5 mindennapos étkezési szokás, ami felborítja a hormonrendszert: az is számít, hogy mit iszol
A hormonrendszer működését az étkezés jelentősen befolyásolhatja.

diétás üdítő
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A hormonrendszer finomhangolt működését jelentősen befolyásolhatja az életmód, a stressz, a káros szenvedélyek és az alváshiány mellett a nem megfelelő táplálkozás is hozzájárulhat az endokrin zavarok kialakulásához.

A hormonok a szervezet legkülönfélébb funkcióit szabályozzák, hatással vannak egyebek mellett a hangulatra, az emésztésre, az alvásra és a szexuális étvágyra is. Amennyiben felborul a hormonális egyensúly, számos kellemetlen tünet nehezítheti a beteg mindennapjait. Ha az ember odafigyel az étkezésére, támogathatja az endokrin rendszerét, ehhez például a következő hibákat érdemes elkerülni. 

Hormonrendszert felborító étkezési szokások

Túl sok cukor

A nyugati típusú étrendre jellemző, hogy sok finomított szénhidrátot tartalmaz. A túlzásba vitt cukorfogyasztás viszont többféleképpen is károsíthatja a szervezetet, egyebek mellett a hormonrendszerre is negatív hatással van. Fokozza a 2-es típusú cukorbetegség előszobájának tartott inzulinrezisztencia kockázatát, illetve az elhízás valószínűségét is.

Az IR megzavarhatja a hormonháztartást, befolyásolhatja az ösztrogén-, progeszteron- és tesztoszteronszinteket, gyakran kéz a kézben jár a policisztás ovárium szindrómával. A túlsúly nemcsak következménye lehet az endokrin kórképeknek, hanem a rizikófaktora is. 

Cukormentes termékek, üdítők

A hozzáadott cukor elkerüléséhez jó megoldásnak tűnhet az úgynevezett cukormentes, vagyis édesítőszerrel készült termékek választása. Azonban ezekkel az élelmiszerekkel több probléma is lehet, sok esetben például magas a zsírtartalmuk. Emellett a mesterséges édesítőszerekkel kapcsolatban számos aggály felmerült, egyes vizsgálatok kimutatták, hogy kapcsolatba hozhatók az elhízással, a 2-es típusú cukorbetegség fokozott kockázatával, illetve beavatkozhatnak a bélflóra működésébe is. Ez utóbbi azért is fontos, mert a mikrobiom sok más mellett az ösztrogénszint szabályozásában is részt vesz. 

Alkohol

A túlzásba vitt alkoholfogyasztás a hormonrendszer egyensúlyzavarához vezethet, beavatkozik az ösztrogén működésébe, rontja a vércukorszint kontrollját, szerepet játszhat a pajzsmirigyproblémák kialakulásában. Megfigyelések szerint emelheti a stresszhormonként ismert kortizol kiválasztását, illetve átmenetileg emelheti az inzulinszintet. 

Nem megfelelő mennyiség

Azon túl, hogy mit eszik az ember, az is fontos, hogy mennyi kalóriát fogyaszt. A túlevés és a nem elegendő kalóriabevitel is felboríthatja a hormonháztartást, a testsúly ingadozása, az elhízás, illetve az alultápláltság rontja az endokrin rendszer működését. Már meglévő hormonális betegség is befolyásolhatja az étvágyat. A női nemi hormonok különösen érzékenyek a testsúlyváltozásokra, a normálisnál magasabb és alacsonyabb BMI is összefüggést mutat a termékenységet érintő hormonális problémákkal. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentesen főzni könnyű!

Mentes Anyu legújabb könyvében nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy összeállítsa a mentes étkezések 50 legjobb receptjét. Korábbi könyveivel együtt, összesen 162 recepttel örvendezteti meg a különleges étrendet követő olvasóit.

A könyveket kedvezményes áron ide kattintva, kizárólag online lehet megvásárolni.

Promóció

Műanyag csomagolású élelmiszerek

A műanyag élelmiszer-csomagolások úgynevezett endokrin diszruptor vegyületeket tartalmazhatnak, amelyek a szervezetbe jutva utánozhatják a hormonok működését. Az Európai Unió számos ilyen vegyület alkalmazását korlátozta már, ám így is érdemes figyelni rájuk, kerülni a műanyagba csomagolt élelmiszereket, illetve kulacs vásárlásakor üvegből készült vagy BPA-mentes terméket választani.

A fentieken túl kiemelten fontos a stressz csökkentése a mindennapok során, az elegendő mennyiségű és minőségű pihenésre, illetve a rendszeres testmozgásra is nagy hangsúlyt kell fektetni. 

10 élelmiszer, ami támogatja a hormonredszert

A hormontermelés részben az étrenddel is befolyásolható: az egyensúly hozzájárul az energiaszint növeléséhez, a hangulatingadozás megszüntetéséhez, a stressz és a betegségek kockázatának csökkenéséhez, de segítséget nyújt a megfelelő testsúly elérésében is.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük