A legegészségesebb természetes édesítőszer, amit te is elkészíthetsz otthon: vitaminokban is gazdag a datolyapaszta
A datolyapaszta könnyen elkészíthető, egészséges és természetes édesítőszer.

datolya
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Azok, akiknek valamilyen oknál fogva figyelniük kell az étkezések során arra, hogy minél kevesebb hozzáadott cukrot fogyasszanak, gyakran nehezen mondanak le az édességekről és az édes ízről, így aztán különböző cukorpótló-opciók után kutatnak.

A diabetikus termékekben fellelhető, illetve az otthoni sütés-főzéshez használt mesterséges édesítőszerek egészségre gyakorolt hatásával kapcsolatban viszont számtalan kérdés felmerült. Akad például tanulmány, amely egyes típusokról azt állítja, hogy rossz hatással vannak a bélflórára, illetve vannak, akik rosszul reagálnak rájuk, egyebek mellett puffadást és hasmenést tapasztalnak a fogyasztásukkor. Azok számára, akik természetesebb alternatívát keresnének, megoldást jelenthet az egyre népszerűbb, otthon is könnyűszerrel elkészíthető datolyapaszta.

Így készül a házi datolyapaszta

A datolya egészséges tápanyagokban gazdag, ugyanakkor kalóriadús és magas természetes cukortartalommal rendelkező finomság - ez utóbbi két szempontot figyelembe kell venni, diéta esetén mértékkel fogyasztandó, a cukorbetegeknek pedig mindenképp ki kell kérniük a kezelőorvosuk, dietetikusuk véleményét róla.

A datolya kellemes, enyhén karamellás íze finom a süteményekben, kásákban, krémes pasztaként egyszerűen használható édesítésre. A datolyapaszta sokféleképpen készíthető, a legegyszerűbb változathoz csak magára a magozott, aszalt gyümölcsre, vízre, valamint turmixgépre van szükség. A kívánt mennyiségű kimagozott datolyát egy mélyebb tálba téve fel kell önteni annyi vízzel, hogy az összes szemet ellepje, majd letakarva pihentetni, áztatni kell körülbelül 4 órát, hogy megpuhuljon. Ha ez megtörtént, mehet a turmixgépbe a vízzel együtt. Addig érdemes turmixolni, amíg krémes nem lesz.

A cikk az ajánló után folytatódik

A víz mennyiségével lehet játszani, áztatás után akár le is lehet önteni, idővel mindenki kitapasztalhatja, hogy mennyire sűrűn vagy épp folyósan szeretné készíteni a természetes édesítőszert. Ha nagyon puha a gyümölcs, áztatás nélkül is működhet a recept, ha pedig egész éjszakára beáztatod őket, másnap akár villával is szét lehet nyomni a datolyát, igaz, az eredmény így inkább darabos lesz, mint krémes. Vannak, akik növényi tej hozzáadásával készítik a pasztát, mert ez még krémesebbé teszi a terméket. Nem kell rögtön felhasználni, üvegbe téve néhány napig eláll a hűtőben.

Miért lehet jó választás?

A datolya rostokban, ásványi anyagokban és vitaminokban, valamint antioxidáns hatású vegyületekben gazdag. Rosttartalmával az emésztés egészségének megőrzésében, a rendszeres bélműködésben segíthet. Bár kifejezetten magas a fruktóztartalma, az, hogy ez rostokkal párosul, nem mellékes a vércukorszint szempontjából, a rostok ugyanis segítik a vércukorszint stabilizálását azáltal, hogy lassítják a szénhidrát felszívódását. Ettől függetlenül az egyéni érzékenységet mindig figyelembe kell venni, ahogyan a többi gyümölcs esetében is!

Különösen a kálium-, magnézium-, vas-, illetve B6-vitamin-tartalma kiemelendő, amelyek révén a csontok, az idegrendszer és a szív védelmében is szerepet játszhat, de kisebb mennyiségben C-, A- és másféle B-vitaminok is megtalálhatók benne. A magnézium a szénhidrát-anyagcserében is részt vesz, hiánya ronthat az inzulinérzékenységen, a 2-es típusú cukorbetegséggel és inzulinrezisztenciával élők körében gyakran megfigyelik az ásványi anyag alacsony szintjét. A datolya fogyasztásakor is a mértékletességre kell törekedni, de ha hiányzik az édesség, megfelelő cukorpótló lehet. A recepteknél általában azt ajánlják, hogy 1:1 arányban helyettesítsük vele a fehér cukrot, ugyanakkor a nedvességtartalmával ajánlott számolni. Kicsit kevésbé édesebb süteményre lehet számítani, de hosszú távon általában egyébként is az a cél, hogy az ember fokozatosan szoktassa le magát a túlzottan édes ízekről.

Magnéziumban gazdag ételek

Az alacsony magnéziumszint többek között a depresszió, a magas vérnyomás és a cukorbetegség kialakulásának valószínűségét növelheti, hiányában változatos tünetek, fejfájás, izomgörcsök, szívritmuszavarok léphetnek fel, továbbá ingerlékenység, gyengeség és a koncentráció zavara jelentkezhet.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük