A hosszú élet titka a kutatók szerint: elmondták, melyik a legjobb sport
A rendszeres testmozgás védi a szívet és az érrendszert. Egyes sportoktól tíz évvel tovább élhetsz a kutatók szerint.

idos-no-bicepsz
Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

Szokatlan téli kiegészítő, de hasznos: tényleg létezik az orrtyű! »

Lehúzzák a piros foltokat, mélyen hidratálják a bőrt: szérumokat teszteltünk »

A garbó ultranőiesen: egyetlen ruhadarab, ami nem hiányozhat a szekrényedből idén »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A testmozgás hasznos segítség a betegségek megelőzésében: csökkenti a túlsúlyt, valamint a szív- és érrendszeri rendellenességek, a mentális problémák kialakulásának kockázatát is, helyreállítja a vérnyomást, és segít legyőzni az alvászavart. A tudósok már azt is górcső alá vették, melyik sport a legeredményesebb.

A kutatások tanúságai szerint az aerob mozgásformák a legjobbak az egészségvédelem szempontjából, az általános javaslat szerint pedig heti minimum 150 perc alacsony intenzitású vagy 75 perc intenzív mozgásra van szükség az érrendszer védelméhez. 

Szívvédő tenisz

A kansasi Saint Luke's Health Center tanulmánya szerint a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésére a leghatásosabbak az ütős sportok, még a kerékpározást, a futást és az úszást is megelőzik. Számításaik szerint a tenisz egészen pontosan 9,7 évvel hosszabbítja meg az életet.

Az eredeti kutatást 8577 résztvevővel végezték Koppenhágában, ennek keretében 20 és 93 év közötti felnőttek egészségi állapotát és életmódját vizsgálták meg 1975-től kezdve közel 25 éven át. Összehasonlították a mozgás mennyiségét és az űzött sport típusát, valamint a nemzeti halálozási statisztikákat is számba vették.

Hosszú életet adó sportok

A kutatás eredményei szerint nagy különbségek figyelhetők meg a várható élettartamban a különböző sportágak űzői között is. A rendszeresen teniszezők 9,7 évvel élhetnek tovább azoknál, akik semmit nem sportolnak, a tollaslabda 6,2 évvel hosszabbítja meg az életet, míg a foci közel öt évvel.

A cikk az ajánló után folytatódik

A dán tudósok kutatásai alapján a szociális sportokkal szemben a magányosan végzett mozgásformák kevesebb hatással voltak a várható élettartamra. Számításuk szerint a kerékpárosok átlagosan 3,7 évvel élhetnek tovább, az úszók 3,4 évvel, a kocogók pedig 3,2 évvel. 

A közösség ereje a sportban

A kutatók magyarázata szerint a rendszeres testmozgás egyrészt a szív edzésével védi a keringési rendszer egészségét, az ütős sportok emellett gyors reakciót és szem-kéz koordinációt igényelnek. Ám a hosszú élet szempontjából a többi emberrel folytatott kapcsolat is kulcsfontosságú, a szociális támogatás ugyanis hatékonyan csökkenti a stresszt.

A vizsgálatot követően 80 ezer brit felnőtt részvételével is készült egy kutatás. A British Journal of Sports Medicine című lapban megjelent tanulmány igazolta a korábbi adatokat, és rámutatott, hogy az egyes sportok hatása életkortól, anyagi állapottól és iskolázottságtól nem függ.

A tudósok azért hozzátették, hogy a tenisz világszerte a gazdagok sportjaként ismert, akiknek jobb egészségügyi ellátás áll a rendelkezésükre. Végül mégis azzal egészítették ki a tanulmányt, hogy, amennyiben a magyarázat a szociális közeg, minden sport egészségvédő hatása növekedhet, ha azt közösségben végzik, így a futás vagy kerékpározás is eredményesebb partnerrel vagy csoporttal űzve.

Képek: Getty Images.

Ezt is szeretjük