Enyhítik a hőhullámokat, gátolják a hüvelyszárazságot: 2 étel, ami jót tesz a változókor alatt

A menopauza idején is sokat lehet tenni a tünetek enyhítéséért a megfelelő élelmiszerek fogyasztásával.

GettyImages-115047264

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A menopauza idejére egyetlen és általános étrendi ajánlás nem létezik. A szervezet ösztrogénhiányos állapotát fitoösztrogénekkel és a már nem védett szervrendszereket, betegséget megelőző tápanyagokkal kell támogatni.

Ennek értelmében egy mediterrán ázsiai vagy ázsiai mediterrán étrendet érdemes kialakítani, amit a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének szakemberei részleteztek.

Ételek menopauza idején

Szója

A szója értékes beltartalommal rendelkezik. 100 grammja 458 kcal-t, 40 g fehérjét, kb. 30 g szénhidrátot és 20 g zsírt tartalmaz. 

GettyImages-1370579768

A szójában kedvező hatással bíró izoflavon vegyületek is találhatók, amelyek a daidzein, genisztein és származékai. Ezek a bélben lévő kedvező mikroorganizmusoknak köszönhetően átalakulnak, így már ösztrogénreceptor-érzékenyekké válnak, és a szervezetben hiányzó ösztrogénfolyamatokba kedvezően tudnak beavatkozni. Ennek következtében az egész szervezetre kifejtik hatásukat, azaz a csontanyagcserében, a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, a hőhullámok enyhítésében egyaránt.

A szójából számtalan terméket állítanak elő, ami már itthon is könnyen beszerezhető, ilyen a szójaital is, ami felhasználható magában, kávéhoz vagy bármely más tejes ételhez és a szójatúró (tofu), amelynek magasabb a nedvességtartalma, így kevesebb előkészítést igényel, mint a száraz változata, krémekbe, de akár feltétként is alkalmazható. 

A tofu főbb beltartalmi értékei 100 gramm termékben:

  • 70 kcal/8 g fehérje/2 g zsír/4 g szénhidrát .
  • A tofufehérje emészthetősége a csirkehússal egyenértékű, viszont annál zsírszegényebb.
  • A tofuban a kalcium mennyisége: 200-1940 mg között van. Érdemes tudni hogy a tofu kalciumtartalma függ attól, hogy milyen szójababból készült, illetve milyen eljárással koagulálták. Ha kalciumsókkal történik az eljárás, akkor lényegesen magasabb az érték. 
  • Jelentős 70 mg izoflavon található benne.
GettyImages-1364189611

Homoktövis 

A növényi olajok az esszenciális zsírsavak és zsírban oldódó bioaktív anyagok kiváló forrásai. Az utóbbi időben ugyan növekedett a tengeri halak és ezekkel együtt az omega-3 zsírsavbevitel is, de ennek aránya nem minden esetben megfelelő. A különböző bogyós gyümölcsök, piros és fekete ribizli, málna, eper, homoktövis, tőzegáfonya antioxidáns hatása mellett a bennük, illetve a magjukban lévő olajok kerültek vizsgálati górcső alá. Klinikai kutatások igazolták, hogy ezek a bogyósok magas esszenciális zsírsavtartalommal rendelkeznek, ráadásul a zsírsavarány is ideális a szervezet szükségleteit figyelembe véve.

Fontos szót ejteni még egy értékes élelmi anyagról, amely a szójához hasonlóan szintén több oldalról tudja megtámogatni a nőket ebben a megváltozott élethelyzetben. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?

A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.

Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2023. november 6. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

A homoktövist a népi gyógyászatban már jól ismerik és használják is lekvárját, préselt levét immunerősítő szerként. A fent említett kutatás során a gyümölcs pépjét, illetve a magjából préselt olajat vizsgálva kimagasló eredményeket mutattak ki, amelynek eredményeként mind omega-3 (alfa-linolénsav), mind omega-6 (linolénsav), mind omega-9 (olajsav), sőt omega-7 (palmitoleinsav) forrásként is kiváló beltartalommal rendelkezik.

Az ómega-7, azaz a palmitoleinsav (16-1n-7) egy egyszeresen telítetlen zsírsav, amely megtalálható az anyatejben, de különböző növényi forrásokból is hozzájuthatunk. A homoktövisből nyert olaj nagy mennyiségben tartalmazza Ω-7 zsírsavat, amely elősegíti a bőr és a nyálkahártya egészségét, ezért is javasolt a menopauzában előforduló hüvelyszárazság esetén a felsorolt telítetlen zsírsavakat tartalmazó olaj kúraszerű fogyasztása.

GettyImages-1342706864

A homoktövis, illetve a gyümölcs vagy magjának felhasználásával készült bármely készítmény jól beépíthető a menopauza-étrendbe. Természetesen a már jól ismert telítetlen zsírsavforrások, mint a repce-, a szója-, a dió-, a lenmag-, a napraforgóolaj is része kell, hogy legyen ennek az étrendnek, melyek kenyérre csepegtetve vagy saláták ízesítőjeként is fogyaszthatók. Ezekkel a zsírokkal kedvező, csökkentő hatás érhető el az ösztrogénhiány következtében kialakuló vérzsírértékek emelkedésével szemben.

A menopauzát támogató két kiemelt élelmi anyag mellett számtalan kedvező tulajdonsággal bíró élelmiszer van. Az OKOSTÁNYÉR ajánlást követve, illetve azt kiegészítve többek között a fent említett alapanyagokkal lényeges kiemelni, hogy a változókor csupán hormonális változást jelent, és nem betegséget.

8 isteni fogás, ami változókorban erősen javasolt

A menopauza idején fellépő tünetek enyhítésében az étrendnek is szerepe van.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük