Egyetlen tanács szívbetegségek ellen: a kutatók szerint sok múlik a gyaloglás tempóján
A gyaloglással is csökkenthető a szívbetegség kockázata, viszont sokat számít a gyorsaság.

seta sportcipo
Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

New Yorkban is ez lesz a sikk: őszi fazonok magyar tervezőtől »

Blézer, dzseki, kabát, pulcsi: így divatosak az alapdarabok idén ősszel »

Dögös csokoládébarna smink a szemre: duplájára növeli a szemet »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A gyaloglás tempója segít megjósolni a korai szívbetegségek kialakulásának kockázatát egy ausztrál kutatás szerint. A keringési panaszok számos rizikófaktorára rámutattak már korábban az orvosok, de ez minden eddiginél szokatlanabb picit.

Köztudott tény, hogy a rendszeres testmozgás segít csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. A séta ugyan hasznos mozgásforma lehet, ám az intenzitás és a tempó sem mindegy.

Gyors séta a szívbetegség ellen

A Sydney-i Egyetem kutatása arra mutatott rá, hogy jelentős különbségek mutathatók ki a lassú és gyors tempójú séta hatásai között. A kutatók több mint 50 ezer főt vizsgáltak meg, eredményeiket pedig összevetették egy korábbi brit felméréssel is.

Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a szívelégtelenség, a stroke és az ezekből eredő korai elhalálozás kockázata több mint 20%-kal alacsonyabb volt az átlagos vagy gyors tempóban sétálók között.

Mi számít gyorsnak?

A gyors tempó nagyjából 5-7 km/óra sebességre tehető, de ezt természetesen az edzettségi szint is befolyásolja. Az általános szabályt úgy fogalmazták meg a kutatók, hogy az a tempó számít gyorsnak az egyéni szinthez képest, amitől tartós mozgás vagy hosszabb táv esetén megizzadsz, kifulladsz kissé.

A kutatás szerint a hatvanéves kor felettiek körében igazán látványos a különbség: náluk az átlagos tempójú séta 46%-kal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, valamint az ebből következő halálesetek kockázatát, míg a gyors iram esetében ez a szám 53%.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dr. Emmanuel Stamatakis, a Sydney-i Egyetem Charles Perkins Centre kutatóintézetének professzora szerint tehát egyértelműen látható, hogy a gyaloglás tempója sokat elárul az egyént érintő jövőbeli egészségügyi kockázatokról.

Bár az eredmények bizonyítása további kutatásokat igényelne, az adatok jól szemléltetik a mozgás gyakorlati hasznát. A gyaloglásnál azonban sokkal hasznosabb a minimum napi fél óra változatos, intenzív mozgás, ami megerősíti a szívet, és kellő mennyiségű oxigénnel látja el. Néhány mozgásforma különösen ajánlott a szellem és a fizikum karbantartására.

(Fotók: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük