Támogatja az agyműködést, az idegeket és a csontokat is: kinek érdemes glicinnel édesítenie?
Cukor helyett a glicin is beválhat édesítőszerként, az aminosav a szervezetre is jó hatással van.

edesitoszer
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A glicin mint édesítőszer nemcsak ízt ad az ételeknek, de a szervezetre is jótékonyan hat. Míg a mesterséges édesítőszerek káros hatásairól egyre több adat áll a kutatók rendelkezésére, a természetes eredetű változatok közül több még az egészséget is védi.

A glicin a kollagén legfőbb aminosava, a kötőszövetek, a csontok, a bőr, az ínszalagok, az inak és a porcok fő szerkezeti fehérjéje. Az élelmiszeriparban elsősorban zselatinból állítják elő. A testre többféleképpen hat, többek között a glutation előállítását is támogatja, mely a sejteket védi az oxidatív károsodástól, de az izomzatra és a központi idegrendszerre is hatással van.

A glicin édesítőszer hatásai

A glicin több esszenciális anyag előállításában részt vesz, így egyike azon aminosavaknak, melyeket a kreatin termeléséhez használ a szervezet. A kreatin növeli a teljesítményt, energiával látja el az izmokat a mozgás során, de a csontok egészségére, az agyműködésre és az idegrendszerre is jótékonyan hat.

Fontos aminosav a kollagén termelésében, mely a mozgásban részt vevő izmok, porc, ínszalagok, valamint a bőr egészségét is támogatja, enyhíti az ízületi fájdalmakat, és megakadályozza a csontvesztést is.

A jó alvásért, a máj és szív egészségéért

Az aminosav javítja az alvás minőségét, mivel nyugtató hatással bír az agyra nézve, és csökkenti kissé a test hőmérsékletét, ideális körülményeket teremtve az álomba merüléshez. A kutatások szerint lefekvés előtt 3 gramm mennyiség hat így a szervezetre. A fogyasztása a nappali álmosságot csökkenti, a kognitív funkciókat javítja.

Egyes tanulmányok szerint a máj működését is támogathatja a glicin, megvédheti az alkohol vagy a gyógyszerek okozta károsodástól is a méregtelenítő szervet, enyhítve annak gyulladásos folyamatait is, és segítve a károsodott szövetek regenerációját.

A glicin a szív védelmében és a diabétesz kockázatának csökkentésében is hatásos lehet. Megakadályozza az érelmeszesedést, az erek szűkületét, javítja a nitrogén-oxid felhasználási képességét a szervezetben, ezáltal hozzájárul a vérkeringés serkentéséhez és a vérnyomás csökkenéséhez. Mivel pedig a 2-es típusú cukorbetegség alacsony glicinszinttel jár, az egészségügyi probléma megelőzésében is szerepe lehet. A vizsgálatok tanúsága alapján a glicin fokozhatja az inzulinválaszt. Diagnosztizált betegséggel azonban minden esetben az orvosi életmódjavaslatok az irányadók.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az édesítőszer az idősödés, stressz, alultápláltság vagy krónikus betegségek, sérülések okozta izomvesztés, izomsorvadás folyamatait is akadályozhatja a kutatások szerint, sőt az izomépítést is elősegítheti.

Glicin az étrendben

A glicin természetes formában megtalálható egyes húsételekben, zselatinban. Az élelmiszeriparban elsődlegesen ízesítőként, állagjavítóként alkalmazzák. Bevitele a legegyszerűbb porként ételekhez adva, de tablettás formában is kapható. A por könnyen oldódik vízben, édes ízt ad, így akár kávé, tea, levesek, zabpehely, joghurt, shake vagy puding is bátran ízesíthető vele. Erőssége az eritritéhez hasonló, a cukornál valamivel gyengébb édes ízt ad.

A glicin biztonságosan ajánlható édesítőszer. A javasolt dózisa 3-5 gramm naponta, ám a kutatási adatokból kiderül, hogy napi 90 gramm több héten át alkalmazva sem jár számottevő mellékhatással.

A legjobb természetes édesítőszerek

Ha a cukrot kiiktatnád az étrendből, néhány természetes édesítőszerrel érdemes megbarátkoznod.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük