Bélradírozó, zsírégető, és gluténérzékenyek is ehetik - Mi az?
A hajdina amellett, hogy egészséges, a súlyvesztést is elősegíti. Iktasd be az étrendbe!

hajdina
Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style
retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A hajdinát sokszor gabonának tekintik, ám valójában a fűfélékhez tartozik - éppen ezért glutént sem tartalmaz.

Hajdina - Fagopyrum esculentum
A hajdina háromszögletű termése

Háromszögletű termése számos ásványi anyagnak, nyomelemnek és vitaminnak a forrása, fogyasztása nemcsak egészséges, de segíti a súlyvesztést is.

A növény leírása

A keserűfűfélék - Poligonaceae - családjába tartozó hajdina - Fagopyrum esculentum - körülbelül 60 centiméter magasra megnövő egynyári növény. Szára egyenes, legtöbbször piros, nyíl alakú levelekkel. A levéltengelyen és az ágak végén rózsaszín vagy fehér virágok ülnek.

Virágzási ideje júliustól októberig tart. A hajdina termése szögletes, érett állapotban fekete színű. A növényt kultúrákban termesztik, miközben a hajtást és a virágot gyógyításra használják, termése kiváló gabonapótló.

Bélradírozó és zsírégető hajdina

A hajdina igen értékes élelmiszer, szénhidrát-, fehérje-, ásványianyag-, vitamin- és rosttartalmát tekintve egyaránt. Jelentős mennyiségű kálium, kalcium és magnézium van benne, emellett bővelkedik olyan nyomelemekben, mint a vas, a réz vagy a cink. Mindezeknek köszönhetően a hajdina fogyasztása kiegyensúlyozottá teszi az anyagcserét, segíti a zsírégető folyamatokat.

A benne lévő rutin nevű flavonoidnak köszönhetően a hajdina fogyasztásával erősíthetőek a kapillárisok és a vénák, így segít megakadályozni a víz felhalmozódását a szövetekben. Ráadásul kutatások szerint a rutin sokszorosára növeli a C- és E-vitamin antioxidáns hatását, vagyis lassítja az öregedést, gyulladáscsökkentő, rákellenes, szívvédő hatással bír.

Mivel élelmirost-tartama kiemelkedően magas - 25 gramm/100 gramm -, elegendő mennyiségű víz fogyasztása mellett mintegy átmossa a bélrendszert, segít megszabadulni az emésztést lassító salakanyagoktól, megkönnyíti a fogyást. A hajdinamag a gabonafélékkel ellentétben nem tartalmaz glutént, ezért gluténérzékenység esetén a diétás étrend része lehet.

Hogyan fogyaszd?

A hajdinát használhatod egész egyszerűen rizs helyett köretként, de lisztje kenyérsütésre, süteménykészítésre is alkalmas. Kásaként önálló étel is lehet. Önts a hajdinára annyi vizet, hogy éppen ellepje, és addig főzd, míg magába nem szívja azt, állaga kásás nem lesz. A megfőtt hajdinához keverhetsz reszelt almát, bogyós gyümölcsöket, magokat, és ízesítheted fahéjat. Hasonló formában fogyaszthatod tehát, mint a zabkását.

Cikkünk megírásában dr. Jörg Grünwald és Christoph Jänicke Zöldpatika című könyve segített

OLVASD EL EZT IS!

Ezt is szeretjük