A hozzáadott cukor trükkös nevei az élelmiszerek címkéin: ezekre mind figyelni kell, ha kerülnéd
Az élelmiszerek csomagolásán nem könnyű kiigazodni.

GettyImages-577950664
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A speciális diétát tartók jól tudják, hogy a vásárlás során a legfontosabb teendő a termékek csomagolásának alapos áttanulmányozása, és nem csak a lejárati idő keresése miatt. Az összetevők listája lényeges információkat rejt, akkor is érdemes megnézni, ha egyébként az adott élelmiszer egészségesnek tűnik, esetleg a diétás polcon található.

A címkék értelmezésével viszont sokaknak meggyűlik a bajuk, és nem is véletlenül. Nehéz eligazodni a különféle megnevezések sűrűjében. Ha például az ember a hozzáadott cukrot szeretné elkerülni, sokféle nevet kell ismernie ahhoz, hogy ez sikerüljön, hiszen az általában nem cukorként szerepel az összetevők között.

Még húskészítményekben is van

Cukor a legtöbb élelmiszerben előfordul, ám nem mindegy, hogy természetes vagy hozzáadott formában. A mesterségesen hozzáadott cukor édesítés, állagjavítás, illetve az eltarthatóság növelésének céljából kerül jellemzően a termékekbe, gyakran olyanokba is, amelyekről a legtöbben nem is gondolnák, például húskészítményekbe.

Viszont nem kell kétségbeesni, ha a csomagoláson az átlagostápérték-táblázatban megtalálható a cukor szó, ez önmagában még nem jelenti azt, hogy hozzáadott cukorról van szó. Természetesen előforduló cukrot tartalmaz például a tej, a zöldségek és a gyümölcsök is. Viszont egy gyümölcs elfogyasztásával a fruktóz mellett egyéb értékes tápanyagokhoz is jut a szervezet, például rostokhoz, amelyek jó hatással vannak az emésztésre és a vércukorszintre egyaránt. A feldolgozott élelmiszerekkel viszont általában nem ez a helyzet, és az is köztudott, hogy a magas cukorfogyasztás számos egészségügyi kockázatot hordoz, növeli az inzulinrezisztencia, a 2-es típusú cukorbetegség, illetve az elhízás valószínűségét is.

Hozzáadott cukrok nevei

A hozzáadott cukroknak számtalan típusa és neve létezik, a leggyakrabban mégis szacharóz, glükóz (szőlőcukor, dextróz) vagy fruktóz (gyümölcscukor), illetve ezek kombinációi kerülnek a termékekbe. A szacharóz, amit étkezési cukornak is neveznek, diszacharid, ami fruktózból és glükózból áll. Általában cukorrépából vagy cukornádból vonják ki. Gyakori szereplő az édességekben, az üdítőitalokban, a konzervekben, a reggelizőpelyhekben, illetve a húskészítményekben. A diabetikus termékek egy részét fruktózzal édesítik, mert lassabban emeli meg a vércukorszintet, ám több szempontból sem jó választás, növeli a vérzsírok szintjét, terheli a májat.

A kukoricaszirup főleg az Egyesült Államokban népszerű édesítőszer, amelynek a fruktóztartalma jelentős. A magas fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS) olcsóbb és édesebb, mint az étkezési cukor, viszont a fruktóz lebontását a májsejtek végzik, a vizsgálatok szerint hozzájárulhat a nem alkoholos zsírmáj kialakulásához. Növeli az étvágyat, a koleszterinszintet, túlzott fogyasztása súlygyarapodáshoz és szénhidrátanyagcsere-problémákhoz vezethet.

A maltózzal vagy malátacukorral szintén gyakran találkozni a címkéken, ez egy két glükózrészből álló diszacharid. Szirupként is kapható. A kekszek, péktermékek kedvelt édesítőszere a keményítőből kivont maltodextrin, egy közepesen édes poliszacharid, ami könnyen emészthető, és ugyanolyan gyorsan szívódik fel, mint a glükóz. Különösen az üdítőitalok összetevői között szerepel továbbá a karamell.

Egészségesnek tűnnek

Az utóbbi években egyre népszerűbb az egészséges táplálkozásra törekvők körében az agaveszirup és a kókuszcukor. Az agaveszirup, bár lassabban emeli a vércukorszintet (alacsonyabb a glikémiás indexe), mint az étkezési cukor, a fruktóz- és a kalóriatartalma is magasabb, így nem feltétlenül jelent jobb választást a diétázók és a cukorbetegek számára sem. A kókuszvirágcukor is sokak számára azért tűnik előnyösebbnek, mert alacsonyabb a glikémiás indexe, kevésbé jelentős vércukorszint-emelkedést vált ki, illetve megtalálhatók benne bizonyos fontos tápanyagok (kalcium, cink, vas), ám az étkezési cukorhoz hasonlóan magas a kalória- és a fruktóztartalma, mivel 70-80%-ban szacharózból áll.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

A hozzáadott cukrok elkerülését legegyszerűbben a feldolgozott élelmiszerek mellőzésével lehet elérni. A teljes értékű táplálékok, bár tartalmaznak természetes cukrokat, a rostok, a vitaminok és az ásványi anyagok révén jóval egészségesebbek és hasznosabbak a szervezet számára.

Gyümölcsök, amik nem emelik nagyon a vércukrot

Természetesen függ a cukorbetegség súlyosságától is, mit ír elő az orvos, azonban vannak olyan gyümölcsök, melyeknek igen alacsony a glikémiás indexe, ezért cukorbetegek is bátran fogyaszthatják.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük