Így csökkentsd a dohányzás káros hatásait

Ha még nem állsz készen arra, hogy letedd a cigit, legalább próbáld meg enyhíteni a káros hatásait három egyszerű trükkel.

FeminaShop

Látogass el a
Femina Shopba!

Megnézem
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Nyilván tisztában vagy vele, hogy a dohányzás során számtalan egészségkárosító méreganyagot viszel be a szervezetedbe. Rossz szokásod következtében nagyobb mértékben leszel kitéve a rák és a szívbetegségek veszélyének is. A legjobb persze az lenne, ha felhagynál a cigizéssel, ám, ha ez nem megy, legalább tarts be néhány aranyszabályt!

Mivel mérgezed magad?

Egyetlen szál cigaretta több mint négyszáz mérgező anyagot tartalmaz. A nikotinról tudjuk, hogy nemcsak káros, de az általa előidézett függőség hasonló erősségű, mint a heroiné.

A vegyület módosítja a szervezetben a dopamin - agyi ingerületátvivő anyag - felszabadulását, addikciót okozva ezáltal. A dohányzás közben távozó szénmonoxid pedig fokozottan egészségkárosító: a hemoglobinhoz tapadva akadályozza az oxigénfelvételt.

Veszélyes rákkeltők

  • Benzol - szédülést okoz, irritálja a nyálkahártyát, gyomorfájáshoz vezet.
  • Formaldehid - irritálja a szemet, allergiát okoz, fokozottan tűzveszélyes.
  • Berillium - tartósan rongálja a tüdőt, súlyos hörghurutot okoz.
  • Kadmium - vesekárosodást, magzati károsodást és szagérzékelési problémákat okoz.
  • Nikkel - károsítja a magzatot, hozzájárul a folyadék megjelenéséhez a tüdőben.
Tudtad?
Azok a karcinogén összetevők, melyek megtalálhatók a cigiben, jelen vannak a gyomirtószerekben, a festékoldókban, a nejlonban és a műanyagban is.

Ne gyújts rá ébredés után!

Egy nemrég megjelent tanulmány szerint, ha felkelést követően fél órán belül rágyújtasz, fokozott veszélynek teszed ki magad. A Penn State Egyetem orvosi karának vizsgálatai szerint a tüdőrák kialakulásának kockázata jelentős mértékben megnő azoknál a dohányosoknál, akik az ébredést követő harminc percen belül szívják el az első cigarettájukat.

Képeken 13 durva rákkeltő!

Nézegess képeket!

Elolvasom

Tudományos kutatások szerint a tüdőrák kialakulásának kockázata és a vér kotininjának - a nikotin egyik veszélyes bomlástermékének - szintje szoros összefüggésben áll egymással. A vizsgálatok során kiderült, hogy a vegyület koncentrációja jóval magasabb volt azoknál a dohányosoknál, akik ébredést követően rágyújtanak. Érdekes módon a vér kotininkoncentrációja teljesen független attól, hogy egész nap hány szál cigarettát szívsz el. Ha tehát képtelen vagy lemondani a dohányzásról, legalább arra szoktasd rá magad, hogy ne felkelést követően, éhgyomorra gyújts rá.

Légy szabad! - Merj szembemenni az árral!

A Femina Klub áprilisi vendége Lakatos Márk stylist lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az önmagunk elfogadására való törekvésről beszélget. Hogyan szembesüljünk saját korlátainkkal, tökéletlenségünkkel? Hogyan dolgozzuk fel az életünkben felmerülő elakadásokat? 

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. április 22. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Pótold a vitaminokat!

A dohányzás nem csupán a tüdődet károsítja, de számos vitamint elvon a szervezetedtől. Ennek következtében gyengül az immunrendszer, és a szervezet nehezebben áll ellen a szabadgyökök károsító hatásainak.

Elsősorban a C-vitamin pótlása nélkülözhetetlen. A nemdohányzók számára körülbelül 60 mg C-vitamin elegendő egy napra. Ám, ha füstölsz, szálanként plusz 50 mg-mal számolj. Fogyassz sok citrusfélét, zöldpaprikát, erős dohányosként pedig nem mondhatsz le a táplálékkiegészítőkről sem.

Az E-vitamin a C-vitaminhoz hasonlóan antioxidáns tulajdonságú - vagyis szembeszáll a szabadgyökökkel. Ez a vitamin azonban a dohányosok szervezetében szintén alacsony szinten van. Ha nem tudod letenni a cigit, fogyassz több dió- és mogyorófélét, parajt, zöldborsót, brokkolit - melyek mindegyike gazdag E-vitamin-forrás.

Edzés után ne!

Sportolás közben a keringés fokozódik, az anyagcsere felgyorsul, a tüdő léghólyagocskái kitágulnak. Ha közvetlenül edzés után gyújtasz rá, a cigarettafüsttel beszívott méreganyagok gyorsabban terjednek szét a szervezetben, és jobban károsítják a sejteket, szöveteket. Ezért, ha dohányosként sportolsz, tegyél meg annyi szívességet a szervezetednek, hogy közvetlenül edzés után nem szívsz el egyetlen cigarettát sem.

Ne utána, helyette!

A leszokásban rendkívül sokat segíthet a sport. Oldja a megszokott nikotinmennyiség hiányában felgyülemlett feszültséget és szorongást. Ráadásul a rendszeres mozgás a vérkeringés fokozásával segíti a szövetek oxigénellátását és a méreganyagok távozását a szervezetből. Jogos tehát a felszólítás, hogy egészséged érdekében a sportot válaszd inkább cigi helyett!

OLVASD EL EZT IS!

cigi1
  • cigaretta
  • víz

Dohányzol?

ollo cigi
  • dohányzás
  • szokj le a cigiről!

3 forradalmian új leszoktató módszer

Ezt is szeretjük