testtömegük és a derékkörfogatuk, a zsigeri zsírszövet tömegének változására főleg a fehérjefogyasztás bírt hatással.

Az eredmények értékelése

A kutatók megjegyezték, hogy ez volt a legelső olyan tanulmány, melyet lépésszámláló segítségével végeztek el. Azok a résztvevők, akik 6 hónap után sem hagytak fel a mozgással, tovább csökkentették a súlyukat, azok pedig, akik abbahagyták, ismét pluszkilókkal gyarapodtak. Ez is bizonyítja, hogy a testmozgás javíthatja a lipidanyagcserét, és helyreállíthatja a zsírsav-oxidációt is, azaz a zsírégetési mechanizmusokat. Még további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy bizonyító jellegű következtetéseket lehessen levonni.

GettyImages-1186051515

Mindenesetre az eredmények biztatóak, arra utalnak, hogy már a mozgás enyhe növelése is jelentősen befolyásolhatja a súlycsökkenést, valamint a testösszetételt és a zsíreloszlást. A kutatás szerint a változó zsír- vagy fehérjetartalmú étrend rendszeres mozgással kombinálva szintén összefügg az elhízás mértékének csökkenésével.

Mi égeti jobban a zsírt: a futás, a kocogás vagy a séta?

Mutatjuk, mennyi kalóriát éget el fél óra futás, kocogás vagy tempós séta.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük