Akkor is eszel szénhidrátot, amikor fogalmad sincs róla, és ez nem baj
Nem minden szénhidrát ellenség.

szenhidratok
Ez is érdekelhet

Változatosságra vágyóknak irány Linz! (x)

Második Esély a Procter and Gamble segítségével (x)

Kirándulnál egyet a családdal vagy csak fitten tartanád magad? Esetleg bebringáznál a munkahelyedre? Válaszd a Riverside 500-at! (x)

beauty and style

Ez a frufru mindenkinek jól áll: fodrász mutatja meg, hogyan készül »

A zsebes nadrág még soha nem volt ennyire nőies: szuper stílustippek az utcáról »

Már nem dundi, és nem is betegesen sovány: a 32 éves Crystal Renn szebb, mint valaha »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A közfelfogás a szénhidrátokat a cukrokkal, a pékárukkal és tésztákkal azonosítja, melyek a legtöbb fogyókúrás irányzatban kifejezetten tiltott ételek, ugyanis magas kalóriaértékük mellé elhanyagolható a pozitív hatásuk, viszont megdobják a vércukorszintet, melynek ingadozása hízáshoz, gyors megéhezéshez vezethet.

Azonban nem szerencsés a szénhidrátok tápanyagcsoportját egységesen démonizálni, mert hasznos energiával látják el a szervezetet, elengedhetetlenek az egészséges agyműködéshez, és támogatják az izmok és a szervek munkáját is, ráadásul a szénhidrátok egyes csoportjai kifejezetten fogyókúrabarátok.

Rossz és jó szénhidrátok

A legtöbb diéta az egyszerű szénhidrátokat tiltja, ide tartoznak a monoszacharidok és a diszacharidok, vagyis lényegében a cukrok minden fajtája, legyen az gyümölcscukor, tejcukor vagy répacukor. Ezek gyorsan szívódnak fel, éppen ezért nagy kilengéseket okoznak a vércukorszintben. A low-carb étrendet követők sokszor meg vannak győződve arról, hogy nem esznek szénhidrátot, pedig nagyon is. 

cukor

A szénhidrátok másik nagy csoportját az összetett szénhidrátok alkotják, ezeket további egységekre kell bontania a szervezetnek a feldolgozáshoz, és vannak köztük olyan szénhidrátok is, melyeket a gyomor nem tud megemészteni, és kalóriatartalmuk is többnyire alacsony. A természetes élelmiszerekben, mint amilyenek a gyümölcsök vagy a zöldségek, nem csak egyszerű szénhidrátok vannak, hanem összetetettek is, melyek lassítják az előbbiek felszívódását, valamint rengeteg vitamin és ásványi anyag, melyek elengedhetetlenek a szervezet egészséges működéséhez, ezért tiltást csak a finomított cukor érdemel.

A nem megemészthető szénhidrátokat nevezzük rostoknak, ezek növényi eredetűek: az összes zöldség és gyümölcs tartalmaz rostokat, melyek segítik az emésztést, és a vastagbélben táplálják a bélbaktériumokat, ezzel hozzájárulva az egészséges bélflórához. Amikor egy étrendben a dietetikus azt ajánlja, hogy a táplálkozás 45-60%-a szénhidrátból származzon, valójában javarészt zöldségekre és gyümölcsökre gondol.

A cikk az ajánló után folytatódik

A keményítők családjába tartozó rezisztens keményítők is beleférnek a fogyókúrába. Ez az anyag főleg gabonákban, magvas és gumós növényekben, valamint hüvelyes termésekben található meg, és önmagában nagyszerű energiaforrás.

Fogyassz jól szénhidrátot!

A gondot az okozza, hogy a modern táplálkozásnak köszönhetően főleg finomított formában lehet vele találkozni, mint amilyen például a tészták és pékáruk alapját adó finomliszt, mely a természetes növényi rostok hiányában gyorsan szívódik fel, tápanyagtartalma viszont alacsonyabb, mit a teljes értékű társaié.

A szénhidrátok tehát nem mind kerülendőek, hiszen a zöldségek és a gyümölcsök is jelentős százalékban tartalmaznak szénhidrátokat rostok és gyümölcscukor formájában, de még az utóbbiak is lassabban szívódnak fel. 

A rezisztens keményítők

A rezisztens keményítők, akárcsak a rostok, nem emésztődnek meg a gyomorban, emésztetlenül jutnak tovább a vastagbélbe, és jót tesznek a bélflórának, az inzulinszintet sem zavarják össze, ezért a fogyasztásuk kifejezetten javasolt. 

A képek forrása: Getty Images.

Ezt is szeretjük