Nem mindegy, hogyan szaunázol: 6 szabály, amit az egészség érdekében be kell tartani
A szaunázás nem csak arról szól, hogy az ember beül a melegbe, vannak szabályai, amikre érdemes odafigyelni.

GettyImages-646382836
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Bár testi és mentális egészségre köztudottan jótékony hatással bír a szaunázás, elsősorban a hideg idő beköszöntével sokan érezhetik úgy, hogy szívesen melegednének fel kívül-beül egy finn szaunában, esetleg egy illóolajos szeánszon.

A szaunavilágok látogatottsága ennek megfelelően ősszel és télen ugrik meg látványosan, amikor olyanok is bemerészkednek, akik még sosem voltak, vagy nincs gyakorlatuk a szaunázásban. Nekik kifejezetten hasznos lehet a most következő összeállítás, amelyben a soproni Fagus Hotel szaunamestere mondja el a legfontosabb tudnivalókat.

A szaunázás szabályai

- Késő ősztől egyre hidegebbek és rövidebbek a nappalok, ezért a test és a lélek egyaránt több melegre és fényre vágyik. Novembertől ezért nemcsak a termálfürdőkről esik több szó, hanem a szaunáról is, amire sokan úgy gondolnak, mintha egy jól felfűtött szoba lenne, és csak annyi a dolga a látogatóknak, hogy beüljenek. A szaunázásnak azonban megvannak a szabályai, amelyeket nem árt ismerni és betartani - hívja fel a figyelmet Krizonitsné Kaphegyi Zita, a soproni Fagus Hotel spa menedzsere, aki gyakorló szaunamesterként hasznos tudnivalókat és tanácsokat osztott meg. 

GettyImages-1321282240

Mivel a szaunának különböző típusai vannak, amelyeket különböző hőmérsékletűre fűtenek, és levegőjének páratartalma is eltérő, először is érdemes átgondolnia a vendégeknek, hogy melyiket szeretnék kipróbálni, mennyire gyakorlott szaunalátogatók, és mire lehet szükségük magához a szaunázáshoz. Kezdő és tapasztalt szaunázóként is érdemes figyelembe venni a fokozatosság elvét.

- Nem az a cél, hogy hosszú időt töltsön bárki el az emelkedett hőmérsékleten, hanem az, hogy tartsa a pihenőidő, a szaunában töltött idő és a fokozatos hűtés menetét. Az sem mindegy, milyen életkorban és egészségi állapotban veszik igénybe a feltöltődésnek ezt a formáját - emlékeztet rá a Fagus spa menedzsere. A kezdők először rövidebb ideig, 8-10 percig tartózkodjanak a kabinban. Akiknek jó a közérzete, és nem szédülnek a melegben, nyugodtan maradhatnak 15 percig is.

Ennél általánosabb, mindenkire érvényes szabály, hogy szaunázás előtt nem szabad nehéz ételeket enni és alkoholt inni, ahogy a pulzusszámot megemelő intenzív sportolás is kerülendő előtte. Nyugodt állapotban kell érkezni, előtte lezuhanyozni, hiszen fontos a higiénia, és mindenki vigyen magával vizet a hidratáláshoz, két szaunázás között pedig igyon és hűsöljön. Persze olyan praktikus dolgokról sem szabad megfeledkezni, mint például a fürdőlepedő és a szaunalepedő. Fontos, hogy száraz testtel kell belépni a szaunába.

Ezért egészséges szaunázni

A szaunázásnak pozitív élettani hatásai vannak, nem csupán a melegedésről és az izzadásról szól. Többek között élénkíti a vérkeringést, felgyorsulnak az anyagcsere-folyamatok, és az izzadás során megszabadít a méreganyagoktól. Összességében tehát az immunrendszer kap egy energialöketet, így javul az öngyógyító képesség, ami például a megfázás ellen is segít.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

Szintén jótékony hatású hideg fürdővel kombinálni, mert ilyenkor a tágulástól, majd összehúzódástól regenerálódnak az erek, és a vérkeringés javul. Krizonitsné Kaphegyi Zita szerint azonban fontos a fokozatosság, nem szabad rögtön belevetnie magát az embernek a hideg vízbe, mert a szervezet ugyanúgy hirtelen sokkot kaphat, mintha nyáron felhevült testtel ugrana valaki a hideg medencébe. Várni kell ezért néhány percet, és inkább hűsítő zuhanyt választani, kezdve a végtagokkal, a szívtől távol eső területekkel.

A szaunázás másik jótékony hatása, hogy rugalmassá teszi a kötőszövetet, feszesíti, fiatalítja a bőrt. Ráadásul mindemellett a meleg hatására az endorfintermelés is beindul, ami enyhíti a stressz okozta tüneteket, javítja a közérzetet.

Így lehet még izgalmasabb a szauna: szaunaszeánsz a szaunamestertől

A szaunázás szeánsszal fokozható, ami nemcsak a kezdőknek nyújthat felejthetetlen élményt, hanem a gyakorlottaknak is, hisz szakértő gondoskodik a megfelelő hőmérsékletről, az aromás felöntés jellegéről, így a kabint átjáró illatról is, és természetesen a hangulatról. A képzett szaunamester jól ismeri a különféle illóolajok szervezetre gyakorolt hatását, és azokat értő módon keveri attól függően, hogy a felöntés inkább frissítő, élénkítő vagy nyugtató, esetleg immunrendszert erősítő.

GettyImages-1357500813

- Az általában 12-15 perc hosszúságú szeánszok során az aroma elsőként a vegetatív idegrendszerre hat. Az aromával átjárt levegőt törölköző, szaunazászló vagy legyező segítségével mozgatja a program vezetője. Ennek a levegőnek a belélegzése antibakteriális, antivirális hatású - emeli ki a Fagus spa menedzsere. A testi felüdülés mellett tehát a lélek is felfrissül az élménynek köszönhetően, miközben egy szakember figyel arra, hogy a kabin fokozatosan melegedjen, a vendégek pedig lassanként szokjanak hozzá az emelkedő hőmérséklethez, így garantálva a biztonságot.

Panorámaszaunák, amik túltesznek minden képzeleten

Hófödte hegycsúcsok vagy végtelen mezők: meseszép kilátás a szaunából.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük