Relaxációs technikák, amik vezetés közben is bevethetők: azonnal segítenek megnyugodni
Ne idegeskedj autóvezetés közben, néhány módszer segít megnyugodni!

GettyImages-1186178459
beauty and style
Top olvasott cikkek

A közlekedés során az ember számos olyan szituációval szembesül, amelyben nem egyszerű higgadtnak maradnia: elég csak a legapróbb szabálytalanságokra gondolni, mint a meg nem adott elsőbbségek, az index nélküli sávváltások, a figyelmetlenség vagy az agresszív tolakodás, és máris hamar fennállhat egy balesetveszélyes helyzet.

A feszültséget azonban a sofőrnek nem jó magával vinnie, hiszen a felfokozott hangulat sok olyan döntést generálhat, amelyet az illető tiszta fejjel sosem hozna meg, így akár további veszélyes helyzetek is alakulhatnak ki az utakon. Döntő szerephez jutnak ilyenkor az önnyugtató, relaxációs technikák, melyek közül talán mindenkinek más válik be legjobban, érdemes kitapasztalni a leghatékonyabbat, ami útravalóul szolgálhat a későbbiekben.

Gyors és hatékony megnyugvás

Láttad már, mi történik, amikor egy kutya egy számára kényelmetlen szituációból kikerül? Megrázza magát, esetleg ásít, sóhajt, ezzel a módszerrel igyekszik a lehető leggyorsabban ismét nyugalmi helyzetbe kerülni. A közlekedési szituációkban is pontosan ez a cél: átvitt értelemben megrázni magad, levegőhöz juttatni az agyat, és mielőbb lehiggadni.

Megfelelő légzéstechnika

Ha egy szituációt követően szeretnél gyorsan lecsillapodni, első lépésként tökéletesítsd a légzéstechnikádat. Talán sokan nem hiszik, pedig a mély légzésen rengeteg múlik: lassítja a pulzusszámot, csökkenti a vérnyomást, megnyugtat. Vegyél lassan levegőt a szádon keresztül, próbáld először a hasi részt megtölteni vele, majd fokozatosan engedd ki az orrodon keresztül. Ezt ismételd annyiszor, ahányszor szükséges.

Mozgasd át magad!

Második lépésként oldd fel a feszültséget: figyeld meg a testtartásod, a vállad, a nyakad helyzetét, vagy ahogy a kormányt szorítod. Vonogasd picit fel-le a vállad, körözz velük előre és hátra párszor. Lazítsd el az állkapcsod és a homlokod, az arcizmaid, ebben sokat segít, ha elmosolyodsz akár néhány másodpercre is. A nyak feszültségoldásában segít, ha előre-hátra és jobbra-balra átmozgatod. Amikor a pirosnál állsz, nyújtsd ki a kezed és az ujjaid.

Mindfulness-stratégiák

Harmadik lépésként használj mindfulness-stratégiákat! Összpontosítsd a figyelmedet a vezetésre és magadra, a vezető emberre. Figyeld meg az érzékszerveidet: mit látsz, mit hallasz, milyen illatot érzel, milyen érzéseket keltenek benned, hogyan reagál a tested egy szituációban? Feszül a vállad, szorul a gyomrod? Engedd meg magadnak, hogy megtapasztald az érzéseket anélkül, hogy próbálnád teljesen elnyomni, akadályozni őket. Majd vedd észre azt is, hogy ezek az érzések lassan elmúlnak.

Változtass a belső monológon!

Negyedik lépésként pedig változtass azon, ahogy magadhoz beszélsz. Nagyon sokan tovább növelik a stresszt és a haragot a magukban folytatott monológokkal, ám segít, ha igyekszel a gondolataidat nyugodt mederbe terelni. Maradj magabiztos, tudatosítsd magadban, hogy a vezetéshez szükséges tudás, képesség birtokában vagy, ne engedd, hogy az önbizalmadat rombolják!

Ha például valaki agresszívan vezet, levillog, leszorít, ne az igazságtalanságot tudatosítsd magadban, inkább azt, hogy a saját biztonságod érdekében most átmész a másik sávba, elengeded, esetleg le is maradsz kicsit az illetőtől, de nem engeded meg, hogy megzavarja a nyugodt lelkiállapotodat. Ha felidegesítenek, durva, türelmetlen viselkedést tanúsít valaki a forgalomban, lehetőség szerint minél hamarabb távozz a szituációból, húzódj le, kerüld a gesztusokat és a szemkontaktust!

A cikk az ajánló után folytatódik

A felkészülés is fontos

Mielőtt elindulnál, feltétlenül készülj fel az útra, minél kevesebb esélyt adva arra, hogy a forgalomban kerüljenek elő a stresszfaktorok, és elvonják a figyelmet a nyugodt vezetésről! Állíts be mindent az autón a vezetéshez: a tükröktől kezdve a GPS-en át a rádióig!

A zene egyébként rendkívül hasznos, a kutatások arra mutattak rá, hogy a relaxáció elősegítésére a lassabb ütemű, visszafogottabb háttérzene a legalkalmasabb. A zenehallgatásról korábban bebizonyosodott, hogy csökkenti a stresszhormonok szintjét, de még a szív-érrendszer védelméhez is hozzájárulhat.

Egy megkérdezés szerint az emberek is hatékonynak találják ezt, amikor a vezetés közben valami felborzolja az idegeiket: a válaszolók mintegy 62%-a a zenére esküszik ilyenkor. A második leggyakrabban bevált módszer, ha a vezető a figyelmét elvonta valami más gondolattal a feszült helyzetről, illetve voltak, akik inkább káromkodtak egyet.

Sok szorongástól kímélheted meg magad, ha elteszed a hangos, pittyegő, riasztó elektronikai eszközöket, vagy legalább néma üzemmódba teszed, különösen, ha nem vársz fontos hívást, vagy nincs az anyósülésen egy segítő kéz a telefon kezeléséhez. Tudatosítsd továbbá az utasokkal a szabályaidat: ha zavar a hátsó ülésen a gyerekek nyüzsgése, kiabálása, még otthon tisztázd velük, hogy a kocsiban nyugodtnak kell maradniuk, hogy biztonságosan tudj vezetni!

Ha megteheted, indulj útnak korán, hagyj időt az esetleges dugókra, váratlan kitérőkre, balesetek kikerülésére! Természetesen szinte lehetetlen minden ilyen helyzetben késés nélkül odaérni: ilyenkor inkább állítsd le az autót, telefonálj egyet a rád várakozóknak, és ne a lámpákon átcsúszva próbálj pár percet nyerni!

Ha pedig alapvetően egy negatív lelkiállapotban, szórt figyelemmel tudna csak autóba ülni az ember egy adott élethelyzet miatt, vagy kimerült, túlzottan álmos, érdemes átgondolnia, nem megoldható-e az utazás inkább tömegközlekedési eszközzel, esetleg nem veheti-e át a vezetést más a kocsiban.

KRESZ-kvíz autóval közlekedőknek

A KRESZ-t ismernie kell a közlekedés minden résztvevőjének. Te hány kérdésre tudod a választ?

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük