5 tanács cukorbetegeknek a kerti grillezéshez: így megelőzhető a vércukorszint ingadozása
Lassan kezdetét veszik a kerti családi és baráti sütögetések, és a cukorbetegséggel küzdőknek sem kell ebből kimaradniuk, csak oda kell figyelniük pár szabályra.

GettyImages-1204624808
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ha nyár, akkor grillszezon! A cukorbetegek a kerti sütögetéssel kapcsolatos pár szabály betartásával vércukorszint-kiugrás nélkül vehetnek részt a közös lakmározásokon. Szabó Lucia, a Cukorbetegközpont dietetikusának tanácsait olvashatjuk.

A diéta lényeges része a cukorbetegség kezelésének. Fontos, hogy a betegek odafigyeljenek arra, mikor mit fogyasztanak, milyen azok felszívódása, illetve hány gramm szénhidrátot visznek be egy nap. Ezt elsajátítani elsőre nehéznek tűnik, ám idővel könnyebbé válik, és a lényeges elemek észrevétlenül beépülnek az érintettek napjaiba. Lássuk, mi mindenre érdemes odafigyelni a nyári grillezések során.

Sovány húsokat válassz

Amerika után Magyarországon is elterjedt, hogy a kerti partikon hamburgereket, a hot dogot készítenek. Ezekben a fogásokban azonban legtöbbször igen nagy mennyiségű zsír van a felhasznált húsok és szószok miatt, így érdemes egészséges alternatívát választani. Egy finom, bőr nélküli grillezett csirkeszendvics kitűnő választás, de kipróbálhatsz lazacburgert, pulykát vagy akár gombahamburgert is. 

GettyImages-1278117075

Ez a grillhúsokra is vonatkozik: a magas zsírtartalmú húsok helyett válassz sovány húsokat! Célszerű levenni a bőrét a húsoknak, így még kevesebb lesz a zsírtartalom.

Grillezz zöldségeket!

A grillezést legtöbben a szaftos húsokkal azonosítják, ám ha valaki cukorbeteg, úgy ezeket érdemes elkerülni a magas zsírtartalom miatt. Ha a sovány húsokat túl száraznak találod, akkor fogyassz grillezett zöldségeket, gombát, spárgát, cukkinit, patisszont vagy padlizsánt. Mind remekül beilleszthetőek a diabétesz diétába. 

Nem mindegy, mivel pácolsz

A boltokban található kész pácok legtöbbször tele vannak sóval, cukorral, ízfokozókkal és tartósítószerekkel, így ezeket célszerű elkerülni lehetőleg azoknak is, akik nem cukorbetegek. Remek pácokat lehet otthon is összeállítani, ráadásul nem is sok idő.

A cikk az ajánló után folytatódik

Egyszerű pác: 200 ml tej, só, 3-4 fokhagymagerezd; vagy 1 ek mustár, 3 ek növényi olaj, só, kevés édesítő, bors.

Olajok, zsírok

Bár a legegészségesebbek a fóliában grillezett ételek, olykor elkerülhetetlen az, hogy valamilyen zsiradékot használjunk. Törekedj a változatosságra zsiradék használatakor! Ha van bármilyen kardiovaszkuláris betegséged, vagy magas a koleszterinszinted, akkor inkább növényi olajakat használj: omega-3-mal dúsított napraforgót, repceolajat. Egyébként pedig használhatsz vegyesen kókuszolajat, állati zsírt, süthető olívaolajat is. A hidegen sajtolt növényi olajakból szuper salátadresszing lehet, ilyen például a tökmagolaj, lenmagolaj, dióolaj, extra szűz olívaolaj.

Krumpliköret helyett

Bár a burgonyaköret igazán illik a grillezett ételek mellé, cukorbetegként csak keveset fogyassz belőle magas keményítőtartalma miatt.

GettyImages-650183568
Fotó: zi3000 / Getty Images Hungary

Válassz mellé zöldségköretet, az Okostányér elvnek megfelelően fél tányérral. Fontos megjegyezni a zöldségköretek kapcsán, hogy a majonézes kukoricasaláta magas szénhidrát- és keményítőtartalmú, így vagy kevesebbet érdemes belőle fogyasztani, vagy eleve nem érdemes elkészíteni és feltálalni. Helyette lehet sokféle grill- vagy friss zöldségeket kínálni.

10 reggeli, ami nem emeli hirtelen a vércukrot

A fehérjében és rostban gazdag reggelik cukorbetegeknek és fogyókúrázóknak is ideálisak.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük