A szénhidrátmegvonás súlyos kockázatai: nemcsak hizlal hosszú távon, de egészségtelen is

Ez történhet, ha egyáltalán nem eszel szénhidrátot.

A szénhidrátmentes diéta veszélyei
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az alacsony szénhidráttartalmú diéták nem véletlenül népszerűek az utóbbi években. A szénhidrátok rengeteg energiát adnak, így megvonásukkal könnyen csökkenthető a bevitt kalória mennyisége. Azonban teljes elhagyásuk nem várt kockázatokat is vonhat maga után.

A szénhidrátdús ételek közé nem csak a cukrok és a finomított lisztet tartalmazó pékáruk tartoznak, de a rizs, a krumpli, és a gyümölcsök is. Ezek teljes megvonása azonban nincs jó hatással a szervezetre és a hosszan tartó fogyásra se.

Szénhirdátmentes diéta veszélyei

A szénhidrátok teljes elhagyása rengeteg veszéllyel jár, és ezek közül az egyik legfontosabb a hiánybetegségek kialakulása. Mivel számos egészséges étel is tartalmaz szénhidrátokat, azok elhagyásával az ember megfosztja a testét alapvető tápanyagoktól, olyan vitaminoktól és ásványi anyagoktól, amelyek szükségesek lennének a szervezet egészséges működéséhez. Arról nem is beszélve, hogy mivel a rostok is szénhidrátok, azok teljes kiiktatásával veszélybe kerülhet az emésztés egészsége is. Nem véletlen, hogy a föld legegészségesebb, kék zónákban élő lakói javarészt növényi alapú táplálkozást folytatnak. 

szedules-edzes-fogyokura

A napi ajánlott minimális rostbevitel 25 gramm, és a magas rostbevitelű diéták a kutatók szerint csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek, a magas vérnyomás, a diabétesz kialakulásának kockázatát, valamint védenek az elhízással szemben. Bár könnyű azt gondolni, hogy az ember étrend-kiegészítőkkel pótolhatja a változatos táplálkozást, ez nem így van.

Emelett a nagyon szigorú, és egyes ételcsoportokat teljesen kizáró diéták számos egyéb veszéllyel is bírnak, például követésük során - főleg, ha a diétával extrém alacsony kalóriabevitel is párosul - lelassulhat az emésztés, növekedhet az éhséghormon szintje, amely hosszútávon azt eredményezheti, hogy  jojó-effektus alakulhat ki , azaz több kiló szalad föl a fogyókúra után, mint amennyi lement közben.

A ketogén étrend népszerűvé válásával előkerült az úgynevezett keto nátha jelenség is, ez azoknál jellemző, akik frissen kezdenek átállni az új étrendre. A tünetei lehetnek a kábaság, fejfájás, izomzsibbadás és a szédülés. Ezek mind a szénhidrát megvonásából erednek, mivel a test teljes szénhidrát-fogyasztásának átlagosan 60%-át az agy használja fel, akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy a szénhidrát az agy üzemanyaga, ezért amikor hirtelen megvonásra kerül, az agynak alkalmazkodnia kell az új étrendhez.

Ez a jelenség hatványozottan jelen van, ha minden szénhidrátot megvon magától az ember. Az agynak átlagosan 110-145 gramm glükózra van szüksége naponta, de persze akkor sem áll le, ha nem jut szénhidráthoz, a test ugyanis az izomszövetekben és a májban glükogént tárol, amely több napra is elegendő lehet, és még akkor sincs baj, ha ez kifogy, ekkor ugyanis a máj elkezd ketonokat termelni a zsírsavakból, melyek szintén energiával láthatják el az agyat. Ez a ketogén diéta alapja.

A cikk az ajánló után folytatódik

Lehangoltság? Nyerd vissza az életkedved!

Ha tartósan lehangoltnak, fásultnak, kedvetlennek érezzük magunkat, és nem tudunk úrrá lenni rosszkedvünkön, segít az orbáncfű kivonatát tartalmazó Remotiv extra. Ez a patikában, vény nélkül kapható növényi gyógyszer javítja a hangulatot, fokozza a motivációt és csökkenti az enyhe depresszió további tüneteit.

A Remotiv extra vény nélkül kapható, orbáncfűkivonat-tartalmú gyógyszer.

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

Promóció

Azonban az agynak még így is szüksége van némi szénhidrátra, mert az energiaigényének csak 70%-át tudják fedezni a ketonok. A maradék 30-hoz glükóz kell neki, már csak ezért sem érdemes teljesen kivonni a szénhidrátokat az étrendből.

Hogyan fogyaszd a szénhidrátokat a diéta során?

A szénhidrátok esetében a hangsúly a minőségen van. Érdemes olyan szénhidrátokat választani, amelyek teljes élelmiszerekből származnak - nem szabad kiiktatni a zöldségeket és a gyümölcsöket, azonban utóbbiak esetében érdemes lehet odafigyelni a mennyiségre, hiszen némelyik gyümölcs sok kalóriát tartalmaz. A gabonafélék esetében ragaszkodj a teljes kiőrlésű magokból készült lisztekhez, és ha csak teheted, válassz vadrizst fehér rizs helyett.

Szénhidrátszegény, de rostban gazdag szendvicsek

Nem kenyérből készültek, de rostban gazdagok ezek a szendvicsek. Érdemes őket kipróbálni, ha szeretnéd, hogy a diétád szénhidrátszegény, de mégis egészséges legyen.

Szénhidrátcsökkentés szendvicsezéssel? Mutatjuk, hogy lehetséges

Nézegess képeket!

Elolvasom

A képek forrása: Getty Images

Ezt is szeretjük