12 kérdés, amivel tesztelheted az életmódod: az első lépés lehet a váltás felé
Mennyire élsz egészségesen? Válaszolj magadnak őszintén ezekre a kérdésekre!

no-laptop-elott
Ez is érdekelhet

Téged is vár a Lasselsberger-Knauf virtuális családi háza! (x)

Téli álomesküvő a Rosinante Fogadóban*** (x)

Vásárolj a neten is kényelmesen! (x)

Legyen mindannyiunk szívügye a fejlődés! (x)

beauty and style

Csak egy pufidzsekit visel a dögös ducimodell: a bugyi lemaradt az öltözékből »

3 durva sminkbaki, amit mindenki azonnal kiszúr: mégis sokan elkövetik »

Ilyen reklám eddig még nem volt: nem a nők teste, az számított, ami belül van »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ma már nem kétséges, hogy az életmód milyen óriási hatással van az egészségre, betegségeket okozhat és gyógyíthat is. Dr. Vernes Réka, az Életmód Orvosi Központ életmódorvosa szerint éppen ezért is van kitüntetett szerepe az életmódorvoslásban a gondos felmérésnek, ami túlmutat a hagyományos orvosi felmérésen.

Íme, a legfontosabb kérdések, melyeket végig kell gondolnod az életmódoddal kapcsolatban. Felkészültél?

Kétely nincs - összefüggés van!

Az életmódorvoslás a bizonyítékokon alapuló orvostudomány egyik legfiatalabb ága, eredményei azonban olyan meggyőzőek, hogy immár számos elismert szakmai szervezet kijelentette: az életmódtényezőknek - mint a dohányzás elhagyása, a mozgás, a táplálkozás, a stresszkezelés - gyógyszerekkel összemérhető gyógyító hatása van számos, életmóddal összefüggő betegségben.

A 12 legfontosabb kérdés az életmódról

Ha az egészséged megőrzése érdekében vagy akár a gyógyulás elősegítése miatt rászánod magad az életmódváltásra, érdemes néhány kérdést végiggondolnod jelenlegi életmódoddal kapcsolatban.

1. Követsz valamilyen speciális étrendet, és, ha igen, milyen megfontolásból?

A táplálkozástudomány szerint nincs egyetlen, mindenki számára ideális étrend - bár a magasvérnyomás-betegség kezelésére ajánlott DASH-diéta és a mediterrán étrend alapvetően jól használható -, azt mindig az egyéni egészségi állapot, ízlés és célok szerint érdemes összeállítani.

2. Aktuálisan cél-e a súlycsökkentés?

Ez a kérdés azért fontos, mert az elhízás önmagában számos betegség rizikófaktora, viszont a szélsőséges fogyókúra helyett jóval tartósabb eredmény érhető el valódi életmódváltással.

3. Milyen gyakran főzöl otthon, illetve rendelsz ételt, eszel gyorsétteremben, vagy vásárolsz félkész ételeket?

Érdemes törekedni az otthoni főzésre, de legalábbis a teljes értékű ételek rendelésére, hiszen minél kevésbé feldolgozott és jobb minőségű egy élelmiszer, annál nagyobb a tápértéke, a vitamin- és ásványianyag-tartalma. Érdemes visszaszorítanod a fast food fogyasztást.

4. Mivel oltod a szomjad?

A cukros üdítők, gyümölcslevek helyett ajánlott vizet vagy édesítetlen italokat - például gyümölcsteákat - választanod.

5. Hány órát ülsz naponta - beleértve az ülőmunkát és a pihenést is?

A fizikai inaktivitás a negyedik vezető halálok világszerte. 21-25%-kal hozzájárul a mell- és a vastagbélrák kialakulásához, 27%-kal emeli a cukorbetegség és 30%-kal az iszkémiás szívbetegség rizikóját.

6. Hány percet töltesz hetente közepes vagy nagy intenzitású mozgással?

Az egészség szempontjából heti legalább 150 perc, közepesen intenzív testmozgás szükséges, legalább három alkalomra beosztva. Közepes intenzitásúnak tekinthető az a mozgás, mely már megizzaszt, gyorsabb légvételre késztet, de még tudsz mellette rövid mondatokat mondani. De még akár az ennél kisebb mértékű mozgásnak is van egészségvédő szerepe.

7. Milyen gyakran végzel izomerősítő edzést?

Bizonyos betegségek, például a csontritkulás ellen a heti legalább két alkalommal végzett izomfejlesztő edzés a leghatásosabb.

8. Dohányzol, vagy dohányoztál valaha?

A dohányzás vezető halálok, mely a szív-érrendszeri betegségektől a daganatokig számos betegség komoly rizikófaktora.

9. Mennyi alkoholt fogyaszt egy átlagos napon?

A rendszeres alkoholfogyasztás súlyos egészségi és szociális következményekkel jár. Ma úgy tűnik, hogy nincs legkisebb ajánlott adag, a maximális elfogadható mennyiség két egység/nap férfiaknak, egy egység/nap nőknek.

A cikk az ajánló után folytatódik

10. Az elmúlt hónapban milyen gyakran érezted kezelhetetlennek a stresszt?

A krónikus stressz bizonyítottan csökkenti az életminőséget, és növeli számos betegség, például a szív-érrendszeri kórok kockázatát.

11. Milyen támogató kapcsolatok vannak jelen az életedben?

A kielégítő családi, baráti kapcsolatok és a közösségekhez való tartozás kimondottan egészségvédő hatású, ezek hiánya viszont fokozza a depresszió, a szellemi hanyatlás rizikóját.

12. Hány órát alszol átlagosan éjjelente?

Egy felnőttnek hét-kilenc óra jó minőségű alvásra van szüksége, az ennél kisebb mennyiség egészségi kockázatokkal jár.

Vasban gazdag ételek

Ha gyakran érzed magad fáradékonynak, gyenge az immunrendszered, és a sápadt vagy, jó eséllyel vashiányban szenvedsz. Mielőtt vaspótló készítményekhez nyúlnál, próbáld ki a következő táplálékokat!

Ezt is szeretjük