Nem csak a rossz alvás okozhat nyakfájdalmat: komoly problémát is jelezhet a kellemetlen tünet
Sokan a rossz alvásra gyanakodnak, amikor sajgó nyakkal ébrednek, de sokkal komolyabb okai is lehetnek a fájdalomnak.

nyakfájdalom1
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Sokan gyakran ébrednek reggelente úgy, hogy „elaludták a nyakukat”, ez viszont nemcsak enyhe fájdalmat, de akár komoly mozgáskorlátozottságot is jelenthet.

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia és a HKO/TCM szakorvosa a reggeli nyakfájdalom magyarázatára és a kivizsgálás jelentőségére hívta fel a figyelmet.

Enyhe esetben a masszázs és a nyújtás is segíthet

A reggeli nyakfájásnak többek közt oka lehet, hogy kényelmetlen szögben helyezkedett el a nyak és a fej alvás közben. Ez megfeszítheti és túlterhelheti az izmokat, ízületeket és ínszalagokat, ami fájdalmat okozhat. Az is előfordulhat, hogy alvás közben - akár egy álom hatására - hirtelen mozdulat történik, ami miatt megrándul a nyak, de az sem ritka, hogy egy már létező sérülés miatt egyesek mereven tartják éjszaka a nyakukat, ami tovább ront a helyzeten.

nyakfájdalom2
Fotó: aldomurillo / Getty Images Hungary

- Enyhébb esetben, egy egyszerű elalvásnál nem szükséges orvosi ellátás. Egy finom önmasszázs és a nyak kimozgatása sokat segít a helyzeten. Nem kell megijedni, ha a nyakat nem tudjuk teljes mozgástartományában mozgatni, a cél, hogy lassan, finoman növeljük a flexibilitást. Egy meleg zuhany vagy egy melegítőpárna is ellazíthatja a merev izmokat, könnyebbé teheti a fej forgatását - mondja Arnold doktor.

A cikk az ajánló után folytatódik

- Amennyiben a nyakfájdalom és merevség megengedi, fontos a mozgás, a szokásos napi tevékenység folytatása is, az ágynyugalom ugyanis csak fenntarthatja a mozgáskorlátozottságot és fájdalmas érzést. Fontos figyelni arra is, hogy a beteg kerülje az úgynevezett protractiós fejtartást, vagyis a teknősbékanyakat a számítógép előtt, és az aszimmetrikus terheléseket is.

Így kerülhető el a nyak elalvása

  • Helyes alváspozíció: a hason alvás nagyobb nyomást helyez a nyaki gerincre, hiszen valamelyik oldalra el kell fordítani a fejet. A nyak szempontjából sokkal biztonságosabb a háton vagy oldalt fekvés.
  • Megfelelő párna: mindenkinek személyre szabottan kell megtalálnia az optimális párnát. Háton alvóknak megfelelhet akár egy összetekert törölköző vagy egy anatómiai párna a nyak alatt. Akik oldalt alszanak, jól teszik, ha egy vékonyabb párnát helyeznek a térdeik közé, ami megkönnyíti a gerinc helyes pozíciójának megtartását.
  • Fontos kerülni a huzatot: sokan azért ébrednek nyakfájással, mert a ventilátor, a légkondi vagy akár csak a nyitott ablakból érkező hideg levegő éppen a nyakukat éri - ezen mindenképpen érdemes változtatni.

Húzódás és porckorongprobléma is okozhat nyakfájdalmat

Az esetek többségében a merevség és a fájdalom néhány nap, egy hét alatt elmúlik. Természetesen ezen idő alatt is szükség lehet vény nélküli fájdalomcsillapításra, hideg-meleg borogatásokra, de mindenkinél egyéni, mennyire viseli a fájdalmat, mennyire befolyásolja a panasz az életét.

nyakfájdalom3
Fotó: GlobalStock / Getty Images Hungary

- Ha azonban nem múlik el a panasz egy hét alatt, esetleg fokozódik is, vagy már többedszer jelentkezik, feltétlenül ajánlott a kivizsgálás, hiszen előfordulhat, hogy degeneratív porckorongbetegség vagy porckopás okozza a nyak fájdalmát - ismerteti dr. Arnold Dénes Arnold MSc.

nyakfájdalom4
Fotó: Moyo Studio / Getty Images Hungary

- Ha a gyakori okok egyike áll a háttérben, akut esetben gyors segítséget jelenthet a helyi, célzott gyulladáscsökkentő injekció. Hosszú távon pedig jó hatású lehet a természetes hatású lökéshullám-terápia, az orvosikollagén-injekció, illetve prevenciós hatása miatt is feltétlenül ajánlott a funkcionális gyógytorna és gyógymasszázs. Bizonyos esetekben jó megoldás lehet a neurálterápia, amely megfelelő technikával végezve akut és krónikus fájdalmaknál, gyulladásoknál, gócos hátterű és reumás betegségeknél. Előbbinél fontos lehet a góckutatás, fogorvos, fül-orr-gégész, nőgyógyász, urológus bevonásával, gerincbetegségeknél, neuralgiáknál is képes segíteni.

5 pont a kézen, ami azonnal csökkenti a fájdalmat: ősi kéztartási technikákat is mutatunk

A kéz egyszerű, de nagyszerű segítség a fájdalomcsillapításban.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük