Gluténmentes, rostban gazdag és isteni finom: a szelídgesztenye áldásos hatásai
A szelídgesztenye segíti az emésztést és a szív működését is.

GettyImages-874182712
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A szelídgesztenye alacsony zsírtartalmú, vitaminokban, ásványi anyagokban és rostban gazdag, méltatlanul mellőzött élelmiszer. Rengeteg egészségügyi előnye mellett gluténmentes, és még a cukorbetegeknek is javasolt a fogyasztása.

Bár sokan a szelídgesztenyéről azonnal a cukrozott, tejszínhabbal nyakon öntött pürére, esetleg a karácsonyi vásárokban elmajszolt sült változatra asszociálnak, a növény sokkal többre lenne érdemes. Sokoldalúan felhasználható, még a vegetáriánus diéta is feldobható vele.

A szelídgesztenye beltartalmi értéke

A gesztenye gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban. Magas C-vitamin-tartalma sütés vagy főzés közben ugyan nagyrészt elvész, a benne levő antioxidáns hatású galluszsav és ellágsav koncentrációja megnő, a hatóanyagok védenek a sejtkárosodástól.

A benne levő magnézium és kálium támogatja a szív egészségét, csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Rosttartalma pedig serkenti az emésztési folyamatokat, segíti a bélflóra helyreállítását.

Gluténmentes, alacsony glikémiás indexű

Egészségügyi diétákban is fontos szerephez juthat. Gluténmentes, így cöliákiában érintettek számára is javasolt a fogyasztása, a belőle készült liszt könnyen használható, édességekhez, akár palacsintákhoz is remek alapot jelent.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szűrővizsgálat otthon

Önellenőrzésre szolgáló gyorstesztünk a gluténérzékenységgel összefüggő szöveti transzglutamináz ellenes IgA antitestek kimutatására alkalmas. Egy csepp véredből 97%-os bizonyossággal meg tudja állapítani, hogy a tüneteidet cölikália okozza-e.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

A gesztenyében levő rostok a vércukorszint szabályozásában is szerepet kaphatnak, a keményítő felszívódását lassítják, így megelőzik a hirtelen megugrásokat. Glikémiás indexe alacsonynak számít, 54-es, így inzulinrezisztensek és diabéteszesek is beilleszthetik az étrendjükbe. A dióféléknél alacsonyabb kalóriatartalma miatt fogyókúrázók is fogyaszthatják, 100 grammja főzve 131, sütve 254 kalóriát tartalmaz.

Tartalmaz továbbá E-, A- és B-vitaminokat, kalciumot, cinket, vasat, rezet és mangánt is, így számos további előnye van a szervezetre nézve, anyagai többek közt a vérképzést, a bőr, a csontok és a látás egészségét is segítenek megőrizni.

Így fogyaszd a gesztenyét

Bár elméletileg nyersen is fogyasztható, magas csersavtartalma irritálhatja a gyomrot, ezért pirítva vagy párolva javasolt inkább. A főtt vagy sült gesztenye édeskés íze miatt ideális desszertekhez, aprító- vagy turmixgépben pürésítve palacsintatésztába, muffinokba, kekszekbe is keverhető. Pirítva és aprítva akár salátákra is tehető más olajos magvak helyett, de akár krémlevesekre is szórható. Húsokba töltelékként ízletes, de készülhet belőle akár leves édesen vagy baconnel is, sőt tésztaétel is, általánosságban jól illik a csiperkegombához és a natúr húsokhoz.

Gesztenyelisztből szinte bármilyen pékáru, sütemény, kenyér készíthető, állaga, kezelése a búzaliszthez hasonló, így akár gyúrható is, de palacsintaként sem ragad le vagy szakad szét. A főtt vagy sült termést összetörve, majd főtt édesburgonyával vagy gombával vegyítve, fűszerezve akár vegetáriánus burgerpogácsa is készíthető belőle, így a húsmentes diéták is színesíthetők vele.

Rostban és ásványi anyagokban gazdag magvak

Ezek a magok sokféleképpen járulhatnak hozzá az egészség megőrzéséhez, érdemes beépíteni őket a táplálkozásba.

(Képe: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük