6 tipp a szív- és érrendszer védelmére az ünnepek alatt: az érszűkület jeleit is fel kell ismerni
A szív- és érrendszer egészségére a közelgő ünnepek során számos veszély leselkedik, a következő tanácsok segítenek a megelőzésben.

szívvizsgálat
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Magyarországon a halálozások felét a keringési rendszer betegségei okozzák. Az ünnepi időszakban egyharmadával növekszik a szívproblémás betegek száma. Ez nem is csoda, hiszen ekkor mindenkinek jólesik egy kis pihenés és az elszakadás a pörgős hétköznapokból.

A rengeteg különböző étel, ital és édesség nagyon csábító az ünnepi asztalon és a karácsonyt követő néhány napban, mikor az embernek nincs jobb dolga, mint csipegetni és nassolni. Azonban az év végi kicsapongásnak, megváltozott étkezési szokásoknak, túlzott alkoholfogyasztásnak, kevesebb mozgásnak vagy csak az ünnepi vacsora és vendégvárás körüli stressznek árnyoldala is van. Következzen néhány tipp, ami segíthet megőrizni a szív és érrendszer egészségét az ünnepi időszak alatti pihenés és lakmározás során is!

A kardiovaszkuláris betegségek

A kardiovaszkuláris betegségek körébe tartozik minden szív- és érrendszeri betegség, így az agyi vérellátással kapcsolatos problémák is. A KSH adatai alapján Magyarországon a halálozások felét a keringési rendszer betegségei okozzák, vagyis kétszer annyit, mint a daganatos betegségek. 2020-ban a kardiovaszkuláris halálozások száma több mint 43 000 főnél következett be. Kiemelt helyen szerepelnek ezen belül is az agyérbetegségek, valamint az ischemiás szívbetegségek, melyek a szív koszorúereinek vérellátási problémáit jelentik, ezek eredményezhetnek érelmeszesedést is.

Amennyiben az érrendszer vérellátászavara az agy ereit érinti, stroke-ról beszélünk (szélütés), ilyenkor nem jut elegendő mennyiségű oxigén az agyba, így az érintett területeken az agysejtek elhalnak. A stroke Magyarországon a három leggyakoribb halálok között szerepel, gyakran nem múlik el nyomtalanul, az egyik leggyakrabban rokkantságot vagy halált okozó betegség. Tünetei közé tartozik a látás-, mozgás- és beszédzavar, bénultság.

Ha az artériák érfalára meszes plakkok rakódnak le, csökkentik az ér átmérőjét és rugalmasságát, ezzel megakadályozva a vér zavartalan áramlását. Kialakulása több hajlamosító tényezőnek köszönhető, például: dohányzás, cukorbetegség, magas vérnyomás fennállása, magas koleszterinszint fennállása, örökletes hajlam. Az érszűkület lehet a stroke egyik előzménye. Sokáig tünetmentes, így ne habozzunk orvos segítségét kérni, ha a tüneteit észleljük! Attól függően, hogy a test melyik részén alakul ki: végtag hidegsége, fájdalma, érzészavar a végtagon, a szív koszorúerei esetén: mellkasi fájdalom, szívritmuszavar, légszomj, ha pedig az agyi ereket érinti, jelentkezhet szédülés, látászavar vagy fülzúgás.

Mindkét betegségre hajlamosító tényező a dohányzás, a túlzott alkoholfogyasztás, a már meglévő cukorbetegség, a kezeletlen magas vérnyomás vagy a magas koleszterinszint. Ezek kialakulásának megelőzésért érdemes az alábbiak szerint eljárni az ünnepek alatt is.

Ne fogyassz túlzott mennyiségű ételt!

Akármilyen csábító az ünnepi fogás, fel kell ismerni, mikor érkezik el a „már csak a szem kívánja” pillanat az étkezések során. Amennyire lehetőség van rá, egyszerre egy teljes étkezésnek megfelelő adagot fogyassz el, mely során próbálj sovány húsokból választani, körettel, hogy ne jelentkezzen gyakori éhségérzet. Érdemes kerülni a zsírban és szénhidrátban gazdag táplálkozást, mert ezek növelik az erek elzáródásának esélyét. Nassoláskor a cukros sütemények helyett kalóriacsökkentett édességeket vagy gyümölcsöt lehet választani.

Ne fogyassz túl sok alkoholt!

Ilyenkor természetesen nem jelent gondot elkortyolni egy-két deciliter vörösbort, amennyiben mértékkel teszi az ember. Azonban a hosszan fennálló, túlzott alkoholizálás is rizikófaktor, amely növeli a kardiovaszkuláris betegségek kialakulását. A hangsúly kerüljön inkább a kellő mennyiségű ásványvíz fogyasztására, esténként pedig inkább egy bögre forró tea elkortyolása javasolt.

Mozogj rendszeresen az ünnepek alatt is!

Közismert tény, hogy a mozgás nagyban hozzájárul az elhízás megelőzéséhez, mellyel olyan betegségek kialakulása is elkerülhető, mint például a cukorbetegség. Az ünnepi vacsora után jól fog esni, és az emésztést is segíti egy rövid séta a környező utcákban. A mozgás során a legfontosabb a rendszeresség, a legjobb, ha a mindennapok részévé válik a testmozgás, már a legkisebb is számít: amikor teheted, inkább lépcsőzz liftezés helyett, és ha időd engedi, sétálj az autóval való utazás helyett.

Szánj időt a valódi kikapcsolódásra!

Ebben az időszakban az ünnepi menüsor hibátlan elkészítése, az ajándékok beszerzése vagy a rokonlátogatások miatt gyakori jelenség a stressz hirtelen megnövekedése. Akinek a szíve érzékenyebb, vagy már beteg, annak ez különösen megterhelő lehet, ezért ajánlott kerülni a stresszt, csökkenteni a teendők listáját, és pihenni egyet az aggodalom helyett.

Próbálj ki kalóriacsökkentett recepteket!

Ez akár hagyományos ételek elkészítése során is működhet, a zsíros, szénhidráttal vagy cukrokkal teli ételek helyett készíts el egy egészségesebb verziót, mely során az íz nem változik, azonban kevésbé terheli meg a gyomrot és a szívet is. Az interneten számtalan olyan recept található, melyekben egészséges alternatívákat használnak töltött káposzta, rántott hal vagy akár zserbó készítése során. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Időről időre mérd meg a vérnyomásod!

Nem árt, ha az ember időnként megméri a vérnyomását, így nem érheti kellemetlen meglepetés. Ha azonban gyengeséget érzel, fejfájást és tarkótájéki nyomást tapasztalsz, a koncentráció nehézséget jelent, érdemes magas vérnyomásra gyanakodni és minél hamarabb utánajárni!

Ha viszont már fennáll valamilyen kardiovaszkuláris probléma, nagyon fontos, hogy ne felejtsd el a gyógyszereid pontos szedését, ha szükséges, kérj segítséget, ne vedd félvállról az esetlegesen jelentkező tüneteket! Mindazonáltal a legfontosabb a megelőzés, a rizikófaktorok csökkentésére való törekvés!

10 egészséges, szívvédő étel

A bizonyítottan szíverősítő, érvédő hatású, hasznos vitaminokban, ásványi anyagokban, antioxidánsokban gazdag táplálékoknak helyük van a napi étkezésben a szívbetegségek megelőzése érdekében.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük