Mennyi szénhidrátot ehetsz? Csak egy szem keksz kell az otthoni teszthez
A kutatók szerint egy keksz elrágásával kiderül, mennyi szénhidrátot ehet az illető.

keksz
Ez is érdekelhet

7 tipp kényelmes ajándékvásárláshoz - találd meg a legjobb ajánlatot! (x)

Tippek hogyan hozd a legjobb formád télen is - a hideg idő nem akadály! (x)

Nem tudod, milyen legyen idén a karácsonyi dekoráció? Segítünk! (x)

Négy dekortrend, amivel biztosra mehetsz karácsonykor (x)

Megvan az év legnagyobb gyermekelőadása: ha szemfüles vagy, jövőre megnézheted! (x)

beauty and style

Az 58 éves Tilda Swinton nem öregszik: a közeli fotókon is makulátlan a bőre »

A tökéletesen besütött haj titka a sztárfodrász szerint: nem mindegy, mivel csinálod »

Így viseld a fekete leggings-et télen: nem csak pulcsival lehet stílusos »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Mára szinte divattá vált a low carb-diéta, a szénhidrátbevitel minimálisra csökkentése, a radikális változtatás viszont nem mindig visz hosszútávon sikerre. A szervezeteknek ráadásul különbözhet is a szénhidrátigényük - derül ki egy új kísérletből.

A vizsgálatok szerint - mint az élet számos területén - itt is rengeteg múlik a genetikán. Sharon Moalem genetikus The DNA Restart: Unlock Your Personal Genetic Code to Eat for Your Genes, Lose Weight, and Reverse Aging című könyvében felvázolta a módszert, mellyel egyetlen keksszel kiderítheti az ember, hogy mennyi szénhidrátot tolerál a szervezete, mennyit fogyaszthat belőle biztonsággal.

A szénhidrátfogyasztás maximuma

A túl egyszerűnek tűnő módszert ki is próbáltatták egy önkéntes diákcsoporttal a The Truth About... című BBC-dokumentumsorozat szénhidrátokról szóló részében. A feladat lényege csak annyi volt, hogy 30 másodpercig rágniuk kellett egy sótlan krékert, majd akkor felemelni a kezüket, amikor a keksz íze megváltozott, édesebbé vált.

A különbségek meglepően nagyok voltak, volt olyan diák, aki már 17 másodperc elteltével érezte a változást, és olyan is, aki csak 35 másodperc múlva, sőt, egyesek nem is éreztek különösebb változást az ízben.

Ki ehet több szénhidrátot?

A teszt vezetője, Dr. Xand van Tulleken - utalva Sharon Moalem elméletére - elmondta, hogy annak, aki gyorsan érzi az íz módosulását, a nyálmirigyeiben magasabb koncentrációban találhatók meg az amiláz enzimek, melyek így könnyebben bontják le a bevitt keményítőt. Ők tehát több szénhidrátot ehetnek problémák jelentkezése nélkül.

A cikk az ajánló után folytatódik

Azoknak az embereknek viszont, akik később észlelik csak a változást, jobban oda kell figyelniük a szénhidrátbevitelre. A legrosszabb helyzetben mégis azok voltak, akik nem is észleltek semmiféle változást, ez ugyanis arra utal, hogy a lebontáshoz szükséges enzimek alacsony koncentrációban vannak csak jelen a szájukban. Nekik érdemes minimálisra szorítani a bevitelt.

A teszt otthon is könnyen elvégezhető megfelelő, sótlan, de nem édes keksszel. Figyelj a változás pillanatára: amennyiben 30 másodpercnél később, esetleg egyáltalán nem érzed meg, az az elmélet szerint azt jelenti, hogy kevésbé toleráns a szervezeted a szénhidráttal szemben.

A teszt természetesen inkább csak érdekesség, nem helyettesítheti a szakszerű orvosi kivizsgálást. Ha kellemetlen tüneteket tapasztalsz az emésztési folyamatokban, állandó hasfájással, puffadással küzdesz, keress fel szakorvost, nagy súlyfelesleg leadásához pedig kérd inkább dietetikus segítségét!

(Fotók: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük