Ennyi edzés állítja helyre a szénhidrát-anyagcserét elhízás esetén: az inzulint befolyásolja

Egy nemrég publikált kutatásból kiderült, hogy milyen szoros a kapcsolat az edzés és az inzulinérzékenység között.

GettyImages-1398824807

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az agyban kialakult inzulinérzékenység és a cukorbetegség kapcsolata régóta ismert, de a pontos természetét és a folyamatát jelenleg is vizsgálják.

Egy nemrég publikált tanulmányban az edzés és az inzulin kapcsolatát vizsgálták, és érdekes eredményre jutottak a tudósok.

Az inzulin és a mozgás kapcsolata

Egy 2022 szeptemberében megjelent kutatás során megvizsgálták, mit okoz az agy inzulinérzékenységével egy nyolchetes edzésprogram. A résztvevőknek a kísérlet végére stabilizálódott az inzulinérzékenységük, ami azt jelenti, hogy a sejtek az inzulin segítségével hatékonyan felhasználták a vérben található glükózt, csökkentve ezzel a vércukorszintet.

GettyImages-1207108563

- Ez a kutatás megerősíti azt a tényt, hogy a fizikai aktivitás nélkülözhetetlen az anyagcsere-útvonalak helyreállításához elhízott, prediabéteszes, cukorbetegségben és úgy általánosságban anyagcsere-betegségben szenvedő embereknél - véleményezte dr. Ana Maria Kausel endokrinológus a tanulmány eredményeit. 

A nyolchetes aerob edzésprogramban 21 túlsúlyos, illetve kórosan elhízott személy vett részt, testtömegindexük 27,5 és 45,5 között volt. A résztvevők korábban mozgásszegény életmódot folytattak, és mindegyiküknél magas volt a kockázat a kettes típusú cukorbetegség kialakulására. A kísérlet alatt hetente háromszor végeztek egyórás állóképesség-javító edzéseket, kerékpározást, gyaloglást. A cél az volt, hogy elérjék a maximális oxigénfelvevő képességük 80%-át, vagyis a Vo2maxot.

A kutatás elején MRI-vizsgálattal és inzulinos orrspray segítségével felmérték az alanyok inzulinérzékenységét, és ugyanezt megismételték a kísérlet végén is. Kiderült, hogy az edzésprogram fokozta az inzulin hatását, az agy javuló inzulinérzékenysége pedig pozitívan befolyásolta a résztvevők anyagcseréjét, és csökkentette az éhségérzetünket is. Mindezek mellett még a zsigerizsír-szintjük is alacsonyabb lett. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal, tökéletlenségünkkel? Hogyan dolgozzuk fel az életünkben felmerülő elakadásokat? 

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

A kutatás eredménye nem mindenki számára volt meggyőző.

- Az agy inzulinérzékenysége összefüggésbe hozható a cukorbetegséggel és az elhízással, de inkább az agy anyagcseréjével és annak a hatékonyságával - véleményezte Ryan Glatt, személyi edző. Egy másik kutató, dr. Ahmet Ergin endokrinológus szerint az inzulin befolyásolhatja a hangulatot, a viselkedést és úgy egészében az agyműködést. Megemlített olyan elméletet, miszerint az agy inzulinérzékenysége közvetlenül cukorbetegséget okozhat, mivel akadályozza, hogy a szervezet megfelelően feldolgozza a glükózt.

Azonban hozzátette, hogy egy másik elmélet szerint maga a súlygyarapodás a cukorbetegség elsődleges mozgatórugója, eszerint az inzulinérzékenység csak közvetetten kapcsolódik a betegséghez és az elhízáshoz. Számos olyan kutatás készült, melyben kimutatták, hogy túlsúlyos embereknél nagyobb valószínűséggel alakul ki cukorbetegség. 

Még további vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy az agy inzulinrezisztenciája és a cukorbetegség között pontos kapcsolatot meg lehessen határozni, de annyi bizonyos, hogy szoros az összefüggés közöttük. 

GettyImages-1391905575

Az agy inzulinrezisztenciájának jelei a következők: krónikus fáradtság, evés utáni fáradtság, agyköd, hosszú távú memóriaproblémák, állandó éhség, cukros ételek utáni sóvárgás, koncentrálási nehézség. Gyakran észrevétlenek maradnak ezek a tünetek, amelyek kezeletlenül kettes típusú cukorbetegséghez vagy egyéb problémákhoz vezethetnek. 

Szakértők egyöntetű véleménye az, hogy a mozgás kulcsfontosságú abban, hogy az inzulin a szervezetben rendesen hasznosuljon. A kutatás alapján heti háromszor egyórás edzés segíthet helyreállítani az inzulinszintet, de szakértők szerint ha egy órát nem is sikerül, alkalmanként legalább 45 perces mozgást be kell iktatni, és a legfontosabb a rendszeresség.

Ezek a legjobb mozgásformák cukorbetegség esetén

Számos dologra figyelni kell cukorbetegként, a mozgás is ilyen.

Ezek a legjobb mozgásformák cukorbetegség esetén: nem elég a gyógyszer és a diéta

Számos dologra figyelni kell cukorbetegként, a mozgás is ilyen.

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük