3 apró változtatás, amitől egészségesebbé válnak a karácsonyi fogások: a cukrot is helyettesítheted
Ötletes megoldásokat gyűjtöttek össze szakértők, amiktől sokkal egészségebbé válnak a hagyományos karácsonyi receptek.

GettyImages-1130072590
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Elérkezett az advent, a végtelen süteményhalmok, családi összejövetelek és a forralt bor időszaka. Az év végi hajtás után már mindenki csak arra vágyik, hogy a kanapén bejglit majszoljon, a hétköznapok pedig végre a család, az ünnepi étkezések és az alvás háromszögében teljenek.

Zöldség- és gyümölcsfogyasztásunk az év többi részében is elmarad az ajánlott mennyiségtől, decemberben pedig talán az átlaghoz képest is kevesebbet foglalkozunk az egészséges táplálkozással. 

Fontos a zöldségfogyasztás

Ebben az időszakban mind a hideg időjárás, mind a járványhelyzet miatt érdemes kiemelt figyelmet fordítani a vitaminok és ásványi anyagok megfelelő pótlására. Tanulmányok szerint naponta legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt kellene fogyasztani, a magyarok többsége azonban messze jár ettől.

GettyImages-1083417922

Mindössze tízből két embernél kerül valamilyen gyümölcs napi szinten a tányérra, zöldséget pedig mindössze 20 százalék eszik mindennap, ez is inkább a nőkre, valamint a 30-39 éves korosztályra jellemző - derült ki az 500 szentesi és környékbeli termelőt tömörítő DélKerTÉSZ reprezentatív kutatásából, amely a magyarok zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásait mérte fel. Szakértőik összegyűjtötték, milyen apró trükkökkel lehet felturbózni a vitaminbevitelt a karácsonyi receptekben.

Cukkini minden mennyiségben

Ha szeretnénk növelni vagy legalább szinten tartani zöldségfogyasztásunkat az adventi időszakban, ráadásul kalóriát is spórolnánk, a DélKerTÉSZ szakértői szerint érdemes beépíteni kedvenc zöldségeinket a hagyományos karácsonyi menübe.

GettyImages-1024540446

Sokan nem tudják elképzelni, de sütemények és desszertek összetevői közt is szerepelhetnek zöldségek. A cukkini semleges íze miatt szinte bármilyen kevert süteménybe tökéletes, ha nedvesítőanyagra van szükségünk, legyen szó akár karácsonyi muffinról, csokis sütikről, sőt a tökös-mákos réteshez hasonlóan az összes mákos és diós süteménybe is érdemes kipróbálni ezt a zöldséget, hogy igazán szaftos tölteléket kapjunk!

Cukor helyett zöldség

A cukor helyettesítése különféle természetes alapanyagokkal nem újkeletű dolog, sütemények esetében a legtöbben talán a banánt vagy más gyümölcsöket használnak erre a célra, pedig vannak zöldségek is, melyek tökéletes édesítőként funkcionálnak.

A cikk az ajánló után folytatódik

A főtt édesburgonya mind állagában, mind ízében kiváló összetevője lehet a csokis, kakaós süteményeknek, rengeteg vitaminnal és hasznos tápanyaggal dobja fel a hagyományos desszerteket. Emellett a sárgarépa, a cékla és a sütőtök is remek édesítő hatással bír, ráadásul mindhárom zöldség vitaminforrás, és még télen is megtalálható a piacokon, szupermarketekben.

Karácsonyi paprikalekvár és paradicsomos gyümölcskenyér

Rugaszkodjunk el kicsit a hagyományos tv-paprikától és fürtös paradicsomtól, és próbáljuk ki ezeket a leggyakrabban fogyasztott zöldségeket új köntösben. Készíts karácsonyi fűszeres paprika- vagy paradicsomlekvárt, amit akár pirítóssal, akár húsok mellé is fogyaszthatsz az ünnepi időszakban.

GettyImages-178957598

Bár a cukros lekvár nem éppen kalóriaszegény, a zöldségfogyasztást és C-vitamin-bevitelt növelik ezek a finomságok, mértékkel fogyasztva kiváló kiegészítői a karácsonyi vacsorának. A paradicsom használható természetes színezőként is süteménytésztába, de magvakkal készített, fűszeres gyümölcskenyérhez is tökéletesen illik egy-két kisebb szem édesebb paradicsom.

Cukorbetegen karácsonykor

A cukorbetegségben és ételérzékenységben szenvedők is élvezhetik az ünnepi időszakot, ha betartják ezeket a szabályokat.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük