4 rejtett ok a hiperaktivitás mögött
Lehet, hogy az étrenddel van baj
Egyes ételek hozzájárulhatnak a magatartászavar kialakulásához.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egyes vélemények szerint minden tizedik gyermek szenved figyelemhiányos, fokozott aktivitási zavarban, azaz ADHD-s.

A tünetek közé tartozik a destruktív viselkedés, a tanulási nehézség, az ügyetlenség, az ingerlékenység és a hiányos szocializáció. Mindezen csak ront a helytelen táplálkozás.

Finomított cukrok az étrendben

Gyakori tapasztalat, hogy az ADHD-s gyermekek cukorfeldolgozásával probléma van, ennek tünetei pedig sokkal kifejezettebbek reggel, amikor a gyermek édes ételt eszik üres gyomorra.

A cukorból a finomítás során eltűnnek az ásványi anyagok, például a króm, amely a cukor feldolgozásához és a vércukorszint szabályozásához elengedhetetlen lenne. Ez a hiány pedig hipoglikémás - az alacsony vércukorszinttel járó - rohamot idézhet elő, ami viszont agresszív kirohanásokban juthat kifejezésre. A finomított cukrok helyett adj gyermekednek természetes édesítőszereket, például nádcukrot vagy sztíviát.

A cink, a kalcium és a magnézium hiánya

A cink, a kalcium és a magnézium hiánya nyugtalanságot, figyelmetlenséget, tanulási nehézséget válthat ki, illetve a feltételezések szerint szoros összefüggésben áll az ADHD-s tüneteket intenzitásával.

Érdemes tehát olyan ételeket adnod a gyerkőcnek, melyek gazdagok a fenti tápanyagokban. Ezek a következők:

Cink: hús, hal, spenót, zöldbab, alma, banán, gabonapelyhek, búzacsíra, teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk, joghurt, sajt, camembert.

Kalcium: tej, leveles zöldségek, zeller, avokádó, karfiol, zöldbab, hagyma, mandula, mogyoró, csicseriborsó, tofu, szezámmag.

Magnézium: tengeri halak, fehérbab, banán, hüvelyesek, csírák, teljes kiőrlésű gabonák, korpa, tengeri halak.

Az esszenciális zsírsavak hiánya

Életbevágó jelentőséggel bírnak az esszenciális zsírsavak, különös tekintettel az omega-3 zsírsavakra. Számos tanulmány bizonyítja, hogy ezek hiánya viselkedési problémát és tanulási nehézséget okozhat, továbbá, hogy az ADHD-s gyerekeknél ezek szintje lényegesen alacsonyabb az egészségesnél.

Bizonyítást nyert az is, hogy a kisfiúknál súlyosabb zsírsavhiány fordul elő, az olvasási és helyesírási készségek gyengébbek. Egy, a közelmúltban végzett vizsgálat a depresszió és a hangulatingadozások, valamint az omega-3 zsírsavak hiánya között fedezett fel összefüggést. A kutatók azt találták, hogy ezek a zsírsavak képesek lehetnek elnyomni a hirtelen hangulatváltozásokat kiváltó ingereket. Ha az étrenddel, illetve gondosan adagolt táplálékkiegészítőkkel nagyobb mennyiségben sikerült bejuttatni őket a szervezetbe, láthatóan javult az agy metabolizmusa, és enyhültek az ADHD-s tünetek is. Az omega-3 zsírsavak kiváló forrásai a dió, a repcemagolaj és a lenmagolaj és a szójabab.

A tiamin hiánya

A tiamin, azaz a B1-vitamin hiánya szintén összefügg az agresszív, impulzív, kiszámíthatatlan viselkedéssel - fontos tehát, hogy a nagyobb bajt megelőzendő minél többet fogyasszon belőle a gyerek. Sok B1-vitamin található a burgonyában, a teljes értékű gabonákban, a mogyorófélékben, a magvakban, a tojásban, a húsban, a zöldségekben, valamint a barna rizsben.

Cikkünk Nicola Graimes Agyturbó című könyvének segítségével készült.

A bizonyos élelmiszerekben gazdag, egészséges táplálkozás segíti a gyermek emlékezetének, figyelmének, tanulási képességeinek és szellemi energiáinak fejlődését. Ha viszont egyes tápanyagok nem jutnak be a szervezetbe, az ronthatja az agy működését. Mindezek ellenére sok szülő küszködik, hogy mit is főzzön gyermekének, így gyakran a kereskedelemben kapható ételekre hagyatkozik, amelyek viszont dugig vannak cukorra, sóval és nemkívánatos adalékokkal. Az Agyturbóval könnyen javíthatják a szülők gyermekük szellemi képességeit.

Kiadja a Hajja és Fiai Könyvkiadó.
A könyv ára 2000 forint.
A könyvet itt rendelheted meg.
Ezt is szeretjük