Ennyi a napi tojásfogyasztás felső határa - Félmillió embert vizsgáltak a kutatók
Meghatározták, naponta hány tojás elfogyasztása véd a szívbetegségektől.

no-tojas
Ez is érdekelhet

Családi üdülőparadicsom, ahol a kicsik és a nagyok is jól érzik magukat (x)

Hogyan hasznosul pontosan a kalcium? Ez a vitamin elengedhetetlen hozzá (x)

Sztárokkal teli luxushajó indul Szegeden: igazi álomvilágba csöppenhetsz (x)

Ez a mézes csoki újrafogalmazza a csokoládét: édesség helyett próbáld ki ezt! (x)

Megújul a városligeti Gyermeknap: új helyszínek és programok várnak (x)

Így töltsd fel a nyári energiakészleteket! (x)

Hamarosan újra DM gyermeknap a Vasúttörténeti Parkban: Ezt a bulit nem érdemes kihagyni! (x)

beauty and style

Gyönyörű nő lett a Vágy és vezeklés egykori sztárja: Saoirse Ronan igazi ír szépség »

Így fess tökéletes piros ajkakat: a híres angol sminkmester megmutatja »

Ez történik, ha nem mosod rendszeresen a sminkecseteket: fertőzést is okozhatnak »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A tojás lényegében egy biokonzerv, melyben a C-vitaminon kívül csaknem minden hasznos tápanyag megtalálható.

Szénhidráttartalma elenyésző, ám magas koleszterintartalma miatt a szív-és érrendszeri betegeket az orvosok sokszor óvják a fogyasztásától. Szerencsére már több kutatás rávilágított, hogy jóval kevésbé kell tartani tőle, mint azt korábban hitték.

Mit tartalmaz a tojás?

Bár ebbe valószínűleg ritkán gondolsz bele, a tojássárgája lényegében petesejt, mely a madárembrió egészséges növekedéséhez szükséges minden tápanyagot tartalmaz. Magas fehérjetartalma mellett legnagyobb mennyiségben A-, D-, B-, különösen B12-vitamint tartalmaz, emellett bővelkedik luteinben és zeaxantinban is. Ez utóbbiak segítenek megelőzni az időskori látásromlást. Tartalmaz még E-vitamint, értékes ásványi anyagokat - például az immunrendszer megfelelő működéséhez szükséges cinket.

Ennyi a napi tojásfogyasztás felső határa

A British Medical Journal egészségügyi szaklapban jelent meg egy félmillió ember egészségügyi állapotát és tojásfogyasztási szokásait nyomon követő vizsgálat eredménye a közelmúltban. A kutatásban 30-79 év közötti emberek vettek részt. A vizsgálat során a tudósok azt találták, hogy napi egy tojás fogyasztása nemhogy növelné, hanem - épp ellenkezőleg - 11%-kal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

- Napi egy, akár két tojás fogyasztása teljesen rendben van - mondja Dr. Frankie Phillips, a British Nutrition Foundation tagja.

A cikk az ajánló után folytatódik

Bár a sok tojás önmagában veszélyes lehet, ám egy kiegyensúlyozott étrend részeként egészségügyi hatásai bizonyíthatóak. Önmagában nem annyira az elfogyasztott tojás mennyisége, inkább a napi koleszterinbevitel számít. Egy egészséges ember számára napi 300 milligramm, a keringési rendszert érintő problémák esetén pedig általában napi 200 milligramm koleszterin a felső határ. Egy tojás körülbelül 186 mg koleszterint tartalmaz, tehát még szívbetegség esetén is ajánlható a napi egy tojás fogyasztása - természetesen nem kolbásszal és szalonnával.

Így fogyaszd a tojást!

A legtöbb dietetikus nem javasolja a tojás sütését, hiszen így megnövekszik a zsír-, illetve koleszterinbevitel. Javasolt inkább a főtt változatot fogyasztanod - ami egyébként élelmiszerbiztonsági szempontból is a legjobb választás, hiszen így kerülhető el legnagyobb eséllyel a szalmonellafertőzés.

Szívbarát étrend

Nézd meg a következő képeken, mely táplálékok segítik a koleszterinszint kordában tartását, és védenek a szívbetegségek kialakulásától.

Kép: Getty Images

Ezt is szeretjük