Kevés tápanyag, sok kalória: ezt eszik ma a gyerekek Magyarországon
Gyakori a családoknál a mennyiségi ételfogyasztás, sok gyerek nem kap elég tejet és tejterméket.

Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

A legjobb hajerősítő szer, mégis csak ritkán hallunk róla: görögszéna hajhullás ellen »

10 tipp a tiszta arcbőrért: egyszerű lépések az instant szépségért »

Az öt legjobb esküvős film, amiktől még jobban várod majd a lagzid »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A fejlődés egyes szakaszaiban a gyerkőc úgy nő, mint a gomba, ám cseppet sem mindegy, hogy mitől. Hiszen csak kiegyensúlyozott, minőségi táplálkozással biztosítható számára a megfelelő testi és szellemi fejlődés, mely nem csupán az egészségét, hanem az energia-egyensúlyát és a jó közérzetét is megalapozhatja.

A szülő persze igyekszik a fentieknek eleget tenni - de vajon biztos, hogy a gyerek megkapja mindazt, amire a fejlődésben lévő szervezetnek szüksége van, például elegendő tejet és tejterméket vesz magához?

A Mona Hungary Kft. 2011. nyarán végzett felmérése során igyekezett feltérképezni, hogy vajon mennyire népszerű és elfogadott ezek fogyasztása hazánkban, mit tudnak róluk a szülők, és általában mi jellemzi az iskoláskorú gyerekek étkezési kultúráját. A válaszadók olyan 25-49 éves kor közötti anyukák, akiknek 6-15 év közötti gyermekük van.

Minőség helyett mennyiség

Mint kiderült, sok családban a mennyiségi ételfogyasztás játszik döntő szerepet ahelyett, hogy a tápanyagok, tápértékforrások minőségére helyeznék a hangsúlyt. Így például a 6-15 év közötti gyermekeknek csupán négyötöde fogyaszt napi rendszerességgel tejterméket, igaz, ezek többsége akár több napszakban is így tesz.

Mindazonáltal a vizsgált célcsoport legfőbb fehérjeforrása a tejtermékek köre, azon belül is a tej - ennek ellenére az édesanyák több mint harmada gondolja úgy, hogy a jelenleginél több tejet kellene gyermeke napi étrendjébe beépítenie. Ugyanakkor a tej vs. gyümölcs, gyümölcslé kérdésben inkább az utóbbiak mellett tették le a voksukat.

További érdekes adalék, hogy a válaszadók véleménye szerint a 6-15 év közöttiek 28%-a hasonló mértékben fogyaszt egészségtelen ételeket, mint egészségest, további 6%-uk pedig kifejezetten egészségtelenül táplálkozik.

A fejlődésben lévő szervezetnek több fehérje kell

A Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet dietetikus szakértője is megerősíti, hogy a gyerekeknek több tejterméket kellene fogyasztaniuk. Mint Vági Zsolt, az intézet ügyvezető igazgatója elmondta, az iskoláskorúak fehérjeszükséglete messze meghaladja a felnőttekét - ez azt jelenti, hogy a gyermekeknek arányaiban több tejre, tejtermékre, tojásra és húsra van szüksége, mint a felnőtteknek. Étrendjük kialakítása különös figyelmet igényel a szülők részéről, hiszen a gyermek állandóan fejlődik, erősödik, gyarapodik és növekszik, így szervezetét nem egyszerűen csak fenntartani, hanem építeni is kell.

Tej vs. gyümölcslé

A szakértő azt ajánlja, hogy az általános iskolás gyerekek naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő kalciumtartalmú tejterméket fogyasszanak - ugyanis a tejben lévő vitaminok és tápanyagok nélkülözhetetlenek a fejlődő szervezet számára, főleg a csontok növekedését segítik elő. Az intézet ajánlása szerint az ajánlott mennyiség naponta egy körözöttes kenyérnek, illetve egy pohár joghurtnak felel meg.

A dietetikus hangsúlyozza, hogy a tejfogyasztás és a gyümölcsléfogyasztás a táplálkozási szükségletek két külön szeletét elégítik ki. Míg a tejfogyasztás a kalcium, fehérje és egyéb tápanyagok bevitelére szolgál, addig a gyümölcslevek nagy víztartalmuknál fogva a folyadékpótlást segítik elő, illetve vitaminokat juttathatunk segítségükkel a szervezetbe. Természetesen nem megfelelő egyik véglet sem, a tej nem javasolt szomjoltásra, a gyümölcslevek pedig nem tartalmaznak kalciumot, fehérjét, ellenben cukrot általában igen.

Forrás: Cosmos Media

Ezt is szeretjük