Problémák merültek fel a hitelmoratóriummal kapcsolatban: ilyen panaszokat tettek a magyarok

Az MNB beszámolt a hitelmoratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszokról.

Hitelmoratórium, MNB
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Tavaly július óta hétszáz, a törlesztési moratóriumhoz kötődő ügyfélpanaszt kezelt a jegybank ügyfélszolgálata és az intézményben működő Pénzügyi Békéltető Testület - PBT -, ezek közül számos esetben dőlt el az ügyfél számára kedvezően a jogvita - közölte a Magyar Nemzeti Bank, röviden MNB.

A tájékoztatás szerint az elmúlt egy évben - az általános információkéréseken túl - 543 lakossági ügyfélpanasz érkezett írásban, telefonon vagy személyesen az MNB ügyfélszolgálatára a banki törlesztési moratórium témájában. Ezenfelül a jegybank szervezetén belül működő PBT 156 vitarendezési kérelmet kezelt. Ezek 23 bankot, pénzügyi vállalkozást vagy fióktelepet érintettek.

Az ügyfelek egy része a moratórium korábbi időszaka kapcsán egyebek közt azt sérelmezte, hogy a kilépésre vonatkozó nyilatkozatát a pénzügyi intézmény nem fogadta el, vagy késedelmesen dolgozta fel. Egyes ügyféljelzések szerint a kezdeti időszakban extrém esetként előfordult, hogy a bank megtagadta a moratóriumból való kilépés lehetőségét.

Mások azt tették szóvá, hogy 2021 novemberében - a moratórium korábbi meghosszabbításakor - pénzügyi intézményük nem vette figyelembe a hosszabbítási szándékot kinyilvánító nyilatkozatukat. Többen pedig a lejárat nélküli konstrukciók - így a folyószámlahitelek, hitelkártyák - kamatának számítását kifogásolták. Tavaly szeptember végét követően - amikor a moratóriumot immár csak rászorultsági alapon lehetett igénybe venni - felmerültek a jogosultsággal kapcsolatos vitás ügyek is.

Példaként említették, hogy egyes fogyasztók szerint bizonyos törlesztőrészletüket a moratórium alatt is levonták. Mások esetében viszont annak ellenére tartották nyilván egy gyűjtőszámlán befizetett havi törlesztéseiket, hogy korábban kinyilvánították: távoznának a moratóriumból.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

Az MNB minden esetben fellép a moratóriumhoz kötődő ügyfélsérelmek mielőbbi orvoslására - szögezték le. A PBT-hez beérkezett vitarendezési kérelmek nyomán számos esetben zárult egyezséggel és a pénzügyi intézmény többletkifizetésével, kamat elengedésével, esetleg az ügyfél számára kedvező szerződésmódosítással a jogvita.

Az ügyfélszolgálati jelzések nyomán emellett az MNB több esetben fogyasztói figyelmeztetést, folyamatos felügyelési lépést tett az adott pénzügyi intézmények felé, illetve a súlyosabb esetekben célvizsgálatot is indított. Az MNB ősszel zárhatja le témavizsgálatát, amelyben 16 pénzügyi intézménynél tekinti át, hogy azok megfeleltek-e a moratórium jogszabályi előírásainak - közölték.

Felhívták a figyelmet arra: a továbbra is a moratóriumban maradók anyagi többletterhet, illetve hitelük futamidejének meghosszabbítását vállalják magukra. A még a fizetési stopban lévőknek - ha anyagi körülményeik megengedik - érdemes ismét megkezdeni a hiteltörlesztést. Ehhez semmit sem kell tenniük: ha nem adnak be újabb kérelmet a moratórium folytatásáról idén július 31-ig, akkor visszaáll korábbi törlesztőrészletük - ismertették.

Kiemelt kép: MTI/Róka László

Sokan ezen bukják el a lakáshitelüket

A szakértőt kérdeztük, pontosan mi lehet a probléma a nyilvántartással.

Sokan ezen bukják el a lakáshitelüket: nem mindegy, hogyan tartják nyilván az ingatlant

A szakértőt kérdeztük, pontosan mi lehet a probléma a nyilvántartással.

Elolvasom
Ezt is szeretjük