Megelőzi a rákot és az elbutulást: heti egy-két alkalommal kell minimum csinálni
Bárki számára elérhető, előnyeit pedig kutatások bizonyították.

mozgás
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A hetente többször végzett mérsékelt testmozgás a legjobb módja annak, hogy az ember megőrizze agya frissességét 50 éves kor felett is, állapították meg ausztrál kutatók.

A British Journal of Sports Medicine című folyóiratban közölt tanulmány szerzői 39 korábbi vizsgálatot elemezve jutottak arra, hogy a szív és az izmok rendszeres edzése van a legjobb hatással a kognitív funkciókra, azoknál is, akiknél már megkezdődött ezeknek a képességnek a leépülése, írta a BBC News.

Nem kell, hogy intenzív legyen

A kutatók szerint a rendszeres testmozgás bevezetése a mindennapokba minden életkorban jótékony hatással van az elmére és a testre. A tai chi órák például hatékony mozgásformát jelenthetnek az olyan 50-en túliak számára, akik nem szeretnének nagyobb fizikai kihívással járó testmozgást választani.

A fizikai aktivitás csökkenti egy sor betegség, köztük a 2-es típusú cukorbetegség és bizonyos rákos megbetegedések kockázatát. Emellett a kutatók úgy vélik, hogy segít megakadályozni az agy természetes, vagyis öregedéssel járó leépülését.

Ez történik testmozgáskor

A szakemberek szerint testmozgás közben a szokásosnál nagyobb adag vér, oxigén és tápanyag jut az agyba, fokozva annak egészségét és serkentve egy növekedési hormon termelődését. Ez az új idegsejtek és idegsejtkapcsolatok kialakulása miatt fontos. A Canberrai Egyetem kutatói korábbi tanulmányok elemzésével nézték meg, hogy legkevesebb négy hét rendszeresen testmozgásnak milyen hatása van a felnőttek agyi funkcióira.

A teljes kiőrlésű gabonafélék és magvak rákmegelőző hatása bizonyított. Mutatjuk, melyiket mire és hogyan használd!

Jótékony hatás a kognitív képességekre

Az eredmények szerint az aerob edzés fejleszti az olyan kognitív képességeket, mint a gondolkodás, az olvasás és a tanulás. Az izmok edzése, mint például a súlyzózás, jelentős jótékony hatással van a memóriára és a végrehajtó funkciókra, úgymint a tervezés és a szervezés képessége.

Már heti egy-két mérsékelt testedzéssel fejlődés figyelhető meg a kognitív képességek terén. Annál nagyobb mértékű a változás, minél több a testmozgás, jelenti ki Joe Northey, a tanulmány egyik szerzője. 

Az angol közegészségügyi szolgálat, a Public Health England munkatársaként dolgozó Justin Varney szerint a munkába biciklizés vagy sétálás is aerob edzésnek számít, és a nehéz bevásárlószatyrok cipelését is el lehet könyvelni erősítésnek. Az Alzheimer's Research UK munkatársaként dolgozó David Reynolds szerint a fizikai aktivitás mellett ugyanolyan fontos szerepet játszik az agy egészségének megőrzésében a mentális aktivitás, a kiegyensúlyozott étrend, a mértékletes alkoholfogyasztás és a dohányzásmentes életmód.

Ezt is szeretjük