Növeli az elhízást, károsítja az idegsejteket, és fáradékonyabbá tesz: 4 jel, hogy túl sok cukrot eszel

A túlzott cukorfogyasztás szoros összefüggést mutat az elhízással és az emésztőrendszer megbetegedéseivel is.

GettyImages-470764974

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Retikül
Top olvasott cikkek

Az egyik legnagyobb mumus a táplálkozásban a cukor, hiszen még azok is túl sokat fogyasztanak belőle, akik egyébként egészségesen élnek.

A zöldségekben, gyümölcsökben természetes formában fordul elő a fruktóz – gyümölcscukor -, de a boltban kapható élelmiszerek egy része nagy mennyiségben is tartalmazhat hozzáadott cukrokat, amelyek észrevétlenül kúsznak be az ember étrendjébe. Fogyasztásuk elsősorban akkor járhat komoly egészségügyi kockázattal, ha annak mennyisége jóval meghaladja a napi ajánlott mértéket.

Napi pár teáskanál

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) aktuális iránymutatása szerint az elfogyasztott energiamennyiség 10%-a lehet finomított cukor. Ez nagyjából 25-35 grammot jelent, nőknél napi hat teáskanálnyi, a férfiak esetében napi 9 teáskanálnyi élelmiszerekben, italokban fogyasztva. Például napi két deci 100%-os gyümölcslé elfogyasztásával már majdnem fedezted is a napi cukormennyiséget, így nem mindegy, miből mennyit viszel be. Ha ennél jóval több kerül a szervezetbe, hosszú távon komoly egészségügyi problémákhoz, elhízáshoz vezethet.

GettyImages-1084930678

A kutatások alapján a rendszeresen túlzásba vitt cukorfogyasztás növeli a cukorbetegséget, a szív- és érrendszeri betegséget, a szívinfarktus kockázatát, valamint lassítja az anyagcsere-működést. Mivel a finomított cukor B1-vitamint von el a szervezetből, negatív hatása lehet az idegrendszerre, ennek következménye lehet az idegesség.

A túlzott cukorfogyasztás szoros összefüggést mutat az elhízással, az anyagcsere-lassulással és az emésztőrendszer megbetegedéseivel. A cukros étrend növeli a gyomorsav mennyiségét és a reflux kialakulásának esélyét, de fruktóz hatására a káros bélbaktériumok száma is megnövekedik, ami epehólyag-, gyomor- és bélgyulladást, valamint túlsúlyt idézhet elő. Arról, hogy hogyan hízol a túlzott cukorbeviteltől, ebben a cikkünkben olvashatsz.

A cikk az ajánló után folytatódik

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal, tökéletlenségünkkel? Hogyan dolgozzuk fel az életünkben felmerülő elakadásokat? 

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Figyeld a tüneteket, melyek arra utalhatnak, hogy kicsit túlzásba estél a cukorbevitelt illetően:

Fáradékonyság és idegesség

A cukros ételek és italok fogyasztásával ugrásszerűen megnő a vércukorszint, felpörögsz és energikusnak érzed magad. Ellensúlyozásként az inzulin mennyisége is növekszik, ennek következtében pedig leesik a glükózszint, ami után nem sokkal fáradtabbá, ingerlékenyebbé válsz, a hangulatod ingadozhat. A cukros ételekben kevés az értékes tápanyag, a vitaminok, ásványi anyagok hiánya is fáradtságot, levertséget hozhat magával.

Ingadozó vércukorszint

A vércukorszint hirtelen leesése egy sor problémát okozhat: fejfájást, szédülést, szívdobogást tapasztalhatsz és kínzó éhség törhet rád, ami miatt sokkal több kalóriát fogsz bevinni a szervezetedbe, ez pedig a túlsúly kialakulásának kockázatát hozza magával.

Ínygyulladás és a fogak romló állapota

A cukros ételek összefüggésben állnak a fogak állapotával, hiszen ilyenkor a baktériumok savat bocsátanak ki, mely megtámadja a fogzománcot, a lepedékképződés pedig vérző ínygyulladáshoz vezethet.

GettyImages-1138968130

Cukros ételek után sóvárogsz

Ha a szervezeted függővé vált a cukortól, egyre többet és többet szeretne kapni belőle. Az édes iránti sóvárgás a test hiányállapotára is utalhat. Érdemes olyan ételeket fogyasztani, amelyek stabilizálják a vércukorszintet, és csökkentik az étvágyat, de remek alternatívát jelenthetnek a kristálycukor helyett az édesítőszerek is.

Miben van több cukor?

Alábbi kvízünkkel tesztelheted tájékozottságod: vajon tudod, hogy a lehetséges válaszok közül melyik tartalmazza a legtöbb cukrot?

Egészségesnek hiszik, de rengeteg bennük a cukor: kitalálod, melyik nem ajánlott diéta esetén?

Kvíz!

Elolvasom

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük