Problémák merültek fel a hitelmoratóriummal kapcsolatban: ilyen panaszokat tettek a magyarok
Az MNB beszámolt a hitelmoratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszokról.
Tavaly július óta hétszáz, a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszt kezelt a jegybank ügyfélszolgálata és az intézményben működő Pénzügyi Békéltető Testület - PBT -, ezek közül számos esetben dőlt el az ügyfél számára kedvezően a jogvita - közölte a Magyar Nemzeti Bank, röviden MNB.
A tájékoztatás szerint az elmúlt egy évben - az általános információkéréseken túl - 543 lakossági ügyfélpanasz érkezett írásban, telefonon vagy személyesen az MNB ügyfélszolgálatára a banki törlesztési moratórium témájában. Ezenfelül a jegybank szervezetén belül működő PBT 156 vitarendezési kérelmet kezelt. Ezek 23 bankot, pénzügyi vállalkozást vagy fióktelepet érintettek.
Az ügyfelek egy része a moratórium korábbi időszaka kapcsán egyebek közt azt sérelmezte, hogy a kilépésre vonatkozó nyilatkozatát a pénzügyi intézmény nem fogadta el, vagy késedelmesen dolgozta fel. Egyes ügyféljelzések szerint a kezdeti időszakban extrém esetként előfordult, hogy a bank megtagadta a moratóriumból való kilépés lehetőségét.
Mások azt tették szóvá, hogy 2021 novemberében - a moratórium korábbi meghosszabbításakor - pénzügyi intézményük nem vette figyelembe a hosszabbítási szándékot kinyilvánító nyilatkozatukat. Többen pedig a lejárat nélküli konstrukciók - így a folyószámlahitelek, hitelkártyák - kamatának számítását kifogásolták. Tavaly szeptember végét követően - amikor a moratóriumot immár csak rászorultsági alapon lehetett igénybe venni - felmerültek a jogosultsággal kapcsolatos vitás ügyek is.
Példaként említették, hogy egyes fogyasztók szerint bizonyos törlesztőrészletüket a moratórium alatt is levonták. Mások esetében viszont annak ellenére tartották nyilván egy gyűjtőszámlán befizetett havi törlesztéseiket, hogy korábban kinyilvánították: távoznának a moratóriumból.
Vásárolj Femina Klub bérletet!
Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől.
- Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
- Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában. 2025.02.19.
- Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.
További részletek: feminaklub.hu/
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Az MNB minden esetben fellép a moratóriumhoz kötődő ügyfélsérelmek mielőbbi orvoslására - szögezték le. A PBT-hez beérkezett vitarendezési kérelmek nyomán számos esetben zárult egyezséggel és a pénzügyi intézmény többletkifizetésével, kamat elengedésével, esetleg az ügyfél számára kedvező szerződésmódosítással a jogvita.
Az ügyfélszolgálati jelzések nyomán emellett az MNB több esetben fogyasztói figyelmeztetést, folyamatos felügyelési lépést tett az adott pénzügyi intézmények felé, illetve a súlyosabb esetekben célvizsgálatot is indított. Az MNB ősszel zárhatja le témavizsgálatát, amelyben 16 pénzügyi intézménynél tekinti át, hogy azok megfeleltek-e a moratórium jogszabályi előírásainak - közölték.
Felhívták a figyelmet arra: a továbbra is a moratóriumban maradók anyagi többletterhet, illetve hitelük futamidejének meghosszabbítását vállalják magukra. A még a fizetési stopban lévőknek - ha anyagi körülményeik megengedik - érdemes ismét megkezdeni a hiteltörlesztést. Ehhez semmit sem kell tenniük: ha nem adnak be újabb kérelmet a moratórium folytatásáról idén július 31-ig, akkor visszaáll korábbi törlesztőrészletük - ismertették.
Kiemelt kép: MTI/Róka László
Sokan ezen bukják el a lakáshitelüket
A szakértőt kérdeztük, pontosan mi lehet a probléma a nyilvántartással.
Sokan ezen bukják el a lakáshitelüket: nem mindegy, hogyan tartják nyilván az ingatlant
A szakértőt kérdeztük, pontosan mi lehet a probléma a nyilvántartással.
Elolvasom