Milyen lisztet használj inzulinrezisztensként a karácsonyi sütikhez? A dietetikus ezeket ajánlja
Milyen lisztet lehet használni a sütéshez, mivel szabad édesíteni? Nem kell lemondani az ünnepi finomságokról inzulinrezisztencia esetén sem - ezekre érdemes figyelni.

karácsony inzulinrezisztencia
Ez is érdekelhet

Túl nagy a mobilos választék? Szűkítsd le a kört a Huawei P40 családra! (x)

Szakértelem és újító szemlélet az Ilcsinél (x)

„Egy gyerek voltam” – vallott Szilágyi Áron (x)

Dobd fel a hétköznapi menüt, készíts citrusos-csípős tengeri sügért! (x)

beauty and style

Cindy Crawford lánya tényleg kimaxolja a bob frizurát: mindig mást hoz ki ebből a nőies fazonból »

A divatbloggerek odáig vannak ezekért a darabokért: a pizsama az utcán is nőies, ha így viseled »

A kézfejen hamarabb nyomot hagy az idő, mint az arcon: szuper hatóanyagok ráncok és foltok ellen »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Sajnos igen sokaknál áll fenn inzulinrezisztencia, melynek terápiájában a legfontosabb a megfelelő életmód követése, ami személyre szabott diétát és rendszeres testmozgást is magában foglal.

Éppen ezért lehet nehéz az átállás az édesszájúaknak, hiszen úgy gondolják, búcsút inthetnek a finomságoknak. Pedig ha a megfelelő alapanyagokból készítik el a süteményeket, akkor olykor egy kis bűnözés belefér a szigorú étrendbe. Szabó Lucia, a Budai Endokrinközpont dietetikusa az alábbi tanácsokat osztotta meg.

Fehér liszt helyett

Azok, akik friss IR-esek, sokszor nem tudják, hogy milyen lisztet is használjanak sütéshez. Hiszen a legtöbben a teljes kiőrlésű lisztre állnak át, hiszen lassú felszívódású szénhidrát lévén tökéletes választás. Igen ám, viszont sok süteményhez nem illik, hiszen túlságosan tömörré válik így a finomság.

teljes kiőrlésű liszt   karácsony
Fotó: Janine Lamontagne / Getty Images Hungary

Szerencsére ma már több liszt közül lehet választani, melyek remekül beilleszthetők a diétába, ráadásul az édességek elkészítéséhez is különleges állagot vagy éppen plusz ízt adnak. Ilyen többek között a kókuszliszt, zabliszt, illetve a mandulaliszt. Jó ötlet lehet továbbá, ha ezeket a liszteket különböző arányban keverik egy-egy sütemény készítésekor. Nagyon jó alternatíva az is, ha a sütemény alapja teljes kiőrlésű, cukormentes vajas keksz kis vajjal vagy margarinnal összeaprítva, így még a sütéssel sem kell bajlódni.

Energiamentes édesítőszerek

IR-diéta esetén alap a cukor elhagyása - ennek helyettesítésére számtalan termék van forgalomban, melyek két fő csoportja a természetes és a mesterséges édesítőszerek. Sütéshez érdemes olyat választani, amely energiamentes, tehát felszívódó szénhidrátot nem tartalmaz, így ennek a szénhidráttartalmával nem szükséges számolni. Ilyenek megtalálhatóak mind a mesterséges, mind a természetes édesítőszerek között, például az eritrit, stevia és ezek kombinációja vagy a mesterséges édesítők zöme, amelyek ciklamáttal vagy aceszulfám-k-val készülnek. A természetesek hőállóak is, a mesterséges édesítőszereknél azonban érdemes a csomagolást átböngészni, hogy hőálló-e a termék, avagy sem.

édesítőszer karácsony
Fotó: dirkr / Getty Images Hungary

Sajnos elsőre csak keveseknek sikerül eltalálni a megfelelő arányokat, ám pár alkalom után mindenki kitapasztalja, hogy az általa választott alternatívákból milyen mennyiségeket érdemes használni. Célszerű utánanézni az édesítőszerek édesítőerejének is. A stevia körülbelül 30-szor édesebb a répacukornál, míg az eritrit édesítőereje csupán 60-80%-a. A mesterséges édesítőszerek akár több százszor is édesebbek a répacukornál, így belőlük igencsak kis mennyiség is elegendő. 

A legnagyobb mumus: piskóta

A piskótatészta elkészítése sokaknak nagy mumusnak számít, hiszen akkor az igazi, ha könnyű, és jól feljön, valamint nem esik össze. IR esetén a fehér és a teljes kiőrlésű liszttel össze lehet keverni, de még jobb, aki inkább zabpehely- vagy kókuszliszttel készítik, hiszen azokból remek piskótatésztát lehet sütni. Továbbá érdemes vizes piskótatésztát készíteni az alacsonyabb szénhidráttartalom miatt - tanácsolja Szabó Lucia, a Budai Endokrinközpont dietetikusa.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ötletek rétesekhez

A rétestésztát - ha valaki nem egy igazi konyhatündér- a boltokban szokta megvenni az ember. Viszont arra érdemes figyelni, hogy ez a legtöbb esetben fehér lisztből készül. Nem kell lemondani a finom almás rétesről, hiszen már egyre több helyen kapni teljes kiőrlésű lisztből készült réteslapokat, ha nem akarsz otthon bajlódni azok elkészítésével.

Gyümölcsök cukorbetegeknek

Bizonyos gyümölcsökből akár 20 dekagramm egyszerre is elfogyasztható. Ezeket a fogyókúrázóknak és a cukorbetegeknek is érdemes minél gyakrabban a diétába venni, hiszen jól fedezhető velük a vitaminbevitel.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük